Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z tymi silnikami mogą być problemy: 5.0 V10 TDI VAG

Z tymi silnikami mogą być problemy: 5.0 V10 TDI VAG
Z tymi silnikami mogą być problemy: 5.0 V10 TDI VAG
Volkswagen
Silnik 5.0 V10 TDI VAG zadebiutował wraz z wprowadzeniem do oferty modeli VW Tuareg i Phaeton. 10 cylindrowa jednostka zapewnia świetną dynamikę ale okazała się bardzo awaryjna.

Rok 2002 przyniósł niemieckiej gamie dwa nowe auta. W sprzedaży pojawił się luksusowy SUV - Touareg i luksusowa limuzyna - Phaeton. Tak szczególne modele wymagały szczególnej jednostki napędowej. Właśnie dlatego do sprzedaży trafił 5-litrowy diesel o mocy 313 koni mechanicznych. 10-cylindrowa jednostka niesamowicie brzmi podczas pracy. Dźwięk nie stanowi jednak wystarczającej rekompensaty dla wysokiej awaryjności.

W roku 2002 Volkswagen naprawdę zaskoczył kierowców. Marka, która wyśmienicie radziła sobie w segmencie samochodów popularnych, nagle postanowiła zawładnąć częścią rynku zarezerwowaną dla producentów premium. Stąd dwie unikalne premiery. Phaeton był technologicznym bliźniakiem Bentleya Continentala, a Touareg Porsche Cayenne. Poza ściśle luksusowym rodowodem obydwa auta łączyło jeszcze jedno - potężny diesel pod maską. Limuzynę i SUV-a można było skonfigurować z 5-litrową jednostką wysokoprężną. 10-cylindrów ustawionych w układzie V otrzymało dwie turbosprężarki, pompowtryskiwacze oraz rozrząd oparty na zębatkach.

Z tymi silnikami mogą być problemy: 5.0 V10 TDI VAG

Volkswagen

Motor w momencie premiery robił piorunujące wrażenie. Brzmiał wyśmienicie i budził respekt za sprawą parametrów. Być może moc wersji bazowej wynosząca 313 koni mechanicznych nie powala na kolana. Tego samego nie można już jednak powiedzieć o momencie obrotowym. 750 Nm po prostu oszałamia. A to jeszcze nie koniec możliwości 5-litrowego diesla. W topowym wariancie silnik V10 TDI oferował 350 koni mechanicznych i aż 850 Nm momentu obrotowego. Oczywiście nie ma róży bez kolców. Mocna jednostka miała równie mocny apetyt na paliwo. Już w cyklu mieszanym diesel spala przeciętnie 13 litrów oleju napędowego.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: 1.8 TSI/TFSI VAG

5.0 V10 TDI VAG - to trochę dwa silniki w jednym!

Niemcy upierają się, że silnik 5.0 V10 TDI został zbudowany od podstaw. Nieco inne informacje krążą w kuluarach świata motoryzacyjnego. Według plotek zbliżająca się premiera Phaetona i Touarega zaciskała na szyi inżynierów Volkswagena pętlę deadline`u. Chcieli oni zbudować spektakularną jednostkę napędową, jednak po prostu nie mieli na to czasu. Naprędce wpadli zatem na pomysł połączenia dwóch 2,5-litrowych, 5-cylindrowych silników rzędowych. I tak właśnie powstał jeden z największych diesli w historii grupy Volkswagena.

Zobacz też: Boschowska pompa VP44 - co musisz o niej wiedzieć?

Motor budził wielkie emocje i szybko wszedł do kanonu motoryzacyjnych marzeń. To jednak jeszcze nie uwarunkowało rynkowego sukcesu. Szczególnie, że wersje Volkswagenów wyposażone w 5-litrowego diesla były horrendalnie drogie. O ile bazowy Touareg został wyceniony w roku 2003 na nieco ponad 222 tysiące złotych, o tyle model 5.0 V10 TDI kosztował 376 tysięcy złotych. A to oznaczało dopłatę w wysokości 154 tysięcy! 106 tysięcy trzeba było dopłacić do wersji podstawowej w przypadku Phaetona.

Motor choć na zawsze stał się wizytówką przede wszystkim Touarega, nie wytrzymał próby czasu. Ostatecznie w roku 2005 został wycofany z oferty. Czemu już po 3 latach Niemcy zrezygnowali z produkowania prestiżowego silnika 5.0 V10 TDI? Przede wszystkim chodziło o malejące zainteresowanie tą wersją napędową. Sprzedaż była niewielka od początku, a do tego systematycznie malała. Poza tym zaczęły pojawiać się informacje mówiące o problemach serwisowych z jednostką, a dodatkowo z uwagi na ograniczenia konstrukcyjne nie była ona w stanie spełnić wyższej normy emisji spalin od Euro 3.

Zobacz też: Jakie są zalety i wady silnika Wankla?

Silnik 5.0 V10 TDI VAG - przyjemność, która stała się koszmarem

Silnik 5.0 V10 TDI nie był najlepiej dopracowaną jednostką napędową grupy Volkswagena. Inżynierowie podczas konstruowania motoru popełnili szereg błędów, które okazywały się brzemienne w skutkach dla właścicieli. Idealny przykład dotyczy rozrządu. W teorii koła zębate są całkowicie bezobsługowe i powinny starczyć na całe życie silnika. W praktyce zaczynały wycierać się zaraz po przekroczeniu przebiegu na poziomie 100 tysięcy kilometrów. W takim przypadku konieczna była wymiana, a za tą trzeba było zapłacić pokaźną ilość pieniędzy. W ASO rachunek jeszcze dekadę temu potrafił opiewać nawet na 20 tysięcy złotych. Poza autoryzowaną stacją mechanik powinien policzyć za naprawę około 5 tysięcy złotych.

Przy okazji usterki rozrządu zazwyczaj wychodziła jedna z największych wad silnika 5.0 V10 TDI. Otóż motor był na tyle duży, że niezwykle szczelnie wypełniał komorę wygospodarowaną przez inżynierów w Volkswagenie Touaregu i Phaetonie. A to oznaczało, że nawet podczas mało skomplikowanych napraw, konieczne było wyjęcie motoru! Rachunki wystawiane przez autoryzowane stacje obsługi były zastraszające. Procedura kosztowała przeciętnie 4 - 5 tysięcy złotych. Poza ASO na szczęście kosz wymontowania silnika można obniżyć już do 2,5 tysiąca złotych.

Kluczowy problem w niemieckim dieslu dotyczy też gładzi cylindrów. Stop metalu naniesiony na ich powierzchnię ścierał się już po pokonaniu 150 tysięcy kilometrów, a zużycie gładzi mogło w skrajnym przypadku doprowadzić nawet do zatarcia silnika. Współwystępującą usterką często było obrócenie się panewek wału korbowego, a to kwalifikowało jednostkę 5.0 V10 TDI wyłącznie do gruntownego remontu. Koszty oczywiście były liczone w tysiącach złotych i szczególnie w modelach używanych stawiają sens wykonywania naprawy pod dużym znakiem zapytania.

Zobacz też: Jak działa samochód na wodór?

5.0 V10 TDI VAG - wymiana turbo? Kosztuje 16 tysięcy!

W Volkswagenach Touaregach i Phaetonach trwałością nie grzeszą również dwie turbosprężarki. Wysokie obciążenia oraz często brak dbałości o warunki ich eksploatacji ze strony kierowców doprowadzał do zużycia ich elementów. Regeneracja jednego mechanizmu kosztuje od 800 do 1600 złotych. Wymiana jednej sprężarki stanowi wydatek na poziomie 6600 złotych. Choć suma już wydaje się być mocno wygórowana, to dopiero początek kosztów. Aby dostać się do układu doładowania, oczywiście konieczne jest wyjęcie całego silnika! A to sprawia, że kompletna naprawa poza ASO potrafi kosztować nawet prawie 16 tysięcy złotych.

Potężny moment obrotowy silnika 5.0 V10 TDI stanowił powód do wielkiej dumy dla właścicieli. Miał jednak skutek uboczny. Już po kilku latach eksploatacji dosłownie rozrywał automatyczne skrzynie biegów. A w takim przypadku rozmowa z fachowym mechanikiem zaczyna się od kilku tysięcy złotych. Poza tym z uwagi na fakt, że pierwsze egzemplarze Touaregów i Phaetonów z potężnym dieslem mają już 15 lat, może się pojawić konieczność wymiany pompowtryskiwaczy. Nowy mechanizm kosztuje minimum 2083 złote.

Naprawy w dieslu 5,0 V10 TDI były prawdziwym koszmarem. Jednak kierowcy Volkswagenów bali się nie tylko skomplikowanych usterek, ale nawet regularnych wymian eksploatacyjnych. Idealnym przykładem kosztownej wizyty w serwisie jest wymiana oleju w silniku. O ile ceny filtrów zaczynają się już od 38 złotych, o tyle do układu smarowania trzeba wlać aż 11,5 litra nowego smarowidła! A to poza autoryzowaną stacją oznacza zakupu trzeb dużych butelek oleju, z których każda w przypadku wyboru fabrycznie stosowanego Castrola kosztuje około 100 złotych.

Zobacz też: Czy system start-stop działa efektywnie?

Silnik 5.0 V10 TDI VAG - podsumowanie

Potężny diesel 5.0 V10 TDI miał dać Volkswagenowi Touaregowi i Phaetonowi prestiż. W zamian stał się serwisowym koszmarem dla właścicieli luksusowych modeli z Niemiec. I co ciekawe, mimo iż auta mają już 17 lat, a ich ceny na rynku wtórnym są więcej niż rozsądne, koszty serwisowania nadal biją rekordy. Silnik brzmi rasowo i może zauroczyć za sprawą wysokiego momentu obrotowego. Kupujący podczas jazdy testowej musi być jednak świadomy tego, że ma też drugą i bardziej mroczną twarz.

Ceny części zamiennych do silnika: 5.0 V10 TDI VAG

  • filtr oleju - od 38 zł
  • filtr powietrza - od 29 zł
  • filtr paliwa - od 71 zł
  • pompowtryskiwacz - od 2083 zł
  • zawór EGR - od 802 zł
  • świeca żarowa - od 29 zł
  • filtr cząstek stałych
  • sonda lambda - od 360 zł
  • turbosprężarka - od 6577 zł
  • przepływomierz - od 233 zł
Z tymi silnikami mogą być problemy: 5.0 V10 TDI VAG
Volkswagen
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Osiem ofert w przetargu na budowę obwodnicy Gorajca
    Obwodnica Gorajca. Osiem podmiotów złożyło oferty w przetargu na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Gorajca (woj. lubelskie) w ciągu drogi krajowej nr 74. Jak podała w środę GDDKiA, wszystkie propozycje zmieściły się w zaplanowanym budżecie na tę inwestycję, tj. 184 mln zł.
    Lexus RX 500h to chyba najmocniejsza hybryda w historii marki!
    Lexus RX 500h łączy silnik elektryczny i spalinowy. Tyle że spalinowy w tym przypadku dysponuje turbodoładowaniem. Moc? Ta sięga 371 koni.
    Ile kosztuje Mercedes klasy A 2022? Dyskretny lifting. Ceny solidne
    Ile kosztuje Mercedes klasy A 2022? Za najtańszy model trzeba zapłacić dokładnie 154 tys. zł. Tak, nadal mówimy o segmencie C!
    Sadzenie drzew w zamian za emisję CO2. Oto pomysł LeasePlan
    Sadzenie drzew w zamian za emisję CO2? W ten sposób LeasePlan, SKANSKA i Pfizer posadzili w sumie 100 tys. drzew.
    Czy wzrost kosztów wypadków przyczyni się do wyższych cen OC?
    W II kwartale 2022 r. średnia wartość szkody komunikacyjnej wyniosła 8769,5 zł w porównaniu do 8255 zł w I kwartale. Oznacza to wzrost o 514,5 zł kwartał do kwartału. Może to zmusić towarzystwa ubezpieczeniowe do podwyżek cen OC po raz pierwszy od 2017 r.
    Mały parking – automatyzacja i cyfryzacja
    Cyfryzacja i automatyzacja parkingu wpływa na redukcję kosztów i optymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni z uwzględnieniem zmieniającego się zapotrzebowania kierowców. Z perspektywy zarządców, główną zaletą jest natomiast elastyczność. Parking może być współdzielony, zarządzany w czasie rzeczywistym, posiada różne warianty cenowe i usprawnia proces parkowania.
    Opel Astra Electric. Znamy dane techniczne elektrycznej Astry
    Elektryczny Opel Astra 2022? Niemcy zaprezentowali właśnie zeroemisyjny wariant swojego kompaktowego hatchbacka. Co wiadomo o aucie?
    Lexus LS 2023. Czyżby drobny lifting?
    Lexus LS 2023 otrzyma kilka zmian w stosunku do modelu tegorocznego. Nowe będą multimedia. Delikatnie zmieni się też stylizacja wnętrza.
    Ile kosztuje Mercedes klasy B 2022? Mamy polski cennik!
    Ile kosztuje Mercedes klasy B 2022? Dobra informacja jest taka, że zamówienia można już składać. Zła jest taka, że cennik klasy B startuje od 171 tys. zł.
    Jak dbać o opony zimowe? Kilka rad może wydłużyć ich życie
    Jak dbać o opony zimowe? Jest kilka rzeczy, o których kierowca powinien pamiętać. Dzięki temu wydłuży maksymalny przebieg kompletu ogumienia.
    Samochody są za drogie? Dlatego Polacy kupują... motocykle!
