REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie elementy silnika są najbardziej narażone na zatarcie?

Jakie części ulegają zatarciu w silniku? Fot. Fotolia
Jakie części ulegają zatarciu w silniku? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Żywotność poszczególnych podzespołów silnika zależy w największym stopniu od jakości ich smarowania. Gdy w układzie brakuje oleju lub ma on zmienione właściwości to nietrudno o zatarcie silnika. Które elementy motoru są najbardziej narażone na zacieranie?

Co ulega najczęściej zatarciu w silniku?

Prawidłowa eksploatacja samochodu zaczyna się już pierwszego dnia po jego nabyciu. O ile jest to nowy pojazd, to większego problemu z nią nie ma. W przypadku używanego auta należy do sprawy podejść w sposób kompleksowy. Zacząć trzeba na pewno od wymiany oleju i dokładnych jego oględzin. Użytkowanie silnika na zużytym, rozcieńczonym lub zmieszany z płynem chłodniczym oleju grozi zatarciem silnika, bądź jego podzespołów.

REKLAMA

Zobacz też: Dlaczego silnik może się zatrzeć?

Zatarcie silnika to oczywiście ostateczność, ale wcale nie tak rzadka jak mogłoby się Wam wydawać. Nowoczesne silniki, mocno wyżyłowane, są bardzo podatne na jakość oleju i terminową wymianę części eksploatacyjnych. Jednak proces zatarcia jest dość złożony i tak naprawdę dotyczy poszczególnych podzespołów go budujących. Dlatego mówiąc o zatarciu silnika należy raczej skupić się na konkretnym jego elemencie.

Panewki korbowe

Najczęściej zatarciu ulegając elementy układu korbowo-tłokowego. W przypadku braku właściwego smarowania najczęściej dochodzi do zatarcia panewek korbowodowych. Problem ten jest bardzo poważny, bowiem grozi zablokowaniem korbowodu pracującego na wale i jego wybiciem poza blok silnika. W rezultacie silnik wymaga wymiany na nowy. Sek w tym, że wbrew pozorom problem ten jest zaskakująco częsty. Powinni pamiętać o nim m.in. właściciele aut z silnikiem 1.9 TDI z pechowej serii BXE. Problem ten boryka także starsze silniki 2.0 TDI oraz francuskie diesle 1.9 dCi i 1.5 dCi. Nie oznacza to jednak, że zacierające się panewki to awaria typowa dla silników wysokoprężnych. Trapi ona także benzynowe silniki BMW (np. M5 E60) czy Nissana (np. Nissan 200SX, Almera 1.5 i 1.8).

Tłoki i wał korbowy

Poza panewkami na zatarcie narażone są także tłoki silnika i wał korbowy, na którym one pracują. W przypadku braku smarowania motoru zatarte zostają zarówno tłoki jak i wał korbowy czy panewki. Z racji silnego zintegrowania tych podzespołów ze sobą awarie tylko jednej z wymienionych części następują niezwykle rzadko. To właśnie dlatego koszt naprawy takiego silnika jest bardzo wysoki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wałki rozrządu

Częstym problem niewłaściwego smarowania silnika spowodowanego np. usterką pompy oleju czy zatkanym filtrem oleju są ścierające się wałki rozrządu. Pracują one z ogromną prędkością obrotową generując wysoką temperaturę. Aby je schłodzić potrzebują oleju, który ogranicza siły tarcia pomiędzy krzywkami wałku a dźwigienkami zaworowymi oraz odprowadza od nich ciepło. Najgorsze jest to, że w chwili kiedy wałki zaczynają być słabiej smarowane zaczynają się ścierać, a powstałe opiłki zatykają kanały olejowe silnik i samą pompę. W rezultacie może dojść do zniszczenie jednostki napędowej.

Turbosprężarka

Turbosprężarka stała się elementem, którego wielu kierowców zaczyna unikać jak ognia. Liczne wpisy na forach samochodowych sugerują ogromną usterkowość tego podzespołu oraz oczywiście niemałe koszty jego naprawy/wymiany. Faktycznie, te ostatnie nie są małe. W zależności od silnika koszt wymiany turbosprężarki waha się w granicach 3-8 tys. zł. Większość awarii tego podzespołu wynika jednak z niewłaściwej eksploatacji auta z turbodoładowanym silnikiem.

Zobacz też: Gaszenie silnika z turbosprężarką - potencjalne problemy

Aby wydłużyć żywotność turbosprężarki warto zadbać o prawidłowe jej smarowanie. Pracuje ona na tym samym oleju co silnik, dlatego im lepszy jego stan, tym lepiej dla turbodoładowania. Stary olej będzie szybciej zatykał kanaliki olejowe turbosprężarki i gorzej smarował jej łożyska, przez co nie trudno o uszkodzenie np. bieżni wałka turbosprężarki. Jeśli masz zatem silnik z turbosprężarką i użytkujesz auto głównie na krótkich trasach w mieście, to skróć interwał wymiany oleju silnikowego do 10 tys. km.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA