Kategorie

Jazda na rezerwie. Skutki prostego błędu kierowcy?

Kuba Brzeziński
paliwo
ShutterStock
W Polsce nie brakuje kierowców, którzy lubują się w jeździe na rezerwie. Tylko czy takie zachowanie jest odpowiedzialne? Zobaczmy jakie skutki niesie dla nowoczesnych silników jeżdżenie w sytuacji, w której poziom paliwa w baku jest niezwykle niski.

Jazda na rezerwie jest groźna dla silnika z kilku powodów. Po pierwsze ma duży wpływ na elementy układu zasilania paliwem. Mała ilość benzyny sprawia, że podczas rozruchu pompka pobierająca napęd z baku (także przy instalacji LPG) może pracować w dużej mierze "na sucho". To dość szybko doprowadzi do jej zatarcia i unieruchamiającej auto usterki. Identyczna sytuacja może mieć miejsce w dalszych odcinkach układu paliwowego. Gdy paliwo z dużą ilością powietrza będzie doprowadzane do wtryskiwaczy bezpośrednich, może to oznaczać nie tylko nieprawidłową pracę samego silnika. Groźne w skutkach będzie też przegrzanie wtryskiwaczy - w końcu te są chłodzone głównie przepływającą przez nie benzyną.

Jazda na rezerwie. Skutki

Podczas jazdy na rezerwie kolejnym zagrożeniem są zanieczyszczenia osadzające się na dobie baku. Gdy w zbiorniku jest co najmniej 1/4 maksymalnej ilości paliwa, prawdopodobieństwo ich zaciągnięcia do układu zasilania motoru jest zdecydowanie mniejsze. A o jakich zanieczyszczeniach mowa? Głównie o osadach czy pyłach dostarczanych razem z benzyną lub olejem napędowym, a także drobinkach rdzy wynikających nawet z punktowej korozji zbiornika. Przy małej ilości benzyny w baku groźne są jednak nie tylko brudy - które mogą zatkać układy wtryskowy - ale także woda! Skąd woda w zbiorniku? Nie, nie musi wcale oznaczać, że kierowca został oszukany podczas wizyty na stacji. To raczej wynik naturalnego procesu chemicznego.

Zobacz również: Bezpośredni wtrysk paliwa w silnikach benzynowych

Zbiornik paliwa - czy to latem, czy to zimą - poddawany jest wahaniom temperatury. Tym towarzyszy wtrącanie się na ściankach wody. Jakie skutki niesie ze sobą wilgoć w baku? Na dobry początek decyduje o korozji samego zbiornika, ewentualnie elementów układu paliwowego. Poza tym jest cięższa od paliwa. W ten sposób osiada na samym dnie zbiornika. A to oznacza, że jadąc na głębokiej rezerwie tak naprawdę jednostka napędowa może być zasilana mocno rozrzedzoną benzyną czy olejem napędowym, a zimą mogą występować tzw. korki lodowe w zbiorniku powstałe w wyniku marznięcia wody. Obydwa zjawiska są groźne dla elementów układu paliwowego.

Jazda na rezerwie - podsumowanie:

Jazda na rezerwie może nieść ze sobą poważne skutki i drogie w naprawie awarie. Oczywiście ich wystąpienie nie będzie natychmiastowe, a objawi się raczej skróceniem trwałości takich elementów jak układ wtryskowy czy pompa paliwa. Mimo wszystko to prowadzi tak naprawdę do jednego wniosku. Kierowcy powinni starać się nie jeździć na głębokiej rezerwie. Niech pomarańczowa kontrolka będzie raczej sygnałem mówiącym o potrzebie tankowania, ewentualnie sposobem na ratunek w sytuacji kryzysowej - np. podczas jazdy nocą poza terenem zabudowanym. Lepiej nie wykorzystywać kontrolki rezerwy w charakterze informacji mówiącej o tym, że kierowca z powodzeniem może jeszcze pokonać 50 czy 60 kilometrów.

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    25 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Czy można zobaczyć nagranie z egzaminu na prawo jazdy?

    Czy można zobaczyć nagranie z egzaminu na prawo jazdy? Jak najbardziej. Niestety tylko w przypadku, w którym kandydat... nie zda egzaminu.

    Kurs reedukacyjny: co to jest?

    Kurs reedukacyjny: co to jest i w jakich przypadkach jest konieczny? Dziś opowiemy o szkoleniach organizowanych przez WORD-y.

    Ile kosztuje licencja taxi?