    Samochody są za drogie? To hasło, które krąży po Polsce od dobrych kilkunastu miesięcy. Polacy znaleźli jednak sposób na koszty. Tym są motocykle.
    Polacy kupują mniej samochodów? Dane są oczywiste.
    Polacy kupują mniej samochodów? To pytanie, które warto zadać. Co może odpowiadać za spowolnienie? Wyższe ceny i oczywiście inflacja.
    Strefy czystego transportu w Europie. Poprawiły jakość powietrza?
    Strefy czystego transportu w Europie a jakość powietrza w europejskich miastach. Czy ograniczenia dotyczące ruchu pojazdów przynoszą skutek?
    Jak bezpiecznie transportować drewno? ITD podpowiada
    Jak bezpiecznie transportować drewno? To pytanie, które ITD zadały Lasy Państwowe. Współpraca obydwu podmiotów przynosi poradnik dla kierowców.
    Konfiskata samochodu za jazdę po pijanemu. Nowe przepisy
    Konfiskata samochodu za jazdę po pijanemu przeszła przez Sejm i czeka na podpis Prezydenta. Co konkretnie oznaczają nowe przepisy? Sprawdźmy.
    Strefa czystego transportu. Kraków będzie pierwszy w Polsce
    Strefa czystego transportu? Kraków zatwierdził utworzenie SCT 23 listopada 2022 roku. Radni ustalili że pierwsze zmiany wejdą w życie w lipcu 2024.
    Sieć dróg szybkiego ruchu się rozrasta. Wyższy standard, większe koszty
    Standard istniejących polskich autostrad jest wysoki. Porównując do krajów Europy Zachodniej, możemy pochwalić się nowymi technologiami, przede wszystkim w kontekście ochrony środowiska. Większość tras szybkiego ruchu wciąż powstaje jako drogi dwujezdniowe, wpływa na ograniczoną przepustowość.
    Duży Fiat skończył 55 lat
    Duży Fiat. W czasach PRL synonim luksusu i komfortu, marzenie wszystkich Polaków, w okresie rozwoju kapitalizmu pogardzany symbol minionych czasów. Duży Fiat, kant, kredens, czyli po prostu Fiat 125p, 55 lat temu po raz pierwszy wyjechał z fabryki na warszawskim Żeraniu.
    Na czym polega inteligentne parkowanie?
    Sektor zautomatyzowanych technologii sukcesywnie rośnie, a automatyzacja jest jednym z kluczowych elementów strategii rozwoju firm. Przedsiębiorstwa świadome nadchodzących wyzwań przyspieszają przebieg swoich inicjatyw biznesowych w zakresie cyfryzacji po kryzysie gospodarczym wywołanym pandemią.
    Europa i Polska przechodzi na transport intermodalny
    Bezpieczeństwo stało się kluczowym aspektem w biznesie. W tym kontekście coraz częściej mówi się o transporcie intermodalnym, który w Polsce wciąż ma ogromny potencjał rozwoju. To rodzaj transportu, który tworzy nowoczesne łańcuchy zespajające kilka rodzajów transportu w jeden system, dzięki czemu zapewnia większą przewidywalność i regularność przejazdów niż sam transport drogowy.
    Nowe radiowozy dla policji. Uważajcie na te SUV-y na drogach!
    Nowe radiowozy dla policji? Tak, funkcjonariusze dostali właśnie oznakowane Kie. Cała partia kosztowała w sumie prawie 13 mln zł.
    Jazda z telefonem? Policyjny dron ujawnia wykroczenia
    Jazda z telefonem nie jest wcale taka trudna do wykrycia. Szczególnie że dziś policjanci mogą obserwować kierowców z ukrycia. Korzystają z dronów!
    Rynek motoryzacyjny. Wyprzedaże na koniec roku
    Czy jest szansa na wyprzedaże samochodów? Rok 2022 był wyjątkowo trudny na rynku motoryzacyjnym: kolejki oczekujących na odbiór auta, anulowane zamówienia, a to wszystko w warunkach rosnących cen oraz podwyżek rat za samochód.
    Kolejki do wymiany opon? Kierowcy znaleźli na nie sposób
    Kolejki do wymiany opon pojawiły się przed zakładami wulkanizacyjnymi wraz z pierwszymi objawami zimy. Trzeba stać i czekać? Nie zawsze!
    Mandat za ośnieżone tablice rejestracyjne. 2022 rok z nową karą?
    Mandat za ośnieżone tablice rejestracyjne. 2022 rok przynosi podwyżkę. Wykroczenie oznacza teraz więcej punktów karnych. Dużo więcej!