Kategorie

Z tymi silnikami mogą być problemy: silniki 0,6 i 0,7 R3 Smart

Kuba Brzeziński
Z tymi silnikami mogą być problemy: silniki 0,6 i 0,7 R3 Smart
Smart
Smart
Silniki samochodów Smart są oszczędne, a zakup używanego Smarta to ciekawa alternatywa dla komunikacji miejskiej. Jednak warto mieć na uwadze fakt, że generalny remont silnika Smarta trzeba robić stosunkowo szybko.

Smart miał przynieść miejską rewolucję. W końcu sympatyczny hatchback liczył zaledwie 2,5 metra, był wyjątkowo zwrotny, a do tego otrzymał oszczędny silnik. O ile konstrukcja samochodu zbudowanego w porozumieniu ze szwajcarskim producentem zegarków Swatchem rzeczywiście okazała się funkcjonalna, o tyle najsłabszym jej ogniwem był motor. Jednostka wymaga generalnego remontu już po przebiegu na poziomie 100 tysięcy kilometrów!

Zobacz też: Test Smart Fortwo ED

Reklama

Smart City-Coupe generacji W450 trafił do salonów sprzedaży w roku 1998. Auto miało jeden cel - zrewolucjonizować miejski transport. Nadwozie o długości 2,5 metra dało się zaparkować praktycznie wszędzie, wyposażenie bazowe było stosunkowo bogate, a silniki spalały zaledwie 6 litrów benzyny w mieście. Motor skupiał jednak uwagę nie tylko za sprawą niskiego zapotrzebowania na paliwo, ale też swoich parametrów. W pierwszym roku produkcji miał zaledwie 600 cm3 i 45 koni mechanicznych! Co więcej, otrzymał turbosprężarkę.

Pojemność agregatu mogła śmieszyć właścicieli samochodów segmentu premium. Została jednak wymuszona ograniczoną przestrzenią w Smarcie. Inżynierowie pracujący nad projektem dosyć szybko zauważyli, że jedynym miejscem, w którym można umieścić silnik, jest przestrzeń pod podłogą bagażnika. Taka lokalizacja wymusiła zastosowanie tylnego napędu oraz sprawiła, że dużo gorzej było skutecznie wygłuszyć charakterystyczną pracę 3-cylindrowego motoru.

Zobacz też: Nowy Smart fortwo cabrio - dach otwierany w 12 sekund!

Różne moce silników 0,6 i 0,7 R3 Smart

Smart ważył jedynie 730 kilogramów. Waga na tle konkurentów z segmentu A była symboliczna. Mimo wszystko podczas jazdy okazywała się i tak zbyt wysoka, żeby hatchback mógł się sprawnie napędzać. Dodatkowo zapędy silnika mocno tonowała skrzynia biegów. Smart oferował tylko jedną opcję - 6-biegową przekładnię mechaniczną z w pełni elektrycznym sterowaniem. Co to oznaczało? Przede wszystkim przesadnie długi czas oczekiwania na zmianę biegu. W efekcie najsłabsza wersja auta osiągała pierwszą setkę dopiero po 18,9 sekundy.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: VW 1.4 TSI Twincharger

Smart dosyć szybko zauważył, że City-Coupe brakuje mocy. Dlatego rozpoczął się proces modernizacji jednostki napędowej. W pierwszej kolejności wzrosła moc motoru. 0,6-litrowy benzyniak był w stanie zaoferować kierowcy 51 lub 61 koni mechanicznych. W roku 2002 - w okolicy liftingu - w cennikach pojawił się silnik o zwiększonej pojemności. 0,7-litrowy wariant jednostki rozwijał 50 lub 61 koni mechanicznych. Mimo iż rozwiercony benzyniak teoretycznie posiadał moc identyczną jak poprzednik, zdecydowanie poprawiał osiągi. 61-konny wariant nadal spalał 6 litrów paliwa w mieście, ale rozpędzał Smarta ForTwo do pierwszej setki w 15,5 sekundy.

Miejskie wozidełko z kolorowymi i zmiennymi panelami nadwozia cieszyło właścicieli niezwykle niskim zapotrzebowaniem na benzynę. A to prowadziło do wniosku, że oszczędności na eksploatacji hatchbacka są naprawdę wymierne. Czas pokazał, że wymierne były jednak wyłącznie do przebiegu na poziomie 100 tysięcy kilometrów. To wtedy zazwyczaj kierowcy zauważali mocno podniesione zużycie oleju silnikowego. Wzrostowi apetytu na smarowidło potrafiła też towarzyszyć utrata kompresji tłoków, wypalenie gniazd zaworowych oraz uszkodzenie pierścieni tłokowych.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: Toyota 2.0 D-4D oraz 2.2 D-4D

0,6 i 0,7 R3 Smart - generalny remont? Tak, już po 100 tysiącach!

Zasadnicza awaria sprawiała, że Smart z przebiegiem 100 tysięcy kilometrów musiał trafić do warsztatu na generalny remont silnika! Bulwersujące w sprawie są przede wszystkim dwa fakty. Po pierwsze pod koniec lat dziewięćdziesiątych niezwykle rzadko spotykało się benzyniaki o tak skandalicznie niskiej trwałości. Po drugie motor był eksploatowany przede wszystkim w mieście - a to wyklucza możliwość zbyt mocnego obciążania czy użytkowania na granicy wytrzymałości.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: Isuzu 3.0 CDTI, 3.0 TiD, 3.0 dCi.

Mimo iż silnik montowany w Smarcie City-Coupe W450 ma symboliczną pojemność, jego naprawa wcale tania nie jest. W warsztacie działającym poza siecią ASO wykonanie odbudowy jednostki napędowej kosztuje zazwyczaj około 3 tysięcy złotych. W autoryzowanych stacjach koszty są zasadniczo wyższe. Przysalonowe warsztaty wymieniają cały dół silnika, a ten został wyceniony przez producenta na 6 tysięcy złotych. Do kwoty tej doliczyć należy jeszcze wartość robocizny.


Reklama

Niestety remont silnika jest dopiero pierwszym z problemów, na które właściciela naraża 0,6- i 0,7-litrowy benzyniak Smarta. Kierowcy hatchbacków skarżą się, że zazwyczaj przy przebiegu na poziomie 120 tysięcy kilometrów coraz wyraźniej daje o sobie znać zużyte sprzęgło. Wymiana mechanizmu nie jest tania. Zestaw nowego sprzęgła kosztuje w sklepach motoryzacyjnych minimum 880 złotych. Do kwoty tej oczywiście należy doliczyć dobre 300 - 400 złotych za robociznę.

Poza tym charakterystyczną usterką małolitrażowego silnika montowanego w Smarcie jest szybkie wyciąganie się łańcucha rozrządu. Napęd może zacząć hałasować po zaledwie 50 tysiącach kilometrów. Sam zestaw elementów potrzebnych do wymiany na szczęście jest tani - jego ceny startują od niespełna 190 złotych. Miejska eksploatacja hatchbacka sprawia, że auto pokonywało kilka razy dziennie niewielkie odległości. A to nie sprzyja trwałości turbosprężarki. Już po kilku latach użytkowania mechanizm zaczynał mocno świszczeć podczas przyspieszania, a to zwiastowało konieczność wykonania regeneracji. Renowacja układu doładowania kosztuje poza ASO około 1000 złotych.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: FIAT 1.9 JTDm 16V 150 KM

0,6 i 0,7 R3 Smart - podsumowanie

Niewielki benzyniak montowany pod maską Smarta miał uzupełnić motoryzacyjną rewolucję zaoferowaną przez miejskiego hatchbacka. Z perspektywy czasu spokojnie można jednak powiedzieć, że stał się zdecydowanie najgorszym jego elementem. Hałasował w trakcie jazdy, miał wyraźne braki w kwestii dynamiki, a do tego nie wiedział czym jest trwałość. Konieczność przeprowadzenia remontu po przebiegu na poziomie 100 tysięcy kilometrów jest okolicznością, która przekreśla motor w XXI wieku. Dobrze, że jednostka zniknęła z rynku, szkoda jednak że dopiero po 9 latach!

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: Audi 3.0 TDI

Ceny części zamiennych do silnika Smarta:

  • filtr oleju - od 15 zł
  • filtr powietrza - od 23 zł
  • filtr paliwa - od 22 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 188 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 176 zł
  • sprzęgło komplet - od 879 zł
  • świeca zapłonowa - od 12 zł
  • cewka zapłonowa - od 155 zł
  • sonda lambda - od 211 zł
  • turbosprężarka - od 2741 zł
  • intercooler - od 395 zł
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    17 cze 2021
    Zakres dat:

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!

    Nowy Lexus NX. Wygląda jak stary, ale jest nowy i ma plug-ina

    Nowy Lexus NX został oficjalnie zaprezentowany. Druga odsłona SUV-a segmentu D zdaniem producenta otrzymała aż 95 proc. nowych komponentów.

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.

    Samochód elektryczny: cena może czynić cuda?

    Samochód elektryczny: cena może sprawić, że elektryka kupiłby każdy Polak. Jaka jednak musiałaby być ta cena? Taka sama jak w spalinowcach.

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? W miejscu...

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? Ministerstwo Infrastruktury nie ma wątpliwości - zgłoszenie składa się w miejscu zamieszkania.

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny?

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny? Do Trybunały Konstytucyjnego wpłynęła właśnie skarga. Jaka będzie decyzja?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu 2021?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu w 2021 roku? Teraz salon dealerski może zarejestrować pojazd online. Jak wygląda procedura?

    Opel Astra 2022. Tak będzie wyglądać Astra L!

    Opel Astra 2022 pokazuje pierwsze szczegóły stylistyczne. Co zwraca uwagę? Astra L otrzyma przedni pas w stylu nowej Mokki i wirtualny kokpit.

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej. Czyli dziś opowiemy o tym, o czym po 20 maja 2021 roku muszą pamiętać kierowcy tego typu pojazdów.

    Samochody wpływają na środowisko? Zdaniem Polaków... nie!

    Samochody wpływają na środowisko? Aż 46 proc. Polaków uważa, że auta nie powodują żadnej szkody, a 21 proc. nie ma zdania.

    Jak dostać się do grupy Speed?

    Jak dostać się do grupy Speed? To pytanie nurtuje kierowców. Odpowiedź? Stanowiska w tej formacji nie wypełnia się raczej z konkursu...

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym: na czym polega i w jaki sposób jest karane? Dziś wyjaśnimy to pojęcie z prawnego punktu widzenia.

    Wbicie haka w dowód. Na czym polega?

    Wbicie haka w dowód - czyli dziś opowiemy o tym jak zalegalizować montaż haka przed wakacyjnym wyjazdem. Zapomnisz o tym? Możesz mieć problem!

    e-TOLL: rejestracja przy pomocy mObywatel

    e-TOLL: rejestracja do systemu jest skomplikowana? W żadnym razie! Teraz rejestrację można autoryzować nawet mObywatelem.

    Test: Nissan Leaf 62 kWh: 217-konny elektryk z dużym zasięgiem

    Nissan Leaf 62 kWh pojawił się przed naszą redakcją. Pierwsze wrażenie? Wydaje się taki zwykły jak na elektryka. Czy to dobrze? Naszym zdaniem...