Kategorie

Napęd i skrzynia biegów

1 wrz 2021
28 wrz 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Które diesle mają wtryskiwacze tanie w naprawie? Jakie są rodzaje wtryskiwaczy?

Typowym elementem ulegającym często szybkiemu zużyciu w silniku wysokoprężnym jest wtryskiwacz paliwa. Nie każdy jest jednak taki sam, a w zależności od jego konstrukcji ulega mniej lub bardziej kosztownym awariom.

Silniki typu boxer - rodzaje

Niskie koszty produkcji oraz tańsza eksploatacja to główne czynniki, które zadecydowały o niskiej popularności silników typu boxer. Mało osób zdaje sobie sprawę z ich zalet, jeszcze mniej, że są różne ich rodzaje.

MIVEC- co to jest i co potrafi?

Systemy zmiennych faz rozrządu na dobre zadomowiły się w nowoczesnych jednostkach napędowych. I pomimo tego, że nazywają się prawie tak samo, to jednak każdy funkcjonuje w inny sposób. Co więcej, niektóre z nich posiadają możliwości dotąd niespotykane w tego typu systemach. Co zatem potrafi MIVEC?

Jak sprawdzić czy auto ma koło dwumasowe? Czy można się go pozbyć?

Koło dwumasowe to podzespół znany wielu kierowcom użytkującym samochód z silnikiem diesla. Jego regeneracja jest kosztowna i po pewnym przebiegu nieunikniona. Jak sprawdzić, który silnik ma zamontowane koło dwumasowe. Czy w niektórych przypadkach można takie koło zastąpić tańszym rozwiązaniem?

Wszystko o rozrządzie silnika

Każdy silnik tłokowy ma układ rozrządu, który pełni kluczową rolę w jego działaniu. Układ rozrządu odpowiada za dostarczenie ładunku do cylindra oraz odprowadzenie spalin do kanałów wylotowych. Ten mechanizm podczas awarii unieruchamia pojazd i może doprowadzić do poważnych usterek, dlatego odpowiednie serwisowanie jest niezwykle ważne.

Dlaczego silnik zużywa olej?

Dlaczego silnik zużywa olej?Co może być tego przyczyną? Które elementy silnika są newralgiczne w kontekście ewentualnych przecieków bądź wycieków oleju?

Obieg oleju w preselekcyjnej skrzyni biegów DSG

Automatyczna skrzynia biegów to jeden z najbardziej skomplikowanych układów mechanicznych w ówczesnych samochodach. Jak wygląda obieg oleju w nowoczesnej, dwusprzęgłowej przekładni DSG produkowanej przez koncern VW?

System zmiennych faz rozrządu Valvelift

Dynamiczny wzrost mocy w silnikach spalinowych nie byłby możliwy, gdyby w parze z wysokimi osiągami jednostek napędowych, nie wprowadzano by rozwiązań, ograniczających ich paliwożerność. Valvelift to pomysł inżynierów Audi na zwiększenie wydajności silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Jakie mogą być przyczyny wysokiego spalania w dieslu?

Na poziom zużycia paliwa w silniku wysokoprężnym wpływ ma wiele czynników. Podpowiadamy co może być przyczyną zwiększonego spalania w dieslu.

Konstrukcje silników spalinowych stosowanych w samochodach

Silniki spalinowe zrewolucjonizowały transport. Możliwość spalania destylatów ropy naftowej pozwoliła na konstrukcję niewielkich jednostek i powstanie automobili, a następnie samochodów. Jakie konstrukcje silników wypracowano przez lata istnienia motoryzacji? Jaką zasadę działania przyjęli twórcy silników spalinowych?

Konsekwencje jazdy na wysokich i niskich obrotach silnika

Każdy silnik spalinowy pracuje najefektywniej w określonym zakresie obrotów. Zarówno za wysokie jak i za niskie obroty są dla niego szkodliwe. Przedstawiamy jakie mogą być konsekwencje jazdy na niewłaściwych obrotach.

Turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek

W produkowanych obecnie samochodach z silnikiem Diesla nie znajdziemy takiego, który nie miałby turbosprężarki. Dodatkowo większość koncernów, w swoich pojazdach, stosuje turbosprężarki o zmiennej geometrii łopatek.

Jakie są sposoby zwiększenia ciśnienia powietrza w układzie dolotowym?

Zwiększenie ciśnienia w kolektorze dolotowym to tzw. doładowanie. Dzięki wykorzystaniu właściwości sprężania powietrza w takiej samej jednostce objętości dostarczamy do cylindra większą masę tlenu. Jakie są sposoby na doładowanie silnika benzynowego i diesla? Czy można zwiększyć ciśnienie powietrza w układzie dolotowym silnika wolnossącego?

Różnice pomiędzy wtryskiem pośrednim i bezpośrednim

Wtrysk pośredni i bezpośredni to stwierdzenia, które dla większości użytkowników aut brzmią dość enigmatycznie. Przedstawiamy zasadę działania obu rozwiązań.

Cylinder on demand – oszczędność według Audi

System odłączania cylindrów jest technologią o stosunkowo krótkiej tradycji. Nie ma się czemu dziwić – w końcu została stworzona w celu zmniejszenia zużycia paliwa, zaś największy nacisk na tą kwestię odczuwalny jest od niedawna. Audi po wprowadzeniu technologii cylinder on demand w sportowych limuzynach S7 i S8, przenosi ją do miejskiego A1 Sportback.

Czym jest i do czego służy turbo timer?

Turbo timer jest urządzeniem stosowanym w celu przedłużenia żywotności silnika i jego podzespołów. W poradniku przedstawiamy na czym polega zasada działania turbo timera.

Co oznacza, że mieszanka jest uwarstwiona? Jak ją uzyskać?

Presja coraz większej ekologiczności samochodów, a jednocześnie uzyskiwania osiągów zadowalających konsumentów prowadzi m.in. do zmian w sposobie zasilania silnika. Wraz z pojawieniem się bezpośrednich wtrysków paliwa do cylindra oraz szybkich wtryskiwaczy, wprowadzono pojęcie tzw. mieszanki uwarstwionej. Co to znaczy i jak ją wytworzyć w cylindrze?

Świece żarowe. Problemy i eksploatacja

Gdy temperatura spada mocno poniżej zera, właściciele samochodów z silnikami diesla, ze względu na właściwości spalanego w nich paliwa, są szczególnie narażeni na kłopoty z rozruchem swojego samochodu. Za utrudniony rozruch w takim przypadku mogą być odpowiedzialne niesprawne świece żarowe.

Świece żarowe: sprawdzenie stanu oraz wymiana

Świece żarowe ułatwiają rozruch silnika Diesla – na tym u większości z nas kończy się wiedza w tym temacie. Wraz ze znacznym spadkiem temperatury, wielu posiadaczy aut z silnikiem wysokoprężnym zaczyna mieć problem z uruchomieniem silnika. W poradniku przedstawiamy jak skontrolować stan świec żarowych oraz jak wymienić świece żarowe?

Dwusprzęgłowa skrzynia automatyczna Powershift

Skrzynia Powershift jest dwusprzęgłową przekładnią automatyczną, stworzoną przez firmę Volvo Cars, wraz z Getrag Corporate Group. Skrzynia powstała w czasach, gdy marka Volvo należała do Forda.. i tak technologia Powershift wykorzystywana jest modelach amerykańskiego producenta.

Czym jest porting głowicy? Co dzięki niemu uzyskamy?

Kierowcy poszukujący możliwości zwiększenia mocy silnika swojego samochodu sięgają po różne metody modyfikacji. Jedną z nich jest porting. Na czym on polega i kiedy opłaca się inwestycja w taką operację? Podstawowe zagadnienia przedstawimy w poniższym artykule.

Jak działają zmienne fazy rozrządu? Dlaczego są stosowane?

Zmienne fazy rozrządu pozwalają na uzyskanie lepszych parametrów spalania, uzależniając kąt otwarcia zaworu od wielkości aktualnych obrotów silnika, czy sposobu w jaki został naciśnięty pedał przyśpieszenia. Dzięki zmiennym fazom rozrządu silnik ma zwiększyć dynamikę naszego samochodu, a jednocześnie obniżyć apetyt na paliwo. W jaki sposób realizowana jest zmiana faz rozrządu i na czym to polega?

Zasada działania gaźnika. Jak działa gaźnik?

Układy zasilania silnika oparte o gaźnik istnieją nadal w skuterach czy motocyklach. Natomiast właściciele starszych samochodów z pierwszej połowy lat dziewięćdziesiątych spotkają gaźniki także w ich silnikach. Co to jest gaźnik i jak zasila cylindry silnika mieszanką paliwowo-powietrzną?

Mechanizm różnicowy – jak to działa?

Samochód bez mechanizmu różnicowego mógłby jeździć tylko na wprost. To stwierdzenie jest może na wyrost, ale faktem jest, że gdyby go nie było, podczas skręcania na asfalcie spowodowalibyśmy awarię napędu oraz dużo większe zużycie opon. Jak jest zbudowany mechanizm różnicowy i na czym polega jego działanie?

Napęd 4x4 - jakie rozwiązania oferują producenci?

Napęd samochodu na cztery koła zapewniał w samochodach wojskowych zwiększone możliwości przejazdu w trudnym terenie. Jednak wykorzystuje się go nie tylko w najcięższych warunkach leśnych, lecz także na gładkiej torowej nawierzchni. Jakie typy napędów 4x4 istnieją na rynku?