    Ile kosztuje licencja taxi? Kierowca musi spełnić parę wymogów formalnych. Na jaki wydatek musi się przygotować? Kilkaset złotych.

    Jak zostać kierowcą Ubera? To w pewnym sensie proste...

    Jak zostać kierowcą Ubera? Choć wymogi nie są zaporowe, jest kilka punktów, które musi wypełnić kandydat. Zaraz opowiemy o procesie autoryzacji.

    Qashqai zostaje w Wielkiej Brytanii. Sunderland zaczyna produkcję

    Qashqai zostaje w Wielkiej Brytanii. Pomimo brexitu Nissan nie zdecydował się na przeniesienie produkcji z Wysp Brytyjskich.

    Zgoda na nadanie numeru VIN. Kiedy jest wydawana?

    Zgoda na nadanie numeru VIN jest wydawana przez wydział komunikacji w określonych przypadkach. Jakich? O tym opowiemy za chwilę.

    Dopisanie współwłaściciela do dowodu rejestracyjnego

    Dopisanie współwłaściciela do dowodu rejestracyjnego: jak załatwić formalności? Warto dobrze przygotować się do wizyty w wydziale komunikacji.

    Jak zostać instruktorem nauki jazdy?

    Jak zostać instruktorem nauki jazdy? Na drodze do tzw. "L-ki" kierowcy stoi przede wszystkim kurs organizowany głównie w WORD-ach.

    Pozwolenie na kierowanie tramwajem. Co musisz o nim wiedzieć?

    Pozwolenie na kierowanie tramwajem to tak naprawdę prawo jazdy na tramwaj. Jak się je zdobywa i jakie warunki należy spełnić?

    Nowy Peugeot 308 SW - jest po prostu piękny!

    Nowy Peugeot 308 SW został oficjalnie zaprezentowany. Powabne kombi ma 600-litrowy bagażnik i paletę pięciu silników.

    Peugeot 2008 [TEST]: mały, miejski lew dorósł!

    Peugeot 2008 jest miejskim crossoverem. Niech jednak ten tytuł Was nie zmyli. Bo auto jest bardziej dojrzałe, niż mogłoby się wydawać!

    Brak tabliczki znamionowej w przyczepie. No i jest problem...

    Brak tabliczki znamionowej w przyczepie? Kierowcę czeka wizyta w wydziale komunikacji, stacji kontroli pojazdów i znowu wydziale komunikacji.

    Zastaw rejestrowy na samochodzie. Jak sprawdzić auto?

    Zastaw rejestrowy na samochodzie. Jak sprawdzić czy używane auto nie jest obciążone prawami osób trzecich? Są na to tak naprawdę trzy sposoby.

    Zgubiłem numer PKK. Co zrobić w takiej sytuacji?

    Zgubiłem numer PKK. Jak go odzyskać? No i tu pojawia się spory problem, bo kandydata na kierowcę czeka... No właśnie co?

    Sprzedaż części używanych na oku fiskusa. Ruszają kontrole.

    Sprzedaż części używanych na celowniku skarbówki. Powód? Wielu sprzedawców albo nie zarejestrowało nawet firmy, albo zaniża dochody ze sprzedaży.

    Ile elektryk przejedzie na rezerwie?

    Firma Edmunds sprawdziła, jaki dystans może pokonać samochód elektryczny, gdy komputer pokładowy pokazuje, że mają 0 km zasięgu.

    Audi RS e-tron GT: w 3,2 sek. do setki w elektryku! Pierwsza jazda.

    Audi e-tron GT choć jest elektryczny, powstaje w tej samej fabryce co R8. Choć nie emituje spalin, generuje potężną ilość emocji.

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czym jest i kiedy jest wpisywany?

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czyli dziś opowiemy o tym, czemu pojawia się taka adnotacja w dokumentach pojazdu i jak się jej pozbyć.

    Nadanie nowego numeru VIN. Na czym polega?

    Nadanie nowego numeru VIN może być konieczne po poważnej modyfikacji pojazdu. jak przeprowadzić procedurę zgodnie z przepisami?

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje. Czyli jak odzyskać dokumenty pojazdu po kontroli funkcjonariuszy?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co to oznacza?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co oznacza taki komunikat pojawiający się w systemie info-car.pl? Kandydat na kierowcę nie ma się co martwić.

    Mitsubishi L200 po tuningu. Po fabrycznym tuningu!

    Mitsubishi L200 świetnie radzi sobie w terenie. Ma jednak pewną słabość. 150 koni to niezbyt dużo. Na szczęście Japończycy mogą coś na to poradzić.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.