Kategorie

Zmiana opon z drogowym testem koła

Tomasz Korniejew
Wciąż niewiele warsztatów oponiarskich w Polsce korzysta z zaawansowanych urządzeń.
Tomasz Korniejew
Na czym polega zmiana opon z drogowym testem koła? Jak wiele ma to wspólnego z optymalizacją kół?

Odpowiednie wyważenie i zoptymalizowanie kół jest istotne ze względu na prawidłową eksploatację pojazdu. Niestety wciąż wielu kierowców nie poświęca kołom swojego samochodu wystarczająco dużo uwagi. Większość z nas nawet nie pamięta o regularnej kontroli ciśnienia powietrza w ogumieniu. O dostosowywaniu stopnia napompowania opon do obciążenia pojazdu nie wspominając.

A przecież jazda z niewłaściwie napompowanymi oponami ma znaczny wpływ na bezpieczeństwo jazdy i zużycie paliwa. Ma także wpływ na zużycie opon. Źle wyważone koła mogą być przyczyną drgań na kierownicy i w konsekwencji prowadzić do usterek zawieszenia i układu kierowniczego.

Ale nie tylko właściwe wyważenie i ciśnienie powietrza mają znaczenie dla prawidłowej eksploatacji pojazdu. Ważne jest także odpowiednie ułożenie opony względem felgi. Zobacz: Optymalizacja kół

Test drogowy koła

Tomasz Korniejew

Typowe błędy podczas zmiany ogumienia

Reklama

Choć na rynku działa coraz więcej warsztatów korzystających z zaawansowanych urządzeń potrafiących zoptymalizować ułożenie opony na feldze, wciąż niewielu polskich kierowców zdaje sobie sprawę, jak istotne jest z punktu widzenia prawidłowej eksploatacji, dokładne sprawdzenie kół przed ich montażem.

Wielu kierowców, czując na kierownicy zakłóconą pracę kół, słysząc nietypowe odgłosy podczas jazdy, czy wyczuwając ściąganie podczas jazdy na wprost, zazwyczaj próbuje rozwiązać ten problem udając się do warsztatu zajmującego się geometrią kół i zawieszenia, a także wyważaniem kół. Często okazuje się, że geometria zawieszenia jest w normie, wyważenie zostało poprawione, a problem nie znika. Co wtedy?

Okazuje się, że warto udać się do warsztatu, który korzysta z zaawansowanych urządzeń do optymalizacji kół, które dodatkowo mogą wykonać test drogowy koła.

Zobacz też: Jak właściwie wymieniać opony?

Test drogowy koła – na czym to polega?

Test drogowy koła wykonuje się po to, żeby sprawdzić, jak dane koło zachowa się w sytuacji drogowej. Konkretnie, zanim specjalista w warsztacie zmiany opon założy koło na samochód, sprawdza, czy kręcące się podczas jazdy koło będzie pracowało właściwie.

W tym celu felgę z właściwie napompowaną oponą montuje się na urządzeniu Hunter, którego specjalna rolka działa na kręcące się koło z naciskiem 800 kg, a szereg czujników bada jego zachowanie w symulowanych warunkach drogowych.

W ramach testu drogowego obsługujący maszynę pracownik jest w stanie m.in.:

  • ocenić towarzyszące toczeniu wibracje;
  • ocenić znoszenie pojazdu;
  • zbadać dźwięki towarzyszące toczeniu;
  • sprawdzić, czy opona spełnia parametry pracy;

Zobacz też: Dokładne wyważenie kół

A następnie wszystkie przekroczenia norm skorygować. Nie chodzi tylko o dokładne rozmieszczenie ciężarków wyważających na feldze, czy odpowiednie ułożenie opony na feldze w ramach procesu optymalizacji. Równie istotne jest to, by koło spełniało normę pracy, czyli żeby do pełnego obrotu koła nie była potrzebna większa siła niż 90 Nm. Im mniejsza siła tym lepiej, bo jest to mniejsze obciążenie dla układu napędowego, co przekłada się na zużycie paliwa i długość okresu eksploatacji elementów zawieszenia.

Po teście drogowym można przystąpić do prac mających na celu korektę wszelkich przekroczeń norm

Tomasz Korniejew

Przekroczenia tej normy są bardzo powszechne wśród pojazdów poruszających się na kołach o średnicy powyżej 18 cali. Ich właściciele często nie zdają sobie z tego sprawy. W warsztatach korzystających z zaawansowanych urządzeń wyważających, pracownicy są w stanie tak zoptymalizować koło, by siła niezbędna do wykonania pełnego obrotu koła mieściła się w normie.

Jakie są koszty wymiany opon z przeprowadzeniem testu drogowego?

Zazwyczaj koszt wymiany ogumienia z przeprowadzeniem testu drogowego koła i w razie potrzeby, przeprowadzenia optymalizacji, wynosi 50 zł za jedno koło.

Za pomoc w realizacji materiału dziękujemy warsztatowi Almot Auto

Maszyna do wyważania kół z optymalizacją i testem drogowym.
Tomasz Korniejew
Istotne w przypadku zmiany opon jest odpowiednie zabezpieczenie rantów ogumienia.
Tomasz Korniejew
Przed wykonaniem testu drogowego opona musi być napompowana zgodnie z zaleceniami producenta.
Tomasz Korniejew
Test drogowy koła.
Tomasz Korniejew
Po teście drogowym można przystąpić do prac mających na celu korektę wszelkich przekroczeń norm.
Tomasz Korniejew
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    12 cze 2021
    Zakres dat:

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.

    Samochód elektryczny: cena może czynić cuda?

    Samochód elektryczny: cena może sprawić, że elektryka kupiłby każdy Polak. Jaka jednak musiałaby być ta cena? Taka sama jak w spalinowcach.

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? W miejscu...

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? Ministerstwo Infrastruktury nie ma wątpliwości - zgłoszenie składa się w miejscu zamieszkania.

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny?

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny? Do Trybunały Konstytucyjnego wpłynęła właśnie skarga. Jaka będzie decyzja?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu 2021?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu w 2021 roku? Teraz salon dealerski może zarejestrować pojazd online. Jak wygląda procedura?

    Opel Astra 2022. Tak będzie wyglądać Astra L!

    Opel Astra 2022 pokazuje pierwsze szczegóły stylistyczne. Co zwraca uwagę? Astra L otrzyma przedni pas w stylu nowej Mokki i wirtualny kokpit.

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej. Czyli dziś opowiemy o tym, o czym po 20 maja 2021 roku muszą pamiętać kierowcy tego typu pojazdów.

    Samochody wpływają na środowisko? Zdaniem Polaków... nie!

    Samochody wpływają na środowisko? Aż 46 proc. Polaków uważa, że auta nie powodują żadnej szkody, a 21 proc. nie ma zdania.

    Jak dostać się do grupy Speed?

    Jak dostać się do grupy Speed? To pytanie nurtuje kierowców. Odpowiedź? Stanowiska w tej formacji nie wypełnia się raczej z konkursu...

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym: na czym polega i w jaki sposób jest karane? Dziś wyjaśnimy to pojęcie z prawnego punktu widzenia.

    Wbicie haka w dowód. Na czym polega?

    Wbicie haka w dowód - czyli dziś opowiemy o tym jak zalegalizować montaż haka przed wakacyjnym wyjazdem. Zapomnisz o tym? Możesz mieć problem!

    e-TOLL: rejestracja przy pomocy mObywatel

    e-TOLL: rejestracja do systemu jest skomplikowana? W żadnym razie! Teraz rejestrację można autoryzować nawet mObywatelem.

    Test: Nissan Leaf 62 kWh: 217-konny elektryk z dużym zasięgiem

    Nissan Leaf 62 kWh pojawił się przed naszą redakcją. Pierwsze wrażenie? Wydaje się taki zwykły jak na elektryka. Czy to dobrze? Naszym zdaniem...

    Od ilu lat można jeździć na hulajnodze elektrycznej?

    Od ilu lat można jeździć na hulajnodze elektrycznej? To pytanie, które dość często przewija się po nowelizacji przepisów. Jaka jest odpowiedź?

    Zakaz używania telefonu na pasach

    Zakaz używania telefonu na pasach zacznie obowiązywać od 1 czerwca 2021 roku. Co oznacza dla pieszych? Chociażby mandat za komórkę.

    Dodatki do OC. Które warto wybrać?

    Dodatki do OC to nie zawsze sposób na powiększenie kwoty składki. Czasami to metoda na wybór ciekawej polisy, która może realnie pomóc kierowcy.

    Telefon na pasach. Odszkodowanie będzie mniejsze?

    Telefon na pasach a odszkodowanie. Czyli dziś opowiemy o tym, co nowe przepisy obowiązujące od 1 czerwca 2021 roku mogą oznaczać dla pieszych.

    Wodorowy Peugeot e-Expert Hydrogen

    Wodorowy Peugeot e-Expert Hydrogen trafi do sprzedaży w roku 2021. Kompaktowy furgon dostawczy będzie zasilany ogniwem paliwowym.

    Test: Audi Q5 Sportback. SUV na sportowo? Pierwsza jazda.

    Audi Q5 Sportback oficjalnie pojawiło się w Polsce. Jakie są nasze pierwsze wrażenie z jazdy? To prawie zwykłe Q5. A prawie robi wielką różnicę!

    Telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem. Co warto wiedzieć?

    Telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem to coraz częściej stosowana forma rozliczenia szkody. Co warto wiedzieć o niej i co tak właściwie oznacza?