REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zabezpieczać nakrętki przed samoczynnym odkręcaniem się?

Jakubowski Ryszard
Jak dobrze zakręcić śruby? fot. Newspress
Jak dobrze zakręcić śruby? fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Chyba nie ma na świecie kierowcy, który nagle stwierdzał, że jakaś śruba lub nakrętka sama się odkręciła podczas eksploatacji auta. Pół biedy, kiedy dotyczy to jakiegoś mało istotnego elementu. Gorzej, gdy ten element odpowiada bezpośrednio za bezpieczną jazdę, np. jest częścią układu kierowniczego.

Zabezpieczenia połączeń gwintowanych dzielą się na dwa rodzaje: zabezpieczenia siłowe i kształtowe. Siłowymi nazywane są takie, które poprzez wywieranie siły na element zabezpieczany powodują znaczne zwiększenie siły tarcia gwintu, tym samym skutecznie utrudniając jego samoczynne luzowanie się, np. wskutek drgań lub udarów. Nie są one w stu procentach niezawodne. Dlatego stosuje się zabezpieczenia kształtowe, polegające na tym, że elementem zabezpieczającym jest odpowiednio ukształtowana podkładka lub zawleczka.

REKLAMA

Zobacz również: Jak odkręcać zardzewiałe śruby i wkręty, gdy polewanie coca-colą nie pomaga?

REKLAMA

Elementy zabezpieczeń siłowych muszą mieć pewną, dość dużą sprężystość. Dopiero wówczas spełniają swoje zadanie. Są to więc podkładki sprężyste przecięte (pęknięte) lub całe odpowiednio odkształcone (wygięte), z ponacinanymi i powyginanymi karbami na obrzeżu wewnętrznym lub zewnętrznym.

W zasadzie każda z tego rodzaju podkładek jest jednorazowego użytku. Podczas ponownego montażu należy więc użyć nowej. Wyjątkiem są podkładki sprężyste przecięte, które zachowały swoją sprężystość, czyli które nie zamieniły się w płaski, przecięty pierścień.

REKLAMA

Wśród zabezpieczeń kształtowych stosowane są najczęściej podkładki które po dokręceniu nakrętki wygina się tak, aby uniemożliwić odkręcanie się śruby lub nakrętki. Nagwintowany wałek zabezpieczanego w ten sposób elementu, np. czop osi piasty koła musi mieć wyfrezowany odpowiedni kanał, w który wkłada się specjalny wypust takiej podkładki, uniemożliwiając w ten sposób jej obracanie się na wałku. Po dokręceniu nakrętki podwija się część wystającej podkładki tak, aby przylgnęła do jednego z boków nakrętki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Lekkim młotkiem dogina się ją tak, aby między nią i nakrętką nie istniał żaden luz. Takie zabezpieczenie jest bardzo skuteczne, choć nie tak, jak zabezpieczenie zawleczką. Aby móc je zastosować, nakrętka musi z jednej strony mieć wykonaną tzw. koronkę, czyli co najmniej kilka nacięć o szerokości minimalnie większej, niż użyta zawleczka. Wałek, na który ma być nakręcona taka nakrętka, np. śruba mocująca ważny element, musi mieć wywiercony na wylot otwór w miejscu, w którym znajdą się nacięcia nakrętki po jej mocnym dokręceniu. Włożenie zawleczki w ten otwór w praktyce uniemożliwia wykonywanie jakichkolwiek ruchów przez nakrętkę.

Jednym ze znanych sposobów zabezpieczenia rozkręcania się połączeń gwintowanych jest tzw. kontrowanie, czyli stosowanie nakrętki kontrującej. Po dokręceniu właściwej nakrętki, nieco mocniejszym, niż potrzeba, nakręca się na śrubę inną nakrętkę tak, aby oparła się mocno o tę poprzednią. Następnie, trzymając ją cały czas kluczem w jednym położeniu, luzuje się minimalnie pierwszą nakrętkę tak, aby została do niej bardzo silnie dokręcona. 

Zobacz również: Jak ratować zerwane gwinty?

W ten sposób złączone nakrętki wywierają tak duży nacisk na nitki gwintu, że ich rozkręcenie jest w praktyce niemożliwe bez zerwania go. Aby je zluzować należy nakrętkę zewnętrzną starać się obrócić kluczem, jak podczas odkręcania, zaś wewnętrzną – w przeciwną stronę. Po uzyskaniu między nimi nawet minimalnego luzu dalsze ich odkręcanie będzie bezproblemowe.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA