REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na czym nie warto oszczędzać eksploatując samochód (część 1)?

Łukasz Krasowski
Dobre opony to krok do bezpieczeństwa fot. Toyota
Dobre opony to krok do bezpieczeństwa fot. Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Eksploatacja samochodu jest bez wątpienia dość kosztowna, szczególnie porównując polskie i zachodnioeuropejskie zarobki. Skłania to do ograniczania wydatków z tym związanych, jednak nie na wszystkim warto oszczędzać.

Elementy odpowiadające za bezpieczeństwo

Racje mają ci, którzy twierdzą, że ostatnim miejscem, w którym należy szukać oszczędności to ogumienie oraz układ hamulcowy. Niewłaściwe opony (zużyte, nieprzystosowane do pory roku) są przyczyną wielu wypadków drogowych. Nie popłaca też kupowanie używanego ogumienia, które mimo dobrego wizualnie bieżnika mogą mieć wady lub uszkodzenia w konstrukcji wewnętrznej. Lepiej jest kupić nowe opony klasy budżetowej, niż używane z wyższej półki. Należy zwrócić uwagę, że na rynku pojawiło się sporo nowych, chińskich producentów, których wyroby odstają jakością od produktów renomowanych marek. 

REKLAMA

Zobacz również: Czy warto wymieniać śruby w kołach?

Oszczędzanie na układzie hamulcowym również może skończyć się tragicznie, więc zwlekanie z wymianą tarcz czy klocków hamulcowych jest zdecydowanie złym pomysłem. Wielu kierowców zapomina o okresowej kontroli geometrii zawieszenia. Mimo niemałego kosztu takiego badania, jest ono opłacalne, ponieważ nie skorygowane na czas ustawienia pogarszają prowadzenie pojazdu i mogą błyskawicznie zniszczyć opony. Nie zawsze ma sens stosowanie w zawieszeniu najtańszych zamienników jego elementów – mają niską trwałość i dużą część kosztów naprawy zawieszenia stanowi robocizna.

Zobacz też: Jakie podzespoły samochodu można regenerować?

Silnik

Najpoważniejszymi awariami, jakie mogą się nam przytrafić z powodu przesadnych oszczędności na obsłudze silnika są jego zatarcie lub zniszczenia spowodowane zerwaniem paska rozrządu. Napęd rozrządu wymieniajmy po przebiegu lub czasie zgodnym z zaleceniami producenta, a w przypadku niektórych silników należy ten interwał skrócić. Zerwanie paska to nierzadko koszty liczone w tysiącach złotych, ponieważ uszkodzeniu ulegają elementy układu korbowo-tłokowego, zawory, czasami również głowica lub wał korbowy. Bezwzględnie nie należy wymieniać samego paska, bo często psują się jego napinacze lub rolki prowadzące, a efekt takiej awarii jest podobny jak zerwanie paska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Czym skutkuje pęknięcie paska rozrządu?

Zastanówmy się również czy nie byłoby korzystnie wraz z napędem rozrządu zainwestować w nową pompę wody. Jeżeli ona odmówi posłuszeństwa czekać nas będzie ponowna wymiana całego kompletu rozrządu. Nie ma sensu oszczędzanie na okresowej wymianie płynów eksploatacyjnych oraz filtrów. Wymiana oleju silnikowego co kilkanaście, a w nowszych silnikach co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów to względnie niewielki koszt, który z pewnością wpłynie pozytywnie na trwałość jednostki napędowej. Na rynku można się spotkać z podejrzanie niskimi cenami markowych środków smarnych. Zachowajmy w stosunku do nich ostrożność – zdarza się, że są to podróbki niewiadomego pochodzenia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA