Kategorie

Jakie elementy silnika są najbardziej narażone na zatarcie?

Kamil Fraszkiewicz
Jakie części ulegają zatarciu w silniