Kategorie

Napęd i skrzynia biegów

30 sie 2021
26 wrz 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak działa zautomatyzowana skrzynia biegów?


Zautomatyzowana przekładnia stanowi połączenie sprawności, charakterystycznej dla mechanicznych skrzyń biegów, z brakiem konieczności ręcznej zmiany przełożeń.

Jak działa system Start&Stop?


Badania wykazały, że około 30 procent czasu przemieszczania się w warunkach miejskich spędzamy stojąc. Ponieważ silnik pracuje bez przerwy, spora część paliwa jest marnowana.

Jak działa system BlueTec?

Głównymi szkodliwymi składnikami spalin silników z zapłonem samoczynnym są cząstki stałe oraz tlenki azotu NOX. Ciekawy sposób na zmniejszenie emisji tego drugiego składnika znalazł Mercedes-Benz.

Jak działa sprzęgło Haldex? Poradnik.

Istnieje wiele sposobów na rozdzielenie napędu na cztery koła. W 1998 roku dołączyło do nich sprzęgło konstrukcji szwedzkiej firmy Haldex.

Jak działa skrzynia CVT?

Jedną z zasadniczych wad tłokowego silnika spalinowego jest dość ograniczony zakres prędkości obrotowych, przy których może on efektywnie pracować. W tym celu konieczne jest stosowanie przekładni o określonej ilości biegów. Rozwiązaniem, które ma nieograniczoną ilość przełożeń jest skrzynia bezstopniowa typu CVT.

Jak działa przepływomierz?


Pomiar ilości pobieranego przez silnik powietrza ma ogromne znaczenie dla doboru odpowiedniej dawki paliwa. We współczesnych silnikach spalinowych tę odpowiedzialną rolę spełnia czujnik przepływu, zwany przepływomierzem.

Do czego służy czujnik spalania stukowego?

Spalanie detonacyjne to bardzo niekorzystne zjawisko występujące w silniku o zapłonie iskrowym. Aby mu przeciwdziałać wykorzystuje się specjalny czujnik spalania stukowego.

Czym różni się czujnik indukcyjny od czujnika Halla? Poradnik.


Aby układ sterujący nowoczesnym silnikiem działał prawidłowo niezbędne jest dostarczenie do niego sygnału prędkości obrotowej oraz aktualnego położenia wału korbowego. Bardziej rozwinięte konstrukcje wymagają również informacji o obrotach i położeniu wałków rozrządu.

Czy silniki Diesla można zasilać olejem roślinnym?


Wzrost cen paliw kopalnych spowodował, że poszukiwane są alternatywne sposoby zasilania silników spalinowych. Paliwem stosowanym niemal od zarania motoryzacji i przez lata zapomnianym jest olej pochodzenia roślinnego. Czy w obecnych realiach nadaje się on do zasilania współczesnych silników?

Docieranie układu napędowego. Poradnik


Bloki napędowe współczesnych samochodów są wykonywane z bardzo dużą staranności i dokładnością. Dzięki temu nie wymagają długiego i żmudnego docierania.

Docieranie silnika. Poradnik


Stosowane dawniej do produkcji silników materiały, technologie i narzędzia powodowały, że nowy silnik montowany był z nie zawsze dobrze pasujących do siebie części i elementów. Ich dopasowanie następowało po wielu miesiącach żmudnego docierania.

Łańcuch i pasek rozrządu. Jak to działa?


Poprawne działanie rozrządu w silniku samochodowym ma istotny wpływ nie tylko na łatwy rozruch silnika, ale także na jego pracę i zużycie paliwa. Pracą zaworów steruje wałek rozrządu. Jego obroty muszą być zsynchronizowane z obrotami wału korbowego silnika.

Jak działa system VTEC w samochodach Honda? Poradnik

System V-tec to rozwiązanie stosowane przez markę Honda, będące systemem zmiennych faz rozrządu. Poniżej kilka słów o tym, jak skonstruowany jest ten system i jak działa.

Technologia VTEC w silnikach Hondy

VTEC to system stosowany przez firmę Honda, mający na celu jak najlepsze wykorzystanie pojemności cylindra, czyli zwiększenie ilości wtłaczanego tam powietrza. Poniżej kilka słów o jego historii i zasadzie jego działania.

Skąd biorą się problemy z przyspieszeniem?

Winny takich objawów może być zatkany katalizator. Niestety, bardzo trudno zdiagnozować to samodzielnie.

Co jest przyczyną drgań na tzw. luzie?

Jeśli odczuwany wibracje na biegu jałowym  połączoneze słabą mocą silnika i tym samym kiepskim przyśpieszeniem, nasze podejrzenia kierujemy na katalizator.

Czym różni się kompresor od turbosprężarki?


Zarówno kompresor, jak i turbosprężarkę montuje się w samochodach w celu zwiększenia mocy i momentu obrotowego silnika.

Czym jest turbodziura?


Turbodziura to czas, jaki upływa od wciśnięcia pedału gazu to wkręcenia się turbosprężarki w pełne obroty. Turbodziura odczuwalna jest we wszystkich autach z turbosprężarką. Po wciśnięciu gazu trzeba chwilę zaczekać, aż auto zacznie przyspieszać.

Dlaczego auta z silnikami diesla powinny jeździć na długich trasach?

Nowoczesne samochody z silnikami wysokoprężnymi wymagają dłuższych podróży zwłaszcza w zimie. Inaczej bardzo szybko zużywają się świece żarowe i zapychają się filtry cząstek stałych.

Dlaczego nie warto dopuszczać do przegrzania silnika?

Płyn chłodniczy znajduje się pod dużym ciśnieniem, dlatego niewielka nieszczelność układu chłodzenia grozi jego szybką utratą i poważnymi konsekwencjami, jak deformacja głowicy czy urwanie wałków rozrządu.

Jak wybrać elastyczne koło pasowe?

Według zaleceń, elastyczne koła pasowe powinno być kontrolowane, co ok. 90.000 km i wymieniane bezwzględnie wraz z układem paska wielorowkowego. Doświadczenia mechaników przekonują, że nie warto w tym przypadku zawracać sobie głowy dostępnymi na rynku imitacjami.

Dlaczego warto wymieniać łożysko pilotujące?

Łożysko pilotujące należy wymieniać podczas każdej niezbędnej naprawy sprzęgła. Uwaga, należy to robić wyłącznie z wykorzystaniem właściwego narzędzia oraz odpowiedniej oprawy.

Na czym polega kodowanie pompowtryskiwaczy?

Od razu uprzedźmy, że nie we wszystkich modelach samochodów, po regeneracji pompowtryskiwaczy taka usługa jest konieczna. Czasami wystarczy prawidłowa kalibracja.

Jak działa hybrydowa świeca zapłonowa?

Nadzwyczaj cienka platynowa elektroda środkowa zmniejsza zapotrzebowanie na napięcie zapłonowe i zapewnia optymalny zapłon mieszanki paliwowej.

Jak wybrać silnik elektryczny?

Kiedy paliwo staje się co raz droższe i coraz częściej słyszymy o szkodliwym wpływie silników spalinowych na środowisko naturalne, być może warto pomyśleć o przebudowie swojego samochodu na elektryczny lub zakupie nowego, wyposażonego w elektryczny napęd. Podpowiadamy, jak wybrać odpowiedni silnik.

Jak działa szczotkowy silnik elektryczny?

Silniki elektryczne stają się popularne i modne jako wyposażenie nowoczesnych samochodów. Są one z pewnością bardziej niezawodne od silników spalinowych, mają też wyższą sprawność i lepsze osiągi. Podpowiadamy więc, jak działają.

Jak działa bezszczotkowy silnik elektryczny?

Silniki elektryczne stają się coraz bardziej popularne, a naukowcy pracują nad efektywnym sposobem zasilania ich na co dzień w samochodach. Konstrukcja samego silnika również ewoluowała i usunięto z niego awaryjne szczotki. Podpowiadamy, jak działa silnik bezszczotkowy.

Jak diagnozować niepokojące dźwięki silnika?

Gdy nasz silnik zaczyna wydawać dźwięki, których nie słyszeliśmy wcześniej, może to oznaczać początek poważnej usterki. Podpowiadamy, jak wstępnie zdiagnozować uszkodzenie.

Czy warto czyścić filtr powietrza silnikowego?

Tak, ale kierowcy powinni pamiętać, że oczyszczony filtr nie odbuduje pełnej, pierwotnej wydajności filtracji.

Jak działa napęd 4x4 ze sprzęgiełkiem wielopłytkowym?

Jest nieskomplikowany konstrukcyjnie, łatwy w sterowaniu i niezły w lekkim terenie, ale czasami trudno przewidzieć jego zachowanie.

Jak działa napęd 4x4 z centralnym mechanizmem różnicowania?

Płynne i przewidywalne zachowanie samochodu przy nagłej zmianie przyczepności nawierzchni kierowcy aut z takim napędem okupią wysoką ceną i wyższym zużyciem paliwa.

Jakie są najczęstsze usterki silnika?

Nieprawdą jest, że naprawa silnika jest kosztowna wyłącznie dla posiadaczy starych samochodów. W tych nowoczesnych, zastosowano tak zaawansowane technologie, że ich wymiana lub remont również będzie wymagał głębszego sięgnięcia do portfela.

Dlaczego pasek klinowy piszczy?

Pierwsze niepokojące dźwięki uwagę nawet niedoświadczonych kierowców zwracają ku paskowi klinowemu. Słusznie, choć przyczynę piszczenia zdiagnozować już zdecydowanie trudniej.

Czym skutkuje pęknięcie paska rozrządu?

Pasek rozrządu jest elementem napędzającym wałek rozrządu, który steruje pracą zaworów. Przenosi napęd na wałek z wału korbowego. Gdy pasek pęknie zawory nie pracują i niemal zawsze dochodzi do uszkodzenia zaworów, tłoków i głowicy.

Jak regulować napięcie paska w silnikach Opla?

Wszystko zaczyna się od niepokojących odgłosów, następnie w razie braku reakcji przypora pęka i pasek traci swoje napięcie.

Jak dbać o silnik wyposażony w turbosprężarkę?

Turbosprężarka jest bardzo skomplikowanym mechanizmem narażonym na działanie ogromnych sił i bardzo wysoką temperaturę. Odpowiednie smarowanie jest niezbędne do zachowania sprawności turbosprężarki, choć nie tylko.

Jak dobrze wybrać koło pasowe?

Przy wyborze koła pasowego należy kierować się technologią stosowaną przez producenta pojazdu. W tym przypadku nie warto oszczędzać na zakupie tańszych kół metalowych.

Co powoduje przeciążenie termiczne uszczelki głowicy cylindrów?

Mocno napęczniały materiał miękki przy kanałach wody w uszczelce pod głowicą może być efektem niedostatecznego odpowietrzenia systemu chłodzenia silnika. Może to prowadzić do uszkodzenia uszczelki pod głowicą cylindrów.

Czym różnią się silniki OHC od OHV i SOHC od DOHC?

W nowoczesnych silnikach stosowane są różne rozwiązania dotyczące rozrządu, sterującego pracą zaworów wtryskowych i wydechowych. Podpowiadamy, czym różnią się te rozwiązania.

Jak działają cylindry w silniku?

Cylindry to niezbędna część każdego silnika tłokowego. To w nich zaczyna się praca silnika, w nich poruszają się tłoki i zachodzi spalanie. Podpowiadamy, jak działają.

Wady i zalety silnika Wankla

Silnik Wankla nie jest jeszcze popularną jednostką napędową dla samochodów. Dzieje się tak dlatego, że prace nad nim zostały dość niedawno wznowione. Podpowiadamy, jakie są wady i zalety takiego silnika.

Wady i zalety silnika dwusuwowego

Silnik dwusuwowy jest bardzo wydajny w porównaniu do silnika czterosuwowego, ale ma też swoje wady. Są one powodem wycofania tego typu silników z rynków samochodowych. Przybliżamy więc zarówno wady, jak i zalety tych konstrukcji.

Wady i zalety silnika czterosuwowego

Silnik czterosuwowy to obecnie najpopularniejsza jednostka napędowa dla samochodów osobowych. Podpowiadamy, jak działa taki motor.

Wady i zalety silnika benzynowego i wysokoprężnego

Każde z rozwiązań ma swoje wady i zalety. Stając dzisiaj przed wyborem samochodu z silnikiem benzynowym lub Diesla, musimy zastanowić się, co dla nas jest najważniejsze.

Jak wygląda i pracuje tłok silnika czterosuwowego?

Silnik to serce naszego samochodu. Składa się z wielu różnych części, a napędzanie kół samochodu jest możliwe dzięki ruchom tłoków. Przybliżamy, jak to działa.

Jak pracuje rozrząd i zawory w silniku?

Zadaniem układu rozrządu i zaworów jest doprowadzenie mieszanki paliwowo-powietrznej do komory spalania, a także prawidłowe odprowadzenie spalin do układu wydechowego. Podpowiadamy, jak to działa.

Jak działa tłok w silniku dwusuwowym?

Silnik dwusuwowy znacznie różni się od czterosuwowego, szczególnie pod względem działania. Tłok również jest inaczej skonstruowany ze względu na połączenie dwóch suwów w jeden.

Jak działa tłok w silniku czterosuwowym?

Tłoki to jeden z głównych elementów silnika. Napędzają pośrednio ruch kół naszego samochodu. Przybliżamy poniżej jak działają.

Jak działa silnik Wankla?

Silnik Wankla dla niektórych może być jeszcze zagadką. Wynaleziony został dawno, ale udoskonalany jest dopiero w dzisiejszych czasach. Podpowiadamy więc jak działa.

Czym różni się silnik benzynowy od wysokoprężnego?

Silnik Diesla w porównaniu do jednostki benzynowej ma większą sprawność. Nie oznacza to jednak, że jest lepszym rozwiązaniem dla auta. Dlaczego? O tym dowiecie się w poniższym artykule.