REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymiana płynów eksploatacyjnych przed zimą

 Castrol
Castrol jest jednym z największych na świecie producentów olejów silnikowych i środków smarnych. Produkty Castrol powstają w oparciu o analizy, zaawansowane technologie i innowacje. Castrol od zawsze kładzie nacisk na opracowywanie środków smarnych najwyższej jakości. W tym celu stworzył zaawansowane centra technologiczne, działające w Wielkiej Brytanii, a także w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Japonii, Indiach i Chinach. Castrol posiada dostęp do wszystkich typów baz oraz dodatków olejowych, dzięki czemu do każdego z produkowanych przez siebie środków smarnych może dobierać najlepsze bazy i dodatki z całego świata.
Wymiana płynów eksploatacyjnych przed zimą. Fot. Fotolia
Wymiana płynów eksploatacyjnych przed zimą. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zima to najbardziej niesprzyjająca pora roku dla kierowcy i samochodu. Dobre przygotowanie samochodu do warunków zimowych jest kluczem do bezpiecznej i spokojnej jazdy. Kierowcy najczęściej pamiętają o wymianie opon na zimowe, tymczasem właściwe przygotowanie auta do zimy wymaga więcej czynności. Tym razem bierzemy pod lupę płyny eksploatacyjne.

Przede wszystkim przed nadchodzącą porą zimową powinno się skontrolować jakość i stan wszystkich płynów eksploatacyjnych. Niskie temperatury oddziałują bardzo negatywnie na płyny chłodnicze, płyny hamulcowe, oleje silnikowe, paliwa i płyny do spryskiwaczy szyb i reflektorów. Dlatego warto sprawdzić stan płynów w tych układach i w porę uzupełnić wszelkiego rodzaju niedobory. Gdy przyjdą mrozy na reakcję może być już za późno.

REKLAMA

Zobacz też: Pora roku a dobór oleju silnikowego. Czy zimą należy stosować inny olej niż latem?

Kontrola układu chłodzenia silnika

REKLAMA

Pierwszym układem, od którego należy zacząć wszystkie czynności, jest układ chłodzenia silnika. Płyn chłodniczy ulega starzeniu i podlega okresowej wymianie, średnio, co 2 - 3 lata, a maksymalnie co 5 lat. Natomiast, co 3 miesiące płyn podlega kontroli temperatury zamarzania. Płyn o zbyt wysokiej temperaturze zamarzania – wynikającej z częstych dolewek wody, zamarznie już pierwszej, mroźnej nocy.

A ponieważ zamarznięta woda zwiększa swoją objętość ryzyko awarii jest dużo większe. Jeżeli nie będziemy mieli szczęścia, i oprócz rozsadzenia broku – korka bezpieczeństwa, dojdzie także do zamarznięcia płynu w bloku silnika, wtedy wydatki na naprawę mogą znacznie wzrosnąć.

Zobacz też: Wskaźnik temperatury oleju pomoże wydłużyć żywotność Twojego silnika!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Firma Castrol posiada dwa rodzaje koncentratów płynów chłodniczych – Radicool NF (płyn wykonany w technologii krzemianowej HOAT na bazie glikolu etylenowego, podlegający wymianie co 3 lata) i Radicool SF (płyn wykonany w technologii bezkrzemianowej OAT na bazie glikolu monoetylenowego, wymagający wymiany co 5 lat). Koncentraty te, przy rozcieńczeniu 50:50 posiadają temperaturę krystalizacji na poziomie -37°C. Należy mieć na uwadze, że rodzaj płynu chłodniczego należy dobierać opierając się na wytycznych producenta samochodu, ponieważ źle dobrany płyn chłodniczy może być przyczyną awarii układu chłodzenia.

Kontrola układu hamulcowego

REKLAMA

Układ hamulcowy nie jest aż tak wymagający, pod warunkiem, że pojazd nie jest wyposażony w układ ESP. Płyn w tym układzie musi być płynem o niskiej lepkości, aby układ mógł pracować bez zakłóceń w niskich temperaturach otoczenia. W ofercie Castrol płyn taki nosi nazwę React DOT 4 Low Temp. Należy pamiętać, że każdy płyn hamulcowy jest płynem higroskopijnym – pochłania wilgoć, poprzez co, jego jakość i odporność na wysoką temperaturę w układzie hamulcowym spada, a to wpływa na obniżenie skuteczności hamowania.

Już 1% zawartości wody, potrafi obniżyć temperaturę wrzenia o ok.40°C. Pamiętajmy o tym, że płyn wymienia się co 2 lata, a zawartość wody w płynie kontroluje się podczas każdego przeglądu. Kontrolę warto przeprowadzać w okolicy zacisków hamulcowych (np. luzując odpowietrznik zacisku), ponieważ wilgoć do płynu przedostaje się, najczęściej, przez gumowe przewody hamulcowe.

Kontrola układu smarowania

Kolejnym układem,  na jaki powinniśmy zwrócić uwagę, jest układ smarowania. Olej silnikowy jest podatny na zmiany temperatur. O ile wysoka temperatura nie jest zbyt dużym zagrożeniem               (100 °C), o tyle niskie temperatury zimowe mogą być niebezpieczne, szczególnie dla formulacji mineralnych. Oleje te, tracą płynność już w -25°C, dlatego lepiej korzystać  z olejów syntetycznych, które zagwarantują łatwy start silnika w warunkach bardzo niskich temperatur, a także możliwie krótkie czasy dotarcia oleju do najdalszych węzłów tarcia. Firma Castrol przygotowała ofertę olej silnikowych Castrol EDGE FST. Specjalne, nowoczesne, w pełni syntetyczne formulacje cechują się bardzo dobrą odpornością na ciężkie, zimowe warunki pracy, w przypadku Castrol EDGE 0W-40, temperatura płynięcia wynosi aż - 60°C.

Zobacz też: Castrol Magnatec -olej dla krótkodystansowców

Układ spryskiwaczy szyb i reflektorów

Bardzo często pomijanym układem, jeżeli chodzi o warunki zimowe, jest układ spryskiwacza szyb. Aby być pewnym skuteczności działania płynu w niskich temperaturach stosujmy tylko wysokiej jakości płyny zimowe -  najlepiej użyjmy do tego zimowego płynu Castrol Biofix, który występuje w dwóch wersjach: temperatura krzepnięcia -22°C i -25°C.

Układ paliwowy

Jeżeli w zbiorniku paliwa naszego samochodu znajduje się tzw. paliwo letnie, nie ma konieczności wraz z nastaniem mrozów spuszczać go z układu. Wystarczy, że zaopatrzymy się w specjalne dodatki do paliwa – np. Castrol TDA, które dzięki unikalnej formulacji obniża temperaturę blokowania zimnego filtra o ok.10°C, dzięki czemu zmniejszymy ryzyko wytrącenia się parafiny z oleju napędowego, a przez to unieruchomienia pojazdu.

Autor: Michał Izdebski (Dział Techniczny Castrol)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA