REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Testy syntetycznego e-paliwa od Audi

Audi A3 Limousine
Audi A3 Limousine
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Koncern Audi opublikował pierwsze wyniki badań dotyczące syntetycznego paliwa, nad którym pracuje razem z firmą Global Bioenergies. Rezultaty tego przedsięwzięcia brzmią zachęcająco.

Nasz test pokazuje, że poza jazdą z wykorzystaniem odnawialnej energii elektrycznej, istnieją też inne koncepcje umożliwiające pokonywanie długich odcinków z minimalną emisją spalin“ – mówi Reiner Mangold, kierownik ds. rozwoju zrównoważonych produktów w Audi.

REKLAMA

Założenia testu

Inżynierowie z laboratoriów Audi skupili się przede wszystkim na stworzeniu odpowiedniej mieszanki i na zbadaniu zachowania syntetycznych paliw podczas spalania. By prześledzić cały ten proces, w komorze ciśnieniowej, przy ciśnieniu 15 barów i temperaturze ok. 350 stopni Celsjusza, dokonali symulacji warunków panujących w jednostce napędowej. Specjalna kamera dokumentowała zachowanie paliwa podczas wtrysku, ponieważ podstawą optymalnego spalania jest uzyskanie jak najczystszej mieszanki.

Zobacz też: Audi pracuje nad nowym, syntetycznym paliwem

Test paliwa w szklanym silniku

Kolejny etap badań przebiegał w szklanym silniku. To, co na co dzień skrywają metalowe ściany cylindra, w tej konstrukcji stworzonej specjalnie do testów, jest doskonale widoczne. Przez okno ze szkła kwarcowego eksperci obserwują jak paliwo jest rozprowadzane w cylindrze. Mogą ocenić też interakcję paliwa ze strumieniem powietrza w komorze spalania. Przy każdym z maksymalnie trzech tysięcy obrotów na minutę silnika testowego, nieznaczna ilość paliwa wtryskiwana jest do szklanego cylindra, gdzie ulega sprężeniu i zapłonowi, a powstałe wskutek tego spaliny wydzielane są na zewnątrz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyniki badań nowego paliwa syntetycznego

Podsumowując: w przeciwieństwie do paliw kopalnych, które zależnie od obszaru ich wydobywania mają różny skład, syntetyczne e-paliwa Audi są całkowicie wolne od zanieczyszczeń, a podczas spalania wydzielają mniej szkodliwych substancji. Nie zawierają olefinów i aromatów. Dzięki temu, paliwa syntetyczne zapewniają uzyskanie lepszej mieszanki, czyste spalanie i niską emisję spalin.

Zobacz też: Jazda na oleju rzepakowym - o czym trzeba wiedzieć?

Kiedy syntetyczne paliwo pojawi się na rynku?

Na inżynierów z Ingolstadt czeka już następne zadanie: chcą jeszcze bardziej zoptymalizować proces produkcji e-etanolu i e-diesla. Gdy cel ten zostanie osiągnięty, nowe paliwa pojawią się na rynku. Koncern Audi wspólnie ze swoim partnerem, firmą Joule, w miejscowości Hobbs w Nowym Meksyku w USA, użytkuje instalacje badawcze służące do wytwarzania e-etanolu i e-diesla. W wytwórni tej, mikroorganizmy produkują najwyższej czystości paliwa z wykorzystaniem wody (słonej, półsłonej lub ścieków), światła słonecznego i dwutlenku węgla. Elementem kompleksowej strategii Audi dotyczącej e-paliw jest też tzw. e-gas project, czyli wytwórnia syntetycznego e-gazu zlokalizowana w niemieckiej miejscowości Wertle. Na jej przykładzie można dokładnie prześledzić, jak duże ilości „zielonego prądu” w efektywny sposób gromadzić w dowolnym miejscu, zamieniać go w metan i w końcowym etapie wprowadzać do sieci gazowej.

Źródło: materiały prasowe Audi

e-paliwo testy szklany silnik Audi
Audi
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA