REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Łańcuchy śniegowe – kiedy można ich używać i jak je zakładać?

Łukasz Kuźmiuk
Łańcuchy śniegowe – kiedy można ich używać i jak je zakładać? / Fot. Fotolia
Łańcuchy śniegowe – kiedy można ich używać i jak je zakładać? / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Tegoroczna zima raczej zasługuje na miano jesieni lub ponurej wiosny, jednak część kierowców może przejeżdżać przez obszary, gdzie użycie łańcuchów śniegowych byłoby wskazane. Kiedy można stosować i jak zakładać łańcuchy śniegowe? Odpowiedź w poniższym poradniku.

Kiedy można zakładać łańcuchy śniegowe?

REKLAMA

W Polsce nie ma obowiązku stosowania łańcuchów śniegowych, jednak ich stosowanie jest dozwolone w niektórych przypadkach. Mowa o bardzo zaśnieżonych drogach lub o drogach z bardzo śliskim ubitym śniegiem. Gdy na drodze zalega duża warstwa śniegu lub jest ona wyjątkowo śliska, wtedy możemy założyć łańcuchy, by móc bezpiecznie przejechać przez niebezpieczny odcinek. Trzeba jednak pamiętać, że po zjechaniu na suchy asfalt należy je zdjąć, głównie dla własnego komfortu podróżowania i bezpieczeństwa. Czasami zakładanie łańcuchów jest obowiązkowe, jednak w naszych warunkach zdarza się to stosunkowo rzadko. O obowiązku założenia łańcuchów informuje znak C-18. Warto dodać, że znak ten wymusza na kierującym autem założenie łańcuchów na co najmniej dwóch kołach napędowych.

REKLAMA

W Europie używanie łańcuchów zimowych jest dozwolone niemal w każdym kraju – wyjątek stanowi Holandia, w której stosowanie tego rozwiązania jest zabronione. W niektórych państwach, jak np. w Austrii, Czechach, Francji, Niemczech i na Węgrzech, wymagane jest użycie łańcuchów w wybranych miejscach, oznaczonych stosownymi znakami sygnalizacyjnymi (zazwyczaj w wysokich górach). Jadąc za granicę i licząc się z możliwą koniecznością założenia łańcuchów trzeba pamiętać, że niektóre kraje mają bardziej szczegółowe wymagania dotyczące tego sprzętu. Przykładowo w Austrii łańcuchy muszą spełniać normę O-Norm 5117 (w przypadku samochodów osobowych), a we Włoszech normę CUNA.

W instrukcji obsługi auta należy sprawdzić jakie łańcuchy można stosować w danym pojeździe. Zbyt grube łańcuchy mogą uszkodzić nadkole lub elementy układów ABS i ESP oraz zawieszenia. Należy również dobrać odpowiedni rozmiar łańcuchów do rozmiaru kół.

​Jak założyć łańcuchy śnieżne?

Łańcuchy śnieżne zawsze muszą być zamontowane na kołach napędowych - w przypadku pojazdów z napędem na obie osie łańcuchy warto mieć na każdym kole.

Łańcuchy śnieżne należy montować według instrukcji dołączonej do produktu. Zazwyczaj procedura zaczyna się od zatrzymania pojazdu na płaskiej, poziomej powierzchni, rozplątania łańcucha i ułożenia go obok koła, od wewnętrznej strony samochodu. Następnie obręcz mocującą spinamy nad kołem i przesuwamy ją na bok opony, od strony zawieszenia. Następnie należy wyrównać poprzeczne łańcuchy i pospinać je od zewnętrznej strony felgi. Zwróćmy uwagę na napięcie łańcuchów - po przejechaniu kilkunastu metrów powinniśmy dociągnąć luźne partie łańcucha. Niektórzy eksperci twierdzą, że należy wykonać tę czynność dwukrotnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

​Jak jeździć z łańcuchami?

Autem z łańcuchami śnieżnymi powinniśmy jeździć po ośnieżonej drodze, a po zjechaniu na asfalt powinniśmy zdjąć łańcuchy. Mając łańcuchy na kołach lepiej ograniczyć prędkość jazdy i nie przekraczać 50 km/h, a także warto unikać gwałtownego przyspieszania i hamowania oraz wjeżdżania na krawężniki, ponieważ metalowe ogniwa mogą ulec zniszczeniu, czego skutkiem może być uszkodzenie auta.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • gabriel
    2022-02-24 09:40:45
    łańcuchy mega potrzebne, tym bardziej w górach. Jak byłem w rodziną za granicą to gdyby nie to że zamówiłem na zaś łańcuchy na intercarsie to byśmy się nieźle ślizgali
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

REKLAMA

Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

"Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

REKLAMA

Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

REKLAMA