REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z tymi silnikami mogą być problemy: 1.5 dCi Renault

Z tymi silnikami mogą być problemy: 1.5 dCi Renault
Z tymi silnikami mogą być problemy: 1.5 dCi Renault
Renault
Renault

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 1.5 dCi jest stosunkowo często występującym napędem w autach wystawionych na sprzedaż. Niestety nie jest wolny od wad. Jakie są typowe problemy z tą jednostką?

W roku 2001 Francuzi pękali z dumy. Zaprezentowali bowiem małolitrażowego diesla, który miał zrewolucjonizować ofertę w segmencie B i C. Dosyć szybko okazało się, że choć silnik rzeczywiście stał się hitem sprzedaży, boryka się z poważnymi problemami technicznymi. A tych przez lata nie chcieli wybaczyć Renault kierowcy. Czy dzisiaj usterki udało się wyeliminować? W pewnym stopniu z pewnością.

REKLAMA

Z tymi silnikami mogą być problemy: 1.5 dCi Renault

Z tymi silnikami mogą być problemy: 1.5 dCi Renault

Renault

Renault

Inżynierom odpowiedzialnym za prace nad silnikiem 1,5 dCi przyświecały trzy idee. Po pierwsze sugerowali się coraz modniejszym downsizigniem. Po drugie wygenerowaniem z małej pojemności dużej mocy. Po trzecie zależało im na wybitnej oszczędności. Podstawą prac stały się diesle starego typu z rodziny K9K, które w głębokich latach dziewięćdziesiątych zadebiutowały pod maską Clio pierwszej generacji. Gotowy silnik ujrzał światło dzienne w roku 2001. Niemalże z miejsca zaczął trafiać pod maski modeli z segmentu B i C, a później również minivanów oraz crossoverów.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: Toyota 2.0 D-4D oraz 2.2 D-4D

Jak rynek zareagował na silnik 1,5 dCi? Więcej niż optymistycznie. Temu jednak ciężko się dziwić. W końcu diesel zamontowany pod maską auta segmentu B potrafił spalać zaledwie 5 litrów oleju napędowego w mieście. A wynik na początku wieku był wprost wyśmienity! Francuzi praktycznie od początku prac konstrukcyjnych wiedzieli, że motor będzie zdecydowanie wolumenowy. I nie pomylili się. Według danych Renault tylko do roku 2012 na świecie sprzedanych zostało 9 milionów egzemplarzy jednostki 1,5 dCi. Do dzisiaj wynik ten mógł się spokojnie nawet podwoić.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: VW 1.9 TDI 105KM BXE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 1,5 dCi - od 57 do 110 koni mechanicznych

Małolitrażowy diesel z Francji występuje w co najmniej piętnastu wersjach mocy. O ile najsłabsze warianty mają zaledwie 57 koni mechanicznych, o tyle wersje topowe oferują już 110 koni mechanicznych. Na polskim rynku wtórnym najczęściej są spotykane warianty silnika 1,5 dCi o mocy 64, 65, 82, 86, 105 oraz 106 koni. Francuskiego diesla można spotkać nie tylko pod maską Renault, a w tym modeli Twingo, Clio, Thalia, Modus, Megane, Fluence, Scenic, Kangoo czy Captur. Był też montowany przez Dacię, Nissana, a także Mercedesa, Suzuki, Infiniti czy nawet Mahindrę!

Popularność oczywiście nie gwarantuje bezawaryjności. A przekonywali się o tym właściciele samochodów wyposażonych w motor 1,5 dCi praktycznie od samego początku. Pierwszy problem diesla dotyczył wtryskiwaczy dostarczanych przez firmę Delphi. Mechanizmy psuły się już przy symbolicznych przebiegach, przez co serwisy miały ręce pełne pracy przy wymianach gwarancyjnych. Montaż nowego wtryskiwacza w ASO niestety nie stanowił gwarancji usunięcia problemu. Ten powracał często już po pokonaniu 60 tysięcy kilometrów z tą jednak różnicą, że koszt naprawy pokrywał właściciel auta.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: Audi 3.0 TDI

Silnik 1,5 dCi – czyszczenie wtryskiwaczy co 30 tys. km?

Wtryskiwacze Delphi były niezwykle delikatne. Niskiej jakości paliwo bardzo szybko mogło uszkodzić mechanizm i sprawić, że ten tracił precyzję dozowania oleju napędowego. Skutek? Cylindry były dosłownie zalewane. Całe szczęście wtryskiwacze można regenerować. Cena naprawy każdego z urządzeń zaczyna się mniej więcej od 400 złotych. A to i tak niewielki wydatek. Zbagatelizowana usterka już po kilku miesiącach prowadziła do wypalenia tłoków i poważnego uszkodzenia silnika. A wtedy konieczny był już generalny remont jednostki napędowej wyceniany na przeszło 2 tysiące złotych.

Długość życia wtryskiwaczy Delphi montowanych w silniku 1,5 dCi można skutecznie wydłużyć. Sposoby znają użytkownicy forów poruszających temat samochodów Renault. Zalecenia są proste - co 30 tysięcy kilometrów należy czyścić wtryskiwacze, a co 60 tysięcy kilometrów pompę wysokiego ciśnienia. Ponoć recepta ta pozwala na bezawaryjne eksploatowanie motoru na dystansie nawet 250 tysięcy kilometrów.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: VW 1.9 TDI 105KM BXE

Silnik 1,5 dCi - nowe wtryski rozwiązały problem… w pewnym sensie

Informacja o problemie z wtryskiwaczami Delphi szybko dotarła do centrali Renault. Francuzi zaczęli szukać rozwiązania. To pojawiło się już w roku 2005. W miejscu delikatnych urządzeń Delphi zaczęły być montowane dużo bardziej trwałe systemy Siemensa. Dzięki nim w silnikach 1,5 dCi poprawiły się parametry osiągów, obniżyło się spalanie oraz wzrosła kultura pracy. Ustąpił również problem z ograniczoną trwałością. Nowocześniejsze wtryskiwacze były w stanie pokonać nawet 250 tysięcy kilometrów niemalże bez ingerencji mechanika.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: FIAT 1.9 JTDm 16V 150 KM

W najczarniejszym scenariuszu we wtryskiwaczach Siemensa może pojawić się jedna usterka. Mowa o przepuszczających uszczelkach przelewu. Naprawa na szczęście jest tania, a samo wystąpienie uszkodzenia nie ma prawie żadnego wpływu na działanie diesla 1,5 dCi. Unowocześniona aparatura wtryskowa ma niestety też wadę. O ile mechanizmy firmy Delphi można było stosunkowo tanio regenerować, o tyle system Siemensa po zużyciu podlega wymianie. A cena pojedynczego wtryskiwacza startuje od przeszło 1100 złotych.


Choć kłopoty z wtryskiwaczami Delphi były poważne, dużo gorsze zmartwienia czekały na użytkowników aut z silnikiem 1,5 dCi po przekroczeniu przebiegu na poziomie 150 tysięcy kilometrów. To wtedy dochodziło do obrócenia panewek wału korbowego. Awaria oznacza remont silnika - a to wiąże się z wydatkiem na poziomie 2,5 tysiąca złotych. Co ją powoduje? Przede wszystkim wpływ na stan panewek ma wydłużony interwał wymiany oleju. Renault zaleca zmianę smarowidła co 30 tysięcy kilometrów. Poza tym zdaniem mechaników znaczenie może mieć zbyt intensywny i mocny sposób eksploatacji.

Świadomość możliwych problemów sprawia, że kierowcy mogą starać się odciągnąć usterkę w czasie. Przede wszystkim zaleca się wyraźne skrócenie interwału wymiany oleju. Ten powinien być zmieniany co 10 - 15 tysięcy kilometrów. Poza tym właściciele aut powinni unikać długotrwałego obciążania diesla 1,5 dCi szczególnie w sytuacji, w której motor nie jest jeszcze rozgrzany. Warto też zdecydować się na jak najmłodsze auto. Z czasem i na mocy kolejnych modernizacji panewki wału korbowego w jednostce były wzmacniane.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: BMW 2.0d N47

Silnik 1,5 dCi – typowe usterki

W zależności od wersji Francuzi zalecają wymianę paska rozrządu w silniku 1,5 dCi nawet co 150 tysięcy kilometrów. Zdaniem mechaników wielkość interwału jest mocno przesadzona i warto ją skrócić nawet o 20 tysięcy kilometrów. Czemu? Zdarzały się bowiem przykłady przedwczesnego zerwania napędu. Poza tym zawieść może czujnik ciśnienia doładowania - jego usterki są często mylone z usterkami turbosprężarki oraz okresowego czyszczenia wymaga zawór EGR.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: VW 1.4 TSI Twincharger

We francuskich silnikach 1,5 dCi zdarzają się również awarie turbosprężarek. Częściej o uszkodzeniu decyduje jednak nieprawidłowa eksploatacja, a nie ułomność mechanizmu. To pierwsza z dobrych informacji. Druga jest taka, że początkowo koło dwumasowe było montowane wyłącznie w wersjach o mocy przekraczającej 100 koni. Przy wyborze auta ze słabszym wariantem odchodzi zatem jeden z potencjalnych i niemałych kosztów. Trzecia z dobrych informacji dotyczy filtra cząstek stałych FAP. Osadnik montowany niemalże w każdym motorze po 2008 roku jest trwały. To całe szczęście, bo nowy kosztuje 3364 złote.

Podczas zakupu auta używanego wyposażonego w motor 1,5 dCi przede wszystkim zalecana jest wzmożona uwaga. Najlepiej znaleźć samochód z pewną historią serwisową i niewielkim przebiegiem. Ważne zastrzeżenie dotyczy też wymian eksploatacyjnych. Diesel występował w ogromnej ilości konfiguracji osprzętu. A to oznacza, że nie zawsze łatwo jest dobrać do niego prawidłowe części zamienne. Aby nie kupić elementu, który nie będzie pasował, warto najpierw rozwiać wątpliwości. Do tego konieczne jest sprawdzenie numeru VIN w ASO.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: Alfa Romeo 2.0 TS

Silnik 1,5 dCi - podsumowanie

Najciekawsze w historii diesla Renault o oznaczeniu 1,5 dCi jest to, że tak naprawdę bardzo wiele poważnych usterek nie jest winą samego niedopracowania. To raczej wynik słabego przemyślenia interwałów podstawowych procedur serwisowych. Gdyby Francuzi bardziej uczulali właścicieli swoich samochodów, motor mógłby nie dorobić się tak złej opinii. A to daje nadzieję na to, że eksploatacja jednostki 1,5 dCi wcale nie musi zakończyć się koszmarem.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: Nissan 1.8 16V QG18DE

Silnik 1,5 dCi - ceny części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych:

  • filtr oleju - od 18 zł
  • filtr powietrza - od 27 zł
  • filtr paliwa - od 74 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 210 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 243 zł
  • sprzęgło komplet - od 342 zł
  • koło dwumasowe - od 1987 zł
  • wtryskiwacz - od 1109 zł
  • zawór EGR - od 310 zł
  • świeca żarowa - od 21 zł
  • filtr cząstek stałych - od 3364 zł
  • turbosprężarka - od 1537 zł
Z tymi silnikami mogą być problemy: 1.5 dCi Renault
Renault
Renault
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • FanRenault
    2023-02-16 09:29:11
    Dajcie no namiar na tą firmę co ogarnie mi "remont generalny silnika" za 2 tysiące złotych... Mam taki silnik i mechanik powiedział, że kapitalka to koszt 8-12 tyś złotych... Proszę sprawę potraktować priorytetowo.
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

"Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

REKLAMA

Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

REKLAMA

Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

REKLAMA