REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z tymi silnikami mogą być problemy: 3,2 DI-D Mitsubishi

3,2 DI-D Mitsubishi
3,2 DI-D Mitsubishi

REKLAMA

REKLAMA

Dziejowe wpadki z silnikami zdarzyły się chyba każdemu producentowi działającemu na rynku pojazdów popularnych. Tym samym nie ominęły również Mitsubishi. Japoński gigant szczególnie „poślizgnął” się na motorze wysokoprężnym o oznaczeniu 3,2 DI-D. Diesel choć miał dużą pojemność, oferował tylko 4 cylindry i całą masę kosztownych problemów z pompą wtryskową.

W połowie lat dziewięćdziesiątych Mitsubishi zaczęło uważnie obserwować dwa trendy rynkowe. Pierwszy dotyczył rosnącego zainteresowania wśród kierowców nowoczesnymi dieslami. Drugi coraz wyższych wyników sprzedaży aut czteronapędowych ze zwiększonym prześwitem. Baczne spojrzenie było o tyle konieczne, że Japończycy właśnie szykowali się do premiery kolejnej generacji modelu Pajero. Samochód zaprezentowany w roku 1999 wystartował do sprzedaży z całkowicie nowym silnikiem wysokoprężnym z rodziny 4M4. A ten jest pełen dosyć nietypowych rozwiązań technicznych.

REKLAMA

3,2 DI-D Mitsubishi

3,2 DI-D Mitsubishi

3,2-litrowa jednostka ma zaledwie cztery cylindry. Normalnie silniki o tej pojemności dysponują blokiem z miejscem na sześć cylindrów. Poza tym motor otrzymał prostą turbosprężarkę i intercooler, łańcuchowy napęd rozrządu, 16-zaworową głowicę oraz pompę wtryskową. Tak skomponowany diesel dostarczał Mitsubishi Pajero trzeciej generacji 165 koni mechanicznych. Moment obrotowy miał dużo bardziej imponującą wartość 373 Nm. Terenówka rozpędzała się do pierwszej setki w 11,5 sekundy. Maksymalnie mogła osiągnąć nawet 170 km/h, podczas gdy spalanie w trasie oscylowało w granicy 8 litrów oleju napędowego. Mniej zadowalający apetyt silnik miał w mieście - zużywa ponad 12 litrów paliwa.

3,2 DI-D Mitsubishi - modernizacje w drodze do… trwałości!

REKLAMA

Motory z rodziny 4M4 były regularnie modernizowane. 3,2-litrowy diesel w roku 2003 otrzymał technologię wtryskową common rail, a od roku 2006 był wyposażany w turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopatek. Kolejne zmiany techniczne miały nie tylko za zadanie unowocześnić topowego diesla Mitsubishi. Ich celem było również zwiększenie trwałości silnika. A pole do popisu było naprawdę wielkie. W końcu pierwsze wyprodukowane egzemplarze czterocylindrowej jednostki 3,2 DI-D pozostawiały bardzo wiele do życzenia w kwestii trwałości.

Głównym problemem japońskiego diesla jest pompa wtryskowa. A podstawowe objawy jej uszkodzenia są dosyć charakterystyczne. Motor ma problem z rozruchem i może gasnąć podczas jazdy po puszczeniu pedału gazu. Do tego z rury wydechowej mogą wydobywać się kłęby czarnego dymu, autu powinno brakować mocy oraz czasami na tablicy zegarów pojawia się kontrolka check engine. Pompa wtryskowa w silniku 3,2 DI-D najczęściej zapada na jedną z trzech chorób. Po pierwsze dosyć szybko uszkadzają się czujniki konieczne do prawidłowej pracy mechanizmu.

Po drugie usterkowy jest nastawnik odpowiadający za właściwe dawkowanie paliwa. Jego naprawa nie jest skomplikowana z uwagi na powinowactwo z mechanizmem stosowanym w silnikach TDI Grupy Volkswagena. Po trzecie pompa ZEXEL okazuje się ekstremalnie wrażliwa na jakość paliwa. Dla przykładu już niewielka ilość wody w oleju napędowym potrafi zniszczyć membranę zamontowaną wewnątrz urządzenia. Z czujnikami i nastawnikiem niestety nie da się nic zrobić. Części trzeba wymienić lub naprawić. Jednak w kwestii paliwa, jest kilka zabiegów które mogą wydłużyć żywotność pompy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3,2 DI-D Mitsubishi - filtr paliwa to świętość

REKLAMA

Podstawową procedurą eksploatacyjną, o jakiej kierowca powinien pamiętać, jest regularna wymiana filtra paliwa. Osadnik trzeba jednak zamieniać na nowy nawet co 5 tysięcy kilometrów. Dodatkowo aby mieć pewność, że do pompy wtryskowej dociera tylko olej napędowy o prawidłowych parametrach, właściciel Mitsubishi może zamontować dodatkowy filtr. Fani modelu na forach opisują najczęściej montaż dużego filtra zaadoptowanego z samochodu ciężarowego.

Podczas eksploatacji Pajero trzeciej generacji wyposażonego w silnik 3,2 DI-D nie można zapominać też o zbiorniku paliwa. Jazda na ciągłej rezerwie sprawia, że w baku skrapla się woda. Poza tym z czasem metalowy pojemnik zaczyna korodować, a w efekcie do układu wtryskowego przedostają się fragmenty złuszczonej blachy. Brud i woda potrafią dostawać się do silnika także za sprawą metalowej rury, którą tankowane paliwo dostaje się do baku. Element poprowadzony zaraz za nadkolem koroduje i z czasem staje się dziurawy jak sito!

Zobacz również: Elektronika/elektryka

Walka o maksymalną trwałość pompy wtryskowej w silniku 3,2 DI-D z całą pewnością jest warta świeczki. Decydują o tym potężne koszty naprawy. Szybko zidentyfikowana usterka ogranicza koszt naprawy do 2 tysięcy złotych. Jednak regeneracja mocno zaniedbanego mechanizmu potrafi kosztować od 5 do nawet 12 tysięcy złotych. Pod dużym znakiem zapytania warto postawić też opcję zakładającą zakup używanej pompy. Ta potrafi kosztować 7,5 tysiąca złotych. Nie dość, że kwota jest wysoka, to jeszcze do czasu montażu w silniku, kierowca nie będzie miał pewności czy urządzenie jest sprawne.

3,2 DI-D Mitsubishi - cena napraw przyprawia o zawrót głowy

Abstrakcyjna cena naprawy pompy wtryskowej ZEXEL wynika z działania kilku czynników. Do mechanizmu niezwykle trudno się dostać - jest skutecznie ukryty w głębi silnika. Poza tym regeneracja z uwagi na skomplikowanie budowy wymaga i specjalistycznej wiedzy, i specjalnych narzędzi. A te dostępne są tylko w renomowanych warsztatach. Kluczowym czynnikiem windującym cenę napraw jest również fakt, że nowe pompy wtryskowe do silnika 3,2 DI-D mają cenę wyciągniętą dosłownie z kosmosu. W jednym z serwisów z częściami nowe urządzenie Boscha zostało wycenione na - uwaga, to nie żart! - prawie 63 tysiące złotych. W drugim kwota jest „rozsądniejsza” i wynosi prawie 22 tysiące złotych.

Elementem awaryjnym w silniku 3,2 DI-D spotykanym w Mitsubishi Pajero jest także łańcuch rozrządu. Najszybciej w napędzie zużywa się napinacz, ewentualnie prowadnice. Objawem usterki jest charakterystyczny, metalowy dźwięk pojawiający się zaraz po rozruchu silnika. Gdy kierowca usłyszy niepokojący hałas, konieczna jest szyba reakcja. W przeciwnym razie może dojść do przeskoczenia łańcucha. Zdaje się, że o ułomności napędu rozrządu Japończycy wiedzieli dosyć dobrze. Nie bez przyczyny bowiem zalecają kontrolę mechanizmu po każdych 60 tysiącach kilometrów oraz jego wymianę po przebiegu dwukrotnie wyższym. Ceny zestawów łańcucha rozrządu zaczynają się od niespełna 540 złotych. Podobną kwotę prawdopodobnie trzeba będzie zapłacić za samą wymianę.

3,2 DI-D Mitsubishi - podsumowanie

Japoński diesel choć dosyć nietypowy, nie byłby złą konstrukcją. Oczywiście gdyby nie został wyposażony w nadmiernie delikatną pompę wtryskową. Mechanizm ZEXEL popsuł wszystko i sprawił, że kierowca zamiast czerpać przyjemność z jazdy autem 4x4 posiadającym mocnego diesla, drży podczas każdej wizyty w serwisie. I ciężko się dziwić. W końcu widmo naprawy wycenionej na nawet 12 tysięcy złotych nie stanowi przyjemnej perspektywy dla żadnego kierowcy kilkunastoletniego auta.

Ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 39 zł;
  • filtr powietrza - od 34 zł;
  • filtr paliwa - od 37 zł;
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 538 zł;
  • zestaw paska wielorowkowego - od 47 zł;
  • sprzęgło komplet - od 890 zł;
  • koło zamachowe - od 4489 zł;
  • zawór EGR - od 1649 zł;
  • świeca żarowa - od 61 zł;
  • turbosprężarka - od 2964 zł.

3,2 DI-D Mitsubishi
3,2 DI-D Mitsubishi
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA