Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe oznakowanie i wymogi dla opon zimowych do ciężarówek

Nowe oznakowanie opony zimowej dla samochodów dostawczych, ciężarowych i autobusów.
Nowe oznakowanie opony zimowej dla samochodów dostawczych, ciężarowych i autobusów.
Goodyear
Unia Europejska przeprowadziła standaryzację wymogów technicznych i oznaczeń dla opon zimowych przeznaczonych do samochodów dostawczych, ciężarowych i autobusów.

Rozmowa na temat opon zimowych do pojazdów użytkowych z Henkiem van Tuylem, dyrektorem Goodyear ds. rozwoju opon do pojazdów użytkowych w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.

Jak ocenia Pan zmiany dotyczące opon zimowych, m.in. wprowadzające symbol 3PMSF?

Z zadowoleniem przyjmujemy nowy standard dla zimowych opon do pojazdów ciężarowych. Od lat zalecamy stosowanie specjalnych opon zimowych do pojazdów użytkowych na obszarach, na których panują zimowe warunki drogowe. Goodyear Dunlop ma w swojej ofercie wiele modeli specjalnych opon zimowych o bardzo wysokich osiągach. Są to opony Goodyear UltraGrip WTD, Dunlop SP 462 i Fulda Winter Force na oś napędową, Goodyear UltraGrip WTS, Dunlop SP 362 i Fulda Winter Control na oś sterującą oraz Goodyear UltraGrip WTT na osie naczepy. Niedawno wprowadziliśmy do oferty opony UltraGrip Coach. Te opony były oficjalnie oznaczane wyłącznie symbolem M+S, aby jednak dodatkowo zwrócić uwagę na zimowe osiągi naszych opon, zastosowaliśmy symbol płatka śniegu, który wówczas nie miał jeszcze umocowania prawnego. Niedawno Unia Europejska wprowadziła Regulację UNECE nr 117.02 dotyczącą testowania opon zimowych
do pojazdów użytkowych. Regulacja ta wyznacza minimalne wymogi co do osiągów na śniegu. Od listopada 2012 roku, po spełnieniu warunków testów, ogumienie do pojazdów użytkowych może być dobrowolnie oznaczane symbolem 3PMSF. Goodyear Dunlop przetestował swoje zimowe opony – spełniły one wymogi prawne oznaczenia 3PMSF, dlatego teraz noszą to oznaczenie.

Zobacz też: Test Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDiS ALLGRIP Man.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy to oznacza, że teraz istnieje oficjalna definicja opony zimowej do pojazdów użytkowych?

Zasadniczo tak, choć nie określa ich mianem „opon zimowych”. Wcześniej jedyna oficjalna procedura testowa istniała wyłącznie dla opon zimowych do samochodów osobowych. Opony do pojazdów użytkowych, z racji wysokiej zawartości naturalnej gumy, posiadają dobre właściwości zimowe, ale do czasu wprowadzenia nowej regulacji istniało jedynie oznaczenie M+S. Jednakże M+S informuje tylko, że opona zachowuje się lepiej na śniegu niż opona standardowa. Nie istniały jednoznaczne minimalne wymogi dla opony zimowej. Niedawno UE zareagowała na tę sytuację i określiła procedurę testową specjalnie dla opon do zastosowań zimowych w pojazdach użytkowych. Ogumienie, które z powodzeniem przejdzie ten wymagający test, może być oznaczane symbolem 3PMSF. Opony do pojazdów użytkowych z tym symbolem są klasyfikowane jako opony śniegowe na ciężkie warunki zimowe.

Zobacz też: System monitorujący ciśnienie ogumienia obowiązkowy

Na czym polega procedura testowa kwalifikująca opony do oznaczenia 3PMSF?

Procedura testowa porównuje trakcję opony referencyjnej z trakcją opony testowej na drodze pokrytej ubitym śniegiem. Aby zaliczyć test, badana opona do pojazdu użytkowego musi być o co najmniej 25% lepsza niż opona referencyjna w sześciu próbach na dziesięć. Opony, które przeszły ten test i posiadają oznaczenie 3PMSF, są oficjalnie określane jako opony śniegowe na ciężkie warunki zimowe. Opony te są wyraźnie lepszym wyborem na zimę niż opony posiadające jedynie oznaczenie M+S. 

Czy oznaczenie M+S będzie nadal używane?

Zakładamy, że oznaczenie M+S pozostanie ważne. Jednak symbol 3PMSF - obok oznaczenia M+S - świadczy o tym, że opona jest bardziej sprawna, ponieważ znak 3PMSF wymaga zastosowania metody testowej, której wartości referencyjne odnoszą się do sprawdzonych parametrów zimowych. Szczególnie ważne jest, by operatorzy stosowali opony z tym znakiem na obszarach, w których dominują zimowe warunki pogodowe. Dotyczy to w szczególności opon na osie napędowe, ponieważ wysokie parametry trakcyjne są niezbędne do zapewnienia mobilności na śniegu.

Zobacz też: Bieżnikowanie opon - sposób na obniżenie kosztów

Czy nowy symbol będzie obowiązkowy dla opon zimowych?

Nie możemy tego przewidzieć jako producent, obecnie oznaczenie 3PMSF jest dobrowolne. Jednakże faktycznie pojazdy użytkowe wyposażone w opony z symbolem 3PMSF są zawsze lepszym wyborem na zimę niż opony tylko z oznaczeniem M+S. Testy wyraźnie wykazały, że na drogach pokrytych śniegiem opony ze znakiem 3PMSF dla pojazdów użytkowych mają wyraźnie lepszą trakcję niż pozostałe. W niektórych krajach nowy symbol jest już uznawany we właściwych przepisach dotyczących opon zimowych. W tych krajach, w określonych warunkach, pojazdy użytkowe muszą być wyposażone na osi napędowej w opony posiadające oznaczenie M+S i/lub 3PMSF.

Czy wystarczy wyposażyć pojazdy ciężarowe i autokary w zimowe opony na osi napędowej?

Opony do pojazdów ciężarowych i autobusów zachowują się zimą lepiej niż na przykład opony do samochodów osobowych, ze względu na wysoką zawartość naturalnej gumy. Ponadto oś sterująca pojazdu ciężarowego i oś naczepy mają bardzo niewielki wpływ na trakcję. Zasadniczo tylko koła napędzane zapewniają trakcję. Dlatego uważamy, że w każdej sytuacji na oś napędową należy montować opony z oznaczeniem M+S i/lub 3PMSF. W zależności od zastosowania, operatorzy transportu mogą zdecydować się założyć opony o właściwościach całorocznych, takie jak KMAX D i FUELMAX D ze znakiem 3PMSF, lub specjalne opony zimowe, jak np. UltraGrip WTD. Na takich obszarach jak kraje skandynawskie lub regiony alpejskie, gdzie panują ostre warunki zimowe, zaleca się stosowanie specjalnych opon zimowych również na oś sterującą.

Źródło: Materiały prasowe Goodyear

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Innowacyjna produkcja pyłów gumowych w Polsce. A wszystko przy zakładzie Michelin

    Przy olsztyńskiej fabryce opon Michelin rusza zaawansowany technologicznie zakład produkcji pyłów gumowych wytwarzanych z opon poddanych recyklingowi. Uruchomienie zakładu to znaczący krok w rozwiązywaniu środowiskowego problemu zużytych opon.

    Kara za brak OC w 2024 roku? Kwota mrozi krew w żyłach kierowców

    Kierowcy w Polsce niedługo staną się gatunkiem zagrożonym wyginięciem. Dobija się ich bowiem kolejnymi opłatami. Tym razem mówimy o prostym błędzie i wynikającej z niego karze. Ta po 1 stycznia 2024 roku sięgnie 8,4 tys. zł!

    Z kartą GreenWay naładujesz auto w IONITY. Dotyczy to całej Europy

    Klienci GreenWay będą mogli korzystać ze stacji ładowania IONITY na terenie całej Europy. Do ładowania swojego samochodu elektrycznego kierowcom wystarczy standardowa karta RFID GreenWay.

    Koniec diesla jest bliski? To nie takie proste...

    Udział diesla w rynku w Europie systematycznie maleje. Tylko czy to oznacza, że koniec diesla jest bliski? To chyba zbyt daleko idący wniosek. Jak aktualnie wygląda sytuacja w branży i jaka przyszłość czeka auta z silnikiem wysokoprężnym? Sprawdźmy.

    Toyota Yaris 2024 ze 130-konną hybrydą. Mocniejszy napęd to nie koniec zmian

    W Toyocie Yaris 2024 debiutuje nowa hybryda o mocy 130 KM. Nowy napęd o oznaczeniu Hybrid 130 będzie dostępny w dwóch wersjach. A to nie koniec nowości. Ulepszone są też systemy bezpieczeństwa i ekrany.

    Używany Volkswagen Passat B8. Awarie, wady, ceny, opinie

    Dymiący diesel w Passacie świetnie pasował do białych skarpet i sandałów. Generacja B8 nie jest jednak dymiąca, bywa naprawdę droga na rynku wtórnym, a przez to jest wybierana przez bardziej wysublimowanych klientów. Czy jednak jest tak pancerna jak poprzednicy?

    Opel Corsa 2023. Lifting dodaje do gamy 48-woltową hybrydę

    Opal zaprezentował poliftingowe wydanie Corsy F. Modernizacja kojarzy się z delikatnymi zmianami? Na polu stylistycznym być może i tak. Małego hatchbacka czeka jednak rewolucja technologiczna.

    Jak podróżować autem ze zwierzętami?

    Podróż autem ze zwierzęciem może być prawdziwym wyzwaniem. Co zatem zrobić, aby zadbać o komfort, ale i bezpieczeństwo czworonoga oraz zabezpieczyć auto przed zniszczeniami? Jest kilka porad, które powinniście poznać.

    DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

    Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

    Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

    Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

    Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

    Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

    Używane Audi A4 B8. Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

    Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

    Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

    Używany Opel Astra K. Awarie, wady, ceny, opinie

    Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

    Auto na wodór - „elektryk” z wydajniejszym magazynem energii. Plusy i minusy wodoru w motoryzacji

    Czy samochody napędzane wodorem są realną alternatywą dla aut elektrycznych? Jakie są plusy i minusy technologii wodorowej w motoryzacji?

    Toyota Tacoma 2024. Pick-up z 331-konną hybrydą. Niestety nie dla Polski...

    Potężny pick-up z mocną hybrydą pod maską. To musi być Toyota Tacoma 2024. Dobra informacja jest taka, że auto wygląda i zapowiada się świetnie. Zła jest taka, że oficjalnie nie trafi do Polski.

    Efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych? Raczej odwrotny...

    Rządzący mocno chwalili się zmianą przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach. Tyle że czas pokazuje, iż kierunek mógł być błędny. Bo poprawy bezpieczeństwa pieszych nie widać w statystykach.

    Polski kamper jest hitem. To oczywiście Volkswagen Grand California

    Kamper Volkswagen Grand California powstaje w polskiej fabryce Volkswagena we Wrześni. I pisząc o tym, mamy spore powody do dumy. Zainteresowanie tym autem bowiem stale rośnie na całym świecie.

    Samochód dla mamy. Czyli jakie auta kupują Polki?

    Zbliżający się Dzień Matki stał się okazją do sprawdzenia, jakie są motoryzacyjne preferencje Polek kupujących używane auta. Co wynikło z analizy? Mamy w Polsce są wyjątkowo praktyczne.

    Elektryczna turbosprężarka w Mercedesach AMG. Jak działa? I co daje?

    Mercedes ma ciekawy prezent dla właścicieli nowych modeli z serii AMG. Mowa o elektrycznej turbosprężarce. Ta jest inspirowana wynalazkiem stosowanym przez zespół F1 Mercedes-AMG Petronas.

    Początek roku 2023 najbezpieczniejszy w historii. Stał się drogowy cud?

    Niecałe 3900 wypadków drogowych i 360 ofiar śmiertelnych w sytuacji, gdy jeszcze niedawno notowano dwa razy wyższe wyniki. Z czego wynikają tak optymistyczne statystyki w I kw. 2023 roku?

    Jak się kupuje auto w AAA Auto? "Nie mam Twojego samochodu. I co mi zrobisz?"

    Dziś opowiem o tym, jak się kupuje auto w AAA Auto. Będzie to jednak opowieść bez happy endu. Bo choć wybrałem pojazd i zadatkowałem go, sieci nie przeszkodziło to w jego sprzedaży innej osobie...

    UNESCO wypromuje rower jako środek transportu. Z inicjatywy Polski!

    Z inicjatywy Polski Rada Wykonawcza UNESCO przyjęła decyzję w sprawie promowania roweru jako uniwersalnego środka transportu - "Bicycle For All – Bicycle for sustainable and healthy lifestyles” ("Rower dla Wszystkich – Rower dla zrównoważonego i zdrowego stylu życia”).

    Ile kosztuje serwis klimatyzacji w 2023 roku?

    Klimatyzacja – to słowo, które na wiosnę zaczyna dominować w rozmowach kierowców. Część musi zrobić serwis klimy, a część zdiagnozować jej problemy. Ile to kosztuje? Sprawdźcie.

    Jeep Wrangler 4XE Sahara. Srebrny lakier i hybryda plug-in pod maską

    Jeep Wrangler swoim kształtem przywodzi na myśl końcówkę lat 80. XX wieku. I do twarzy mu z tym! Wersja aktualnie sprzedawana w Europie ma jednak hybrydę plug-in pod maską. Jak wygląda ten model? Sprawdźcie w naszej galerii.