REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Oznaczenia opony
Oznaczenia opony
Oponeo.pl

REKLAMA

REKLAMA

Rocznik opony daje kierowcy pewność, że rzeczywiście kupuje nowe ogumienie. Rocznik opony to jednak też informacja mówiąca o tym, czy wiek nie kwalifikuje ogumienia do wymiany.

Kierowca podczas zakupu nowego kompletu ogumienia powinien sprawdzić kilka czynników. W pierwszej kolejności musi skupić się na parametrach - tak, aby model dało się zamontować w jego aucie i aby spełniał on warunki określone przez producenta. Drugim z czynników jest wybór opony o możliwie najlepszych właściwościach jezdnych w możliwie najbardziej rozsądnej cenie. Trzeci wskaźnik dotyczy rocznika opony. Czemu ma on znaczenie? W ten sposób kierowca wie, że nie wybiera produktu, który od kilku lat zalega w magazynie.

REKLAMA

Rocznik opony - czyli ile właściwie mogą leżeć w magazynie?

Zasadnicze pytania są dwa. Ile opona może czekać w sklepie na kupującego? I jak właściwie sprawdzić jej rocznik? W pierwszym przypadku odpowiedź może stanowić norma PN-C94300-7 Ogumienie - pakowanie, przechowywanie i transport. W jej głos nieużywane opony przechowywane w odpowiednich warunkach zachowują parametry fabryczne przez pierwsze 3 lata. Po tym czasie według przepisów prawa sprzedający nie może nazywać produktu fabrycznie nowym. Jeżeli chodzi o drugie pytanie, odpowiedź przynosi tzw. kod DOT naniesiony na ścianę boczną ogumienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kod DOT (Department of Transportation) to współcześnie nic innego jak ciąg czterech cyfr. Te często są otoczone kołem. Jak rozszyfrować producenckie oznaczenie? Sposób kodowania jest uniwersalny dla całego rynku oponiarskiego. Dwie pierwsze cyfry oznaczają tydzień roku, w którym model został wyprodukowany. Dwie ostatnie odnoszą się do roku. I tak kod 0518 powinien stanowić dla kierowcy informację, że opona opuściła taśmę linii produkcyjnej w piątym tygodniu roku 2018.

Rocznik opony tak naprawdę można jednak rozpatrywać z kilku punktów widzenia. Ten daje kierowcy nie tylko pewność, że kupuje produkt "świeży". Daje też niezwykle ważną informację dotyczącą czasu, przez który opony mogą być eksploatowane. Ogumienie używa się bowiem nie zawsze do momentu starcia bieżnika - tj. według polskiego prawa osiągnięcia jego wysokości poniżej 1,6 mm. W przypadku pojazdów jeżdżących mało, proces ten mógłby trwać np. kilkanaście lat. To oznacza, że kierowca powinien wziąć pod uwagę czynnik drugi - mianowicie wiek.

Rocznik opony określa też bezpieczną granicę eksploatacji

Guma, z której wykonywane jest ogumienie, stanowi naprawdę trwałą mieszankę. Wytrzymuje obciążenia wynikające z masy samochodu, pokonanych przeszkód czy prędkości. Niestety z biegiem czasu również podlega naturalnym procesom starzenia. Pod wpływem wieku i np. operowania promieni słonecznych staje się mniej elastyczna, a na jej powierzchni pojawiają się pęknięcia. Naruszenie struktury sprawia, że eksploatacja ogumienia zaczyna być coraz mniej bezpieczna i coraz bardziej grozi wystąpieniem uszkodzenia podczas jazdy.

Kiedy dokładnie najlepiej zamienić opony na nowe? Specjaliści z rynku oponiarskiego nie mają co do tego żadnych wątpliwości. Zakładając prawidłową eksploatację, przechowywanie i konserwowanie ogumienia, po 10 roku życia powinno ono zostać wycofane z użytkowania. Co więcej, producenci zalecają, aby po 5 roku od daty produkcji poddawać opony wnikliwej kontroli podczas każdorazowej zmiany sezonowej. W ten sposób kierowca w stu procentach upewni się, że zachowały one optymalne parametry, a w strukturze gumy czy wzmocnień wewnętrznych nie postępuje zbyt mocno proces starzenia.

Rocznik opony - podsumowanie

Opony są jednym z ważniejszych elementów bezpieczeństwa w pojeździe. Bez nich nie ma mowy o właściwym poziomie trakcji i działaniu elektronicznych systemów wspomagających. Aby kierowca miał pewność, że może bezpiecznie eksploatować ogumienie, powinien sprawdzić jego stan i… wiek. Rocznik opony nigdy nie powinien być starszy niż 10 lat! Wskaźnik ukryty w kodzie DOT przydaje się także podczas zakupu. W ten sposób kierowca wie, że kupuje ogumienie niedawno wyprodukowane, które ma pełne parametry fabryczne.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

    Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

    Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

    Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

    Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

    Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    REKLAMA

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    REKLAMA

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    REKLAMA