Czujniki w samochodzie - jak wpływają na pracę silnika?

Czujnik temperatury powietrza i ciśnienia w kolektorze ssącym, przepływomierz, czujniki położenia oraz zamknięcia przepustnicy – to zaledwie kilka czujników, które mają wpływ na pracę silnika. W obecnych konstrukcjach od ich wskazań zależy jego poprawna praca. Jakie czujniki spotkamy w samochodzie i za co one odpowiadają?

Jakie są objawy uszkodzonego czujnika otwarcia przepustnicy? Jak sprawdzić czy czujnik otwarcia przepustnicy działa prawidłowo?

Czujnik położenia przepustnicy jest elementem silnika, którego wskazania mają wpływ na dobór ilości paliwa wtryskiwanego do cylindrów. Jakie objawy w pracy silnika naszego samochodu mogą wskazywać na uszkodzony czujnik TPS (Throttle Position Sensor)?

Samochód na parę... najszybszy na świecie?

Samochody na parę wcale nie umarły. W 2009 roku brytyjski pojazd zwany "najszybszym czajnikiem świata" rozwinął prędkość około 100 kilometrów na godzinę. W porównaniu do osiągnięć sprzed ponad wieku to jednak... małe piwo.

Systemy Start&Stop: nowy wynalazek... z lat 80.

Producenci traktują systemy start&stop jako gorącą nowość, którą mogą przyciągnąć co bardziej eko-świadomych klientów. Choć wielu producentów stara się przedstawić układ start&stop jako wielką innowację, nie jest to jednak wcale nowy wynalazek.

Elastyczność silnika: co to oznacza?

Dane techniczne samochodów są czasem wzbogacane o elastyczność. Jest ona mierzona na czwartym lub piątym biegu. Co to znaczy, że silnik wybranego przez nas modelu jest elastyczny? Jak mierzy się elastyczność?

Obniż zużycie paliwa w samochodzie

Delikatne obchodzenie się z pedałem gazu - jedna z głównych zasad ecodrivingu - może dawać mizerne efekty, gdy nasze auto jest niesprawne. Żeby jeździć ekonomicznie i ekologicznie trzeba o samochód zadbać. Dawno nie serwisowane hamulce, brudny filtr powietrza, a nawet niedopompowane koła mogą negatywnie wpłynąć na spalanie.

Jak i po co przeliczać jednostki mocy?

Przelicznik jednostek mocy czasem bardzo się przydaje. Np. w dowodzie rejestracyjnym pojazdu moc podawana jest w kilowatach (kW), zaś najpopularniejszą jednostką wśród kierowców jest koń mechaniczny (KM).

Czy istnieją silniki pięciosuwowe?

Są firmy, które próbowały już użyć takiego określenia dla swoich silników. Rezygnują z cyklu Otta i szukają nowych rozwiązań na rzecz wyższej sprawności. Czym jest dodatkowy „suw” w obiegu Atkinsona lub Millera? Jakie są inne rozwiązania?

Czym grozi odpalanie auta na holu i „na popych”?

Uruchamianie samochodu na tzw „popych” lub na holu może wiązać się z usterką, która będzie nas kosztować więcej niż wymiana akumulatora i zamówienie taksówki do pracy. Czasem warto zastanowić się, czy ryzykować.

Dwusprzęgłowa skrzynia biegów (DSG, PDK, Powershift): co to jest, jak działa, ile kosztuje i czy jest warta swojej ceny?

Dwusprzęgłowe skrzynie biegów takie jak DSG, PDK czy Powershift to najbardziej zaawansowane konstrukcje montowane obecnie w samochodach osobowych. Takie przekładnie łączą zalety manualnej skrzyni biegów z możliwością pełnej jej automatyzacji. Takie skrzynie potrafią zmieniać biegi szybciej niż najlepsi kierowcy wyścigowi, a jednak i one swoje humory.

Jak praca silnika w warunkach nieustalonych wpływa na jego trwałość?

Silniki spalinowe są maszynami cieplnymi, czyli takimi, w których ciepło jest zamieniane w pracę. Z tego powodu powinny pracować w ściśle określonej temperaturze, zbliżonej do 85 stopni Celsjusza w przypadku chłodzenia wodnego i mniej więcej 15 do 20 stopni wyższej w przypadku silnika chłodzonego powietrzem.

Czy nowoczesne silniki trzeba jeszcze docierać?

Z instrukcji samochodów już blisko 10 lat temu zniknęły zapisy dotyczące docierania nowego silnika. Teoretycznie można zatem od pierwszego przekręcenia kluczyka wykorzystywać pełną jego moc i zakres obrotów. Docieranie – choć jest przeżytkiem – ma jednak nadal swoje uzasadnienie.

Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów?

Wciąż żywy pozostaje mit, że automatyczne skrzynie biegów bardzo często ulegają awariom. To NIEPRAWDA! Poprawnie obsługiwany, serwisowany i używany automat wystarczy na ponad 300 tysięcy kilometrów!

Co daje system START-STOP, jak działa, czy to się opłaca?

System Start-and-Stop najprościej rzecz ujmując ma zatrzymywać silnik za każdym razem gdy auto nie jest w ruchu, czyli na postoju przed światłami albo w korkach. Oto, jak start-stop działa.

Co może popsuć się w rozruszniku?


Rozrusznik, jak każde urządzenie elektromechaniczne, w skrajnie niskiej temperaturze potrafi nas niemile zaskoczyć. Jakie to mogą być awarie i co robić, żeby na mrozie jak najlepiej korzystać z rozrusznika?

Dlaczego auto zużywa więcej paliwa niż napisano w instrukcji? Producenci zaniżają dane?


Planując budżet „na samochód” lepiej nie wierzyć w dane spalania podawane przez producenta w instrukcji. Te wartości uzyskano w prawie idealnych warunkach na hamowni. W codziennej jeździe spalanie może być nawet 2 razy wyższe niż deklarowane w prospekcie.

Czy odpalanie „na pych” może uszkodzić samochód?

Rozładowany akumulator skutecznie potrafi unieruchomić każde auto, szczególnie, jeśli nie mamy od kogo pożyczyć prądu. Ale przecież można zawsze spróbować odpalić "na pych"... Otóż nie zawsze! W przypadków niektórych silników może to doprowadzić do poważnej awarii. Metodą "na pych" nie odpalimy również automatu.

Dlaczego psuje się koło dwumasowe?

Awarie koła dwumasowego to częsta i kosztowna przypadłość współczesnych diesli. Po części to wina niedoskonałości konstrukcji „dwumasówki”, ale żywotność koła dwumasowego można też skrócić złą techniką jazdy. Dlaczego psuje się kolo dwumasowe, jak można zapobiec awarii?

Czy warto kupić droższe świece irydowe?

Świece zapłonowe mogą mieć elektrodę wykonaną z różnych materiałów. Najtańsze są świece z centralną elektrodą miedzianą lub niklowo-kadmową (Ni-Cd). Droższe są te z platynową lub irydową elektrodą. Czy warto w takie irydowe świece zainwestować?

Jak zapobiec zerwaniu się paska rozrządu?

Trwałość paska rozrządu uzależniona jest od wielu czynników. Teoretycznie powinien on wytrzymać przebieg rzędu 100 tysięcy kilometrów. Należy go jednak co pewien czas sprawdzać.

Dlaczego turbodiesle są tak oszczędne?

Stosowanie zasad ekojazdy, czyli ecodrivingu, daje bardzo wymierne korzyści szczególnie w silnikach diesla z turbodoładowaniem. W przypadku najnowocześniejszych jednostek napędowych spalanie rzędu 4,5 litra ropy na 100 kilometrów jest osiągalne nawet dla średnio zaawansowanego kierowcy!

Jak działa dogrzewanie silnika i czym różni się od ogrzewania postojowego?

W samochodach przystosowanych do ciężkich warunków zimowych, między innymi sprowadzanych ze Skandynawii, często spotykamy funkcję dogrzewania silnika. To bardzo przydatna funkcja, która ułatwia rozruch auta w duży mróz. Dogrzewanie to jednak nie to samo, co ogrzewanie postojowe, w Polsce często nazywane też webasto.

Czy do każdego silnika można zamontować turbosprężarkę albo kompresor?

Turbodoładowanie lub doładowanie mechaniczne, za pomocą kompresora łopatkowego, poważnie zwiększa moc silnika. Warto jednak wiedzieć, że montaż sprężarki nie wystarczy do podniesienia mocy auta. Przeróbki potrzebne są w układzie paliwowym, oprogramowaniu silnika, układzie smarowania i chłodzenia.

Jak dbać o silnik turbo - na co uważać, jak dbać o turbinę?

Silnik z turbodoładowaniem wcale nie musi być bardziej awaryjny niż jednostka bez doładowania. Tajemnica długowieczności silnika turbo tkwi w dobrej i systematycznej jego obsłudze. Warto również pamiętać o znanych od lat słabych punktach jednostek turbo.

W jaki sposób oczyszczane są spaliny w silnikach Diesla?


Jeszcze nie tak dawno silnik z zapłonem samoczynnym kojarzył się chmurami czarnego dymu, wydobywającymi się z układu wydechowego. Postęp w konstrukcji tego typu jednostek napędowych sprawił, że obecnie nie odbiegają one poziomem czystości spalin od najlepszych silników benzynowych.