REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda ze zbyt niskim lub zbyt wysokim ciśnieniem w oponach - skutki

Krzysztof Jurczyk
Pasjonat motoryzacji
Ciśnienie w oponach warto kontrolować min. raz w miesiącu. Fot. Fotolia
Ciśnienie w oponach warto kontrolować min. raz w miesiącu. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prawidłowe ciśnienie w oponach samochodu jest bardzo ważne, ponieważ wpływa bezpośrednio na jakość prowadzenia pojazdu, a tym samym na bezpieczeństwo jazdy. Jakie skutki może nieść za sobą nieodpowiednie ciśnienie w oponach?

Kontrola ciśnienia powietrza w oponach

Niewłaściwy stan ogumienia w samochodach jest jedną z przyczyn wypadków samochodowych. 6% wypadków śmiertelnych na autostradach jest związanych z pęknięciem opony, spowodowanym zbyt niskim lub zbyt wysokim ciśnieniem powietrza bądź powolnym spadkiem ciśnienia w oponie. Zarówno za słabo jak i za mocno napompowana opona zagraża bezpieczeństwu na drodze.

REKLAMA

Specjaliści zalecają, aby ciśnienie sprawdzać przynajmniej raz w miesiącu, jednak ze statystyk wynika, że nie stosuje się do tego zalecania ponad połowa kierowców. Według badań zrealizowanych dla Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego aż 39% z nich sprawdza ciśnienie sporadycznie przy okazji parkowania, 9% tylko przed długą podróżą, a 5% - nigdy. W 2008 r. Michelin i Statoil przebadały 9158 samochodów, z czego 71 % miało nieprawidłowy poziom ciśnienia w oponach.

Zobacz też: Na którą oś założyć lepsze opony - na przednią czy tylną?

Ciśnienie homologowane przez producenta danego modelu samochodu, można znaleźć na tabliczce znamionowej, która znajduje się na klapce wlewu paliwa lub na wewnętrznej stronie drzwi kierowcy. Natomiast rzeczywisty poziom ciśnienia w oponach możemy kontrolować za pomocą kompresora na stacji benzynowej.

Zbyt wysokie ciśnienie w oponach - przyczyny, skutki i korzyści

Przyczyny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podwyższone ciśnienie może wynikać z zaniedbań kierowcy, który po jeździe z większym obciążeniem nie skontroluje poziomu ciśnienia w oponach, które może się zwiększyć. Innym, wydawać by się mogło błahym powodem, jest błąd pomiarowy manometru, którym sprawdzamy nasze opony. Dlatego ważne jest, aby używać sprzętu spełniającego normy oraz posiadającego odpowiednie certyfikaty.

Skutki

Jazda ze zbyt wysokim ciśnieniem spowoduje zmniejszenie się powierzchni styku opony z nawierzchnią, co skutkuje gorszą przyczepnością opon. Taka jazda również odbije się na stanie technicznym naszego pojazdu. Wstrząsy, które przy zbyt wysokim ciśnieniu są bardziej odczuwalne, mogą przyczynić się do przyspieszonego zużycia elementów nadwozia, luzów w zawieszeniu oraz spowodować awarie systemów elektronicznych. Zwiększy się także ryzyko uszkodzenia opony podczas wpadnięcia w dziurę lub najechania na krawężnik.

Zobacz też: Przechowywanie opon - typowe błędy

Mocno napompowana opona narażona jest na nierównomierne zużycie, które jest większe na środku bieżnika niż na jej barkach. Gorszy jest również komfort podróżowania, ponieważ podróżujący bardziej odczują nierówności jezdni. Trzeba liczyć się także z większą hałaśliwością opon przy szybkiej jeździe.

Zalety

Zbyt wysokie ciśnienie posiada także pewne zalety. Opony mają wtedy mniejsze opory toczenia, co sprzyja obniżeniu zużycia paliwa. Zwiększa się również stabilność samochodu podczas pokonywania zakrętów.

Zbyt niskie ciśnienie w oponach - przyczyny, skutki i wpływ na bezpieczeństwo

 Przyczyny

Przyczyn zbyt niskiego ciśnienia może być wiele. Najczęściej jednak wynika to z uszkodzenia opony (małe przebicie lub przecięcie opony). Często zdarza się również, że sam wentyl ulegnie uszkodzeniu, co spowoduje spadek ciśnienia. Temperatura także ma wpływ na oponę, ponieważ jej spadek powoduje obniżenie się ciśnienia. Każdy obniżenie temperatury o 10 stopni oznacza spadek ciśnienia w oponie o 0.1 bara. Przykładowo: Kiedy napompujemy oponę do 2 barów w temperaturze 20 stopni, przy temperaturze minus 10 stopni w naszej oponie będzie znajdować się już tylko 1,7 bara.

Skutki

Bezpieczeństwo

Obniżone ciśnienie również ma wpływ na bezpieczeństwo, ponieważ droga hamowania na mokrej nawierzchni wzrasta nawet o kilkanaście metrów. Jednak nie jest to jedyny nie pożądany efekt, bowiem opony są bardziej narażone na tzw. aquaplaning. Sytuacja ta występuje wtedy, gdy bieżnik nie jest w stanie odprowadzić znajdującej się pod oponą wody, a w miejscu styku z podłożem tworzy się wodny klin, w wyniku czego samochód traci przyczepność. Zwiększa się również możliwość wystąpienia nadsterowności lub podsterowności samochodu. Dodatkowo samochód reaguje mniej precyzyjnie i z opóźnieniem na ruchy kierownicą. Co więcej, istnieje duże prawdopodobieństwo, że elementy układu kierowniczego zużyją się szybciej.   Nasze opony są bardziej narażone na wystrzał, co jest bardzo niebezpieczne, zwłaszcza przy jeździe z dużą prędkością. Także uszkodzenie opon, np. przebicie, jest bardziej prawdopodobne gdy ciśnienie w nich jest zbyt niskie.

Ciśnienie powietrza w oponach: wpływ na trwałość opony i zużycie paliwa

Również i w tym przypadku opona narażona jest na nierównomierne zużycie. Na przykład ciśnienie obniżone o 0,5 bara zmniejsza trwałość bieżnika o 20-30%. W tej sytuacji szybszemu zużyciu ulegają barki opon, co w efekcie daje taki sam skutek jak w przypadku zbyt wysokiego ciśnienia: konieczność szybszej wymiany opon. Badania, wykonane przez Bridgestone, pokazują, że zbyt niskie ciśnienie może skrócić łączny przebieg opony nawet o 40%! W tym przypadku zużycie paliwa wzrośnie. Przykładowo: obniżenie ciśnienia o 0.5 bara powoduje wzrost zużycia paliwa nawet o 5%. Także opory toczenia ulegają zwiększeniu. W wyżej wymienionym przypadku może wynosić wzrost o nawet 15%! Niewłaściwy poziom ciśnienia może spowodować wzrost emisji hałasu nawet o 2 dB.

Zalety

Obniżenie poziomu ciśnienia w oponach może mieć wpływ na poprawę komfortu jazdy. Potwierdzone jest to przez profesjonalnych kierowców testowych. Jednak niżej oceniają oni  prowadzenie samochodu. Obniżanie ciśnienia stosowane jest przez pasjonatów jazdy terenowej. Ma to na celu poprawę właściwości trakcyjnych.

Systemy kontrolujące poziom ciśnienia w oponach

Producenci samochodów coraz częściej wyposażają swoje modele w czujniki, które na bieżąco dokonują pomiarów, a w razie potrzeby alarmują o nieprawidłowym ciśnieniu. W zależności od użytych urządzeń wynika dokładność pomiaru. W samochodach z najwyższej półki stosowane są zaawansowane czujniki. W listopadzie 2014 roku mają zostać wprowadzone nowe wymogi unijne dotyczące rejestracji aut. Obowiązkowo do każdego nowego samochodu montowany będzie czujnik ciśnienia w oponach. Jednak nie warto bezspornie ufać urządzeniom i dlatego powinno się od czasu do czasu skontrolować osobiście stan ogumienia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA