REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z tymi silnikami mogą być problemy: 1,2 MPI VAG

Z tymi silnikami mogą być problemy: 1,2 MPI VAG
Z tymi silnikami mogą być problemy: 1,2 MPI VAG

REKLAMA

REKLAMA

Na początku nowego millenium segment B był najpopularniejszy w Europie. A to oznaczało, że spora część mocy przerobowych producentów została skierowana właśnie na prace nad małymi hatchbackami. Przykładem takiego podejścia może być premiera nowego benzyniaka Grupy Volkswagena w roku 2001. Motor 1,2 MPI miał przynieść rewolucję, a dał przesadę. Niestety przesadę i to w kilku wymiarach. Silnik był zbyt hałaśliwy, zbyt słaby i zbyt awaryjny.

REKLAMA

W roku 2001 Grupa Volkswagena zaprezentowała małolitrażowy silnik skierowany do samochodów segmentu B. Aluminiowa konstrukcja otrzymała 3 cylindry, 1,2 litra pojemności, wielopunktowy wtrysk paliwa oraz 6 lub 12 zaworów. Produkcja jednostki została ulokowana w czeskich zakładach Skody w Mlada Boleslav. Stąd motor przez ponad półtorej dekady był transportowany do montowni, w których powstawały takie modele jak Volkswagen Fox, Volkswagen Polo IV i V, Skoda Fabia I i II, Skoda Roomster, Seat Ibiza III i IV oraz Seat Cordoba II.

REKLAMA

Najsłabszy wariant 6-zaworowej wersji silnika 1,2 MPI oferował zaledwie 54 konie mechaniczne. Jednostka występowała pod oznaczeniami AWY i BMD. Mocniejszy model BBM oferował 60 koni mechanicznych. Słabsza odmiana 12-zaworowej wersji motoru 1,2 MPI generuje 60 koni mechanicznych (AZQ, BME). Mocniejsza jest w stanie dostarczyć na asfalt 64, 70 lub 75 koni mechanicznych. Małolitrażowy benzyniak miał się stać idealnym uzupełnieniem niewielkiego hatchbacka do miasta. Już po pokonaniu kilku kilometrów okazywało się jednak, że na to kierowca raczej nie może liczyć.

1,2 MPI VAG - osiągi? Jakie osiągi?

Pierwsza z wad silnika 1,2 MPI dotyczy dźwięku pracy. Motor brzmi trochę jak kosiarka. A do tego jest hałaśliwy i wyjątkowo ospały. Żeby rozpędzić 64-konną Fabię do pierwszej setki, trzeba cisnąć pedał gazu aż przez 15 sekund. W modelu 54-konnym czas sprintu może się wydłużyć nawet o 3 sekundy! Co gorsze, benzyniak hałasuje, wyraźnie nie ma krzepy, a do tego nie jest specjalnie oszczędny. Deklaracje producenta mówiące o zapotrzebowaniu na poziomie 7,6 litra paliwa w mieście spokojnie można włożyć między bajki. W realnych warunkach wyciśnięcie jakiegokolwiek przyspieszenia z jednostki wymaga ciągłego operowania wysokimi obrotami. A to podnosi wyniki spalania o dobre półtora litra.

Zobacz również: Wnętrze i wyposażenie

REKLAMA

Choć właściciele często już od pierwszych kilometrów mieli dosyć 1,2-litrowego silnika MPI, jego cherlawość dopiero z czasem zaczynała pokazywać swoje prawdziwe oblicze. Przykład? Niech łańcuch rozrządu nie kojarzy się wam z bezawaryjnym pokonywaniem setek tysięcy kilometrów. W niemieckim motorze często nie wytrzymywał więcej niż 80 tysięcy kilometrów. O szybkim wystąpieniu usterki decydują dwa czynniki. Egzemplarze wyprodukowane zaraz po 2001 roku mogą mieć zamontowany zbyt krótki ślizg. Ten wzmaga wyciąganie się łańcucha i sprawia, że napęd zaczyna szybko hałasować, a wręcz podczas rozruchu może przeskoczyć o jedno oczko.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uszkodzenie rozrządu może być też prowokowane przez układ smarowania. Silnik 1,2 MPI zużywa duże ilości oleju. Jednocześnie mieszczą się w nim zaledwie 3 litry smarowidła. Ubytki bardzo szybko stają się zatem znaczące i mocno osłabiają smarowanie metalowych elementów silnika, a w tym łańcucha rozrządu. Pojawienie się metalicznego hałasu podczas rozruchu powinno wzmóc uwagę kierowcy. Wymiana napędu kosztuje w niemieckim silniku MPI około 1200 złotych - przy czym cena zestawu części zaczyna się już od nieco ponad 230 złotych. Zignorowanie usterki i zerwanie łańcucha sprawi, że koszty naprawy sięgną nawet trzech tysięcy złotych.

1,2 MPI VAG - pamiętaj o regularnej kontroli oleju!

Problem wysokiego zużycia oleju i osłabionego smarowania jest szerszy. Z czasem może doprowadzić bowiem nie tylko do uszkodzenia łańcucha rozrządu, ale też metalowych elementów zamontowanych w bloku czy głowicy. Z tego punktu widzenia kluczowe znaczenie zyskuje regularna kontrola poziomu oleju. Kierowca powinien maksymalnie raz w miesiącu sprawdzać stan smarowidła oraz uzupełniać ewentualne ubytki. W ten sposób wydłuży trwałość jednostki napędowej.

Znanym problemem w silnikach 1,2 MPI z początku produkcji jest wysoka awaryjność cewek zapłonowych. W razie ich uszkodzenia silnik zaczyna pracować nierówno na biegu jałowym oraz może się pojawić problem z rozruchem. Dodatkowo często objawem jest brak mocy - jak zabawnie by to nie brzmiało w przypadku 54-konnej odmiany benzyniaka. Urządzenie uszkadzają się często już po pokonaniu kilkunastu tysięcy kilometrów, a jedna cewka kosztuje minimum 100 złotych.

Przy większych przebiegach - mniej więcej na poziomie 150 tysięcy kilometrów - w jednostkach zużywa się układ wyrównoważający. Być może wytarcie się wałka wyrównoważającego identycznie jak w przypadku rozrządu jest związane z osłabieniem smarowania, a być może zbyt dużą ilością drgań produkowaną przez motor. Bez względu na przyczynę, skutek jest jeden. I tak opłakana kultura pracy motoru zdecydowanie pogarsza się. Poza tym na forach opisywane są przypadki wypalonych gniazd zaworowych, które dotyczą nie tylko modeli przerobionych na zasilanie gazem.

1,2 MPI VAG - modernizacja pomogła usunąć problemy

W okolicy roku 2007 inżynierowie Grupy Volkswagena zafundowali silnikowi gruntowną modernizację. Chcieli z jednej strony zwiększyć moc jednostki i sprawić, że stanie się mniej anemiczna, a z drugiej zależało im na poprawieniu trwałości podstawowych jej elementów. Prace przyniosły naprawdę wymierny sukces. W sprzedaży pojawił się benzyniak 1,2 MPI posiadający 70, później także 75 koni mechanicznych, a konstrukcja wreszcie zaczęła sprawować się bez większych zarzutów. Ustały problemy z cewkami zapłonowymi, a trwałość napędu rozrządu można wydłużyć za sprawą regularnej kontroli poziomu oleju i dolewek smarowidła.

Silnik 1,2 MPI ze swoimi możliwościami i zapotrzebowaniem na paliwo mógłby się sprawdzić, jednak nie w roku 2001, a co najmniej dekadę wcześniej. Przyspieszenie do pierwszej setki na poziomie 15 sekund i przeszło 8 litrów benzyny spalanej w mieście, nie nastrajają kierowców pozytywnie. Szczególnie w sytuacji, w której nie można liczyć na bezawaryjność. Oczywiście to nie oznacza, że niemiecką jednostkę należy omijać szerokim łukiem. Jeżeli jednak już się na nią zdecydujecie, wybierzcie model wyprodukowany po 2007 roku i pamiętajcie o regularnej kontroli poziomu oleju.

Ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 17 zł
  • filtr powietrza - od 22 zł
  • filtr paliwa - od 50 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 232 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 224 zł
  • sprzęgło komplet - od 288 zł
  • świeca zapłonowa - od 13 zł
  • cewka zapłonowa - od 98 zł
  • sonda lambda - od 170 zł 
Z tymi silnikami mogą być problemy: 1,2 MPI VAG
Z tymi silnikami mogą być problemy: 1,2 MPI VAG
Z tymi silnikami mogą być problemy: 1,2 MPI VAG
Z tymi silnikami mogą być problemy: 1,2 MPI VAG
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA