REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co smarować w samochodzie?

Jakubowski Ryszard
Jakie elementy smarować w samochodzie? fot. Newspress
Jakie elementy smarować w samochodzie? fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Producenci samochodów podają w instrukcjach obsługi, jakie elementy w jaki sposób powinny być okresowo smarowane, aby zapewnić ich niezawodność i długotrwałą żywotność.

Smarowanie ważnych elementów układu kierowniczego i napędowego sprowadza się do wymiany w nich starego smaru lub oleju na nowy w zalecanych odstępach czasu lub po przejechaniu określonej liczby kilometrów. Zabiegi te wykonują specjalistyczne stacje obsługi, posiadające odpowiednie przyrządy i fachowy personel. W przypadku starych pojazdów, zwłaszcza zabytkowych nie jest to takie proste. Często mechanicy w ogóle nie mieli do czynienia z danym typem czy modelem samochodu i nie wiedzą, co podlega smarowaniu. Pomocna w tym będzie instrukcja serwisowa, którą trzeba zawsze mieć przy sobie, udając się do stacji obsługi.

REKLAMA

Zobacz również: Jak eksploatować silnik samochodowy?

REKLAMA

Do smarowania podzespołów we własnym zakresie konieczna jest dobra smarownica (towotnica), wytwarzająca odpowiednie ciśnienie, z odpowiednią, nieużytą końcówką, pasującą do zastosowanych w samochodzie smarowniczek, zwanych często kalamitkami. Trzeba je zawsze starannie oczyścić przed nałożeniem na nie końcówki smarownicy, aby nie wtłoczyć w nie smaru, pomieszanego z piaskiem i kurzem. Nowy smar wtłacza się tak długo, aż z punktu smarowniczego zostanie usunięty stary, brudny.

Instrukcje obsługi samochodu najczęściej nie wspominają o konieczności smarowania wielu miejsc w samochodzie, nie wpływających bezpośrednio lub pośrednio na bezpieczeństwo jazdy. Są nimi zawiasy w drzwiach, pokrywie bagażnika i klapie komory silnika, różne linki i cięgła, zamki drzwiowe itp. Co prawda większość linek ma wnętrza pancerza wyłożone teflonem lub podobnym tworzywem, jednak nigdy odrobina smaru nie zaszkodzi, zwłaszcza że niesmarowane linki ulegają korozji i mogą się zakleszczać a nawet – mogą stracić swoją pierwotną wytrzymałość.

Zobacz również: Jak eksploatować silnik samochodowy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli samochód jest wyposażony w resory, to podlegają one smarowaniu, przy czym zabieg ten jest dość trudny i mało przyjemny. Najlepszy jest do tego smar grafitowy, który bardzo brudzi skórę rąk i ubranie. Aby dobrze wniknął we wszystkie szczeliny pomiędzy piórami resorów, należy naczynie z nim podgrzać w gorącej wodzie. Następnie gorący nakładać pędzlem na pióra resorów z góry i po bokach. Po ostygnięciu jego nadmiar usunąć, a następnie przejechać kilka kilometrów po drogach z dużymi wybojami, aby został on wprowadzony pomiędzy pióra resorów podczas ich intensywnej pracy. Smarowanie takie jest półśrodkiem, ale wystarczy na pewien czas i zapobiegnie nieprzyjemnym piskom, jakie są czasem słyszane podczas jazdy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA