REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Goodyear IntelliGrip - opona do pojazdów autonomicznych

sterowiec Goodyear
sterowiec Goodyear
Goodyear

REKLAMA

REKLAMA

Badania nad pojazdami autonomicznymi pociągają za sobą rozwój technologii w dobrach suplementarnych do samochodu, na przykład w oponach. Goodyear przedstawił koncepcję opony IntelliGrip przeznaczonej do samochodów autonomicznych. Co "potrafi" taka nowatorska opona?

Goodyear IntelliGrip - opona do pojazdów autonomicznych

REKLAMA

Na tegorocznych Targach Motoryzacyjnych w Genewie Goodyear przedstawił swoją wizję opon, które mogą znaleźć zastosowanie w pojazdach autonomicznych wczesnych generacji. Opona koncepcyjna Goodyear IntelliGrip została wyposażona w liczne zaawansowane czujniki, których głównym zadaniem będzie wspieranie systemów kontroli aut autonomicznych. Tego rodzaju auta wykorzystują sygnały wysyłane przez inne pojazdy, kierowców, pieszych i inteligentne systemy miejskie, dlatego opony takie jak Goodyear IntelliGrip będą odgrywać jedną z kluczowych ról w procesie wymiany informacji.

REKLAMA

Jak wynika z analizy zaprezentowanej na Światowym Forum Ekonomicznym, władze miast spodziewają się, że autonomiczne pojazdy wejdą do użycia w ciągu najbliższych dziesięciu lat[1]. Ponadto wyniki badań J.D. Power 2015 U.S. Tech Choice Study[2] sugerują, że w związku z nadchodzącymi zmianami w branży motoryzacyjnej, dla konsumentów najważniejsza będzie technologia chroniąca ich przed kolizjami.

„Stale zmniejszający się udział kierowców w prowadzeniu pojazdów sprawi, że rola opon będzie się zwiększała, ponieważ to one łączą pojazd z drogą” – powiedział Joseph Zekoski, wiceprezes i dyrektor ds. technicznych Goodyear. „Nasze opony koncepcyjne odgrywają podwójną rolę, służąc jako kreatywna platforma dla niekonwencjonalnego sposobu myślenia o  mobilności oraz obszar testowania technologii nowych generacji”.

Zobacz też: Czy po przebiciu opony warto korzystać z pianki naprawczej?

Jak działa Goodyear IntelliGrip?

Dzięki zaawansowanym czujnikom i specjalnie zaprojektowanemu bieżnikowi, koncepcyjna opona Goodyear IntelliGrip potrafi rozpoznać warunki drogowe, w tym nawierzchnię i warunki pogodowe. IntelliGrip wykorzystuje również zaawansowaną technologię aktywnego zużycia bieżnika, opartą na zaprojektowanym przez firmę Goodyear systemie czujników monitorujących stan ogumienia i ciśnienia w oponach. Uzyskane w ten sposób wyniki umożliwiają analizę kondycji zarówno opon, jak i całego pojazdu. Inżynierowie opracowali specjalne algorytmy, uwzględniające czynniki takie jak ciśnienie powietrza i temperatura, aby lepiej oceniać stan opony, a poprzez to optymalizować autonomiczne systemy kontroli samochodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Konstrukcja nowoczesnej opony

REKLAMA

Czujniki monitorują nie tylko nawierzchnię i stan opon, lecz także komunikują się z centralnym komputerem pojazdu, co powinno przyczynić się zarówno do zwiększenia osiągów, jak i poprawy bezpieczeństwa. Gdy ogumienie wykryje mokrą lub śliską nawierzchnię, autonomiczne auto dostosuje prędkość do sytuacji na drodze. Ponadto system pomoże skrócić drogę hamowania, zapewni lepsze prowadzenie w zakrętach, większą stabilność, a nawet będzie wspierał działanie systemów zapobiegania kolizjom.

Goodyear współpracuje z wieloma producentami samochodów, aby jeszcze lepiej dopasować opracowaną technologię do ich potrzeb i wymagań. Celem jest zapewnienie łączności z elektronicznymi systemami kontroli stabilności, systemami hamowania oraz kontroli zawieszenia.

Mikrochip zastosowany w oponach IntelliGrip powstał we współpracy z Huf, wiodącym producentem systemów odpowiadających m.in. za monitorowanie ciśnienia w ogumieniu lub badanie telemetrii, które są stosowane przez branżę motoryzacyjną na całym świecie.

Zobacz też: Czujnik zużycia opony CAIS

Źródło: Goodyear


[1] Źródło: Światowe Forum Ekonomiczne; analiza BCG, wywiady z twórcami polityki miejskiej 2015

[2] Badanie U.S. Tech Choice Study 2015 przeprowadzono w okresie od stycznia do marca 2015 w oparciu o internetową ankietę ponad 5300 konsumentów, którzy w ostatnich pięciu latach kupili lub leasingowali nowy pojazd. Więcej informacji na stronie: http://www.jdpower.com/press-releases/2015-us-tech-choice-study#sthash.rZ6ysrNh.dpuf

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA