REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z tymi silnikami mogą być problemy: silniki 0,6 i 0,7 R3 Smart

Z tymi silnikami mogą być problemy: silniki 0,6 i 0,7 R3 Smart
Z tymi silnikami mogą być problemy: silniki 0,6 i 0,7 R3 Smart
Smart
Smart

REKLAMA

REKLAMA

Silniki samochodów Smart są oszczędne, a zakup używanego Smarta to ciekawa alternatywa dla komunikacji miejskiej. Jednak warto mieć na uwadze fakt, że generalny remont silnika Smarta trzeba robić stosunkowo szybko.

Smart miał przynieść miejską rewolucję. W końcu sympatyczny hatchback liczył zaledwie 2,5 metra, był wyjątkowo zwrotny, a do tego otrzymał oszczędny silnik. O ile konstrukcja samochodu zbudowanego w porozumieniu ze szwajcarskim producentem zegarków Swatchem rzeczywiście okazała się funkcjonalna, o tyle najsłabszym jej ogniwem był motor. Jednostka wymaga generalnego remontu już po przebiegu na poziomie 100 tysięcy kilometrów!

REKLAMA

Zobacz też: Test Smart Fortwo ED

REKLAMA

Smart City-Coupe generacji W450 trafił do salonów sprzedaży w roku 1998. Auto miało jeden cel - zrewolucjonizować miejski transport. Nadwozie o długości 2,5 metra dało się zaparkować praktycznie wszędzie, wyposażenie bazowe było stosunkowo bogate, a silniki spalały zaledwie 6 litrów benzyny w mieście. Motor skupiał jednak uwagę nie tylko za sprawą niskiego zapotrzebowania na paliwo, ale też swoich parametrów. W pierwszym roku produkcji miał zaledwie 600 cm3 i 45 koni mechanicznych! Co więcej, otrzymał turbosprężarkę.

Pojemność agregatu mogła śmieszyć właścicieli samochodów segmentu premium. Została jednak wymuszona ograniczoną przestrzenią w Smarcie. Inżynierowie pracujący nad projektem dosyć szybko zauważyli, że jedynym miejscem, w którym można umieścić silnik, jest przestrzeń pod podłogą bagażnika. Taka lokalizacja wymusiła zastosowanie tylnego napędu oraz sprawiła, że dużo gorzej było skutecznie wygłuszyć charakterystyczną pracę 3-cylindrowego motoru.

Zobacz też: Nowy Smart fortwo cabrio - dach otwierany w 12 sekund!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Różne moce silników 0,6 i 0,7 R3 Smart

Smart ważył jedynie 730 kilogramów. Waga na tle konkurentów z segmentu A była symboliczna. Mimo wszystko podczas jazdy okazywała się i tak zbyt wysoka, żeby hatchback mógł się sprawnie napędzać. Dodatkowo zapędy silnika mocno tonowała skrzynia biegów. Smart oferował tylko jedną opcję - 6-biegową przekładnię mechaniczną z w pełni elektrycznym sterowaniem. Co to oznaczało? Przede wszystkim przesadnie długi czas oczekiwania na zmianę biegu. W efekcie najsłabsza wersja auta osiągała pierwszą setkę dopiero po 18,9 sekundy.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: VW 1.4 TSI Twincharger

Smart dosyć szybko zauważył, że City-Coupe brakuje mocy. Dlatego rozpoczął się proces modernizacji jednostki napędowej. W pierwszej kolejności wzrosła moc motoru. 0,6-litrowy benzyniak był w stanie zaoferować kierowcy 51 lub 61 koni mechanicznych. W roku 2002 - w okolicy liftingu - w cennikach pojawił się silnik o zwiększonej pojemności. 0,7-litrowy wariant jednostki rozwijał 50 lub 61 koni mechanicznych. Mimo iż rozwiercony benzyniak teoretycznie posiadał moc identyczną jak poprzednik, zdecydowanie poprawiał osiągi. 61-konny wariant nadal spalał 6 litrów paliwa w mieście, ale rozpędzał Smarta ForTwo do pierwszej setki w 15,5 sekundy.

Miejskie wozidełko z kolorowymi i zmiennymi panelami nadwozia cieszyło właścicieli niezwykle niskim zapotrzebowaniem na benzynę. A to prowadziło do wniosku, że oszczędności na eksploatacji hatchbacka są naprawdę wymierne. Czas pokazał, że wymierne były jednak wyłącznie do przebiegu na poziomie 100 tysięcy kilometrów. To wtedy zazwyczaj kierowcy zauważali mocno podniesione zużycie oleju silnikowego. Wzrostowi apetytu na smarowidło potrafiła też towarzyszyć utrata kompresji tłoków, wypalenie gniazd zaworowych oraz uszkodzenie pierścieni tłokowych.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: Toyota 2.0 D-4D oraz 2.2 D-4D

0,6 i 0,7 R3 Smart - generalny remont? Tak, już po 100 tysiącach!

Zasadnicza awaria sprawiała, że Smart z przebiegiem 100 tysięcy kilometrów musiał trafić do warsztatu na generalny remont silnika! Bulwersujące w sprawie są przede wszystkim dwa fakty. Po pierwsze pod koniec lat dziewięćdziesiątych niezwykle rzadko spotykało się benzyniaki o tak skandalicznie niskiej trwałości. Po drugie motor był eksploatowany przede wszystkim w mieście - a to wyklucza możliwość zbyt mocnego obciążania czy użytkowania na granicy wytrzymałości.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: Isuzu 3.0 CDTI, 3.0 TiD, 3.0 dCi.

Mimo iż silnik montowany w Smarcie City-Coupe W450 ma symboliczną pojemność, jego naprawa wcale tania nie jest. W warsztacie działającym poza siecią ASO wykonanie odbudowy jednostki napędowej kosztuje zazwyczaj około 3 tysięcy złotych. W autoryzowanych stacjach koszty są zasadniczo wyższe. Przysalonowe warsztaty wymieniają cały dół silnika, a ten został wyceniony przez producenta na 6 tysięcy złotych. Do kwoty tej doliczyć należy jeszcze wartość robocizny.


REKLAMA

Niestety remont silnika jest dopiero pierwszym z problemów, na które właściciela naraża 0,6- i 0,7-litrowy benzyniak Smarta. Kierowcy hatchbacków skarżą się, że zazwyczaj przy przebiegu na poziomie 120 tysięcy kilometrów coraz wyraźniej daje o sobie znać zużyte sprzęgło. Wymiana mechanizmu nie jest tania. Zestaw nowego sprzęgła kosztuje w sklepach motoryzacyjnych minimum 880 złotych. Do kwoty tej oczywiście należy doliczyć dobre 300 - 400 złotych za robociznę.

Poza tym charakterystyczną usterką małolitrażowego silnika montowanego w Smarcie jest szybkie wyciąganie się łańcucha rozrządu. Napęd może zacząć hałasować po zaledwie 50 tysiącach kilometrów. Sam zestaw elementów potrzebnych do wymiany na szczęście jest tani - jego ceny startują od niespełna 190 złotych. Miejska eksploatacja hatchbacka sprawia, że auto pokonywało kilka razy dziennie niewielkie odległości. A to nie sprzyja trwałości turbosprężarki. Już po kilku latach użytkowania mechanizm zaczynał mocno świszczeć podczas przyspieszania, a to zwiastowało konieczność wykonania regeneracji. Renowacja układu doładowania kosztuje poza ASO około 1000 złotych.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: FIAT 1.9 JTDm 16V 150 KM

0,6 i 0,7 R3 Smart - podsumowanie

Niewielki benzyniak montowany pod maską Smarta miał uzupełnić motoryzacyjną rewolucję zaoferowaną przez miejskiego hatchbacka. Z perspektywy czasu spokojnie można jednak powiedzieć, że stał się zdecydowanie najgorszym jego elementem. Hałasował w trakcie jazdy, miał wyraźne braki w kwestii dynamiki, a do tego nie wiedział czym jest trwałość. Konieczność przeprowadzenia remontu po przebiegu na poziomie 100 tysięcy kilometrów jest okolicznością, która przekreśla motor w XXI wieku. Dobrze, że jednostka zniknęła z rynku, szkoda jednak że dopiero po 9 latach!

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: Audi 3.0 TDI

Ceny części zamiennych do silnika Smarta:

  • filtr oleju - od 15 zł
  • filtr powietrza - od 23 zł
  • filtr paliwa - od 22 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 188 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 176 zł
  • sprzęgło komplet - od 879 zł
  • świeca zapłonowa - od 12 zł
  • cewka zapłonowa - od 155 zł
  • sonda lambda - od 211 zł
  • turbosprężarka - od 2741 zł
  • intercooler - od 395 zł
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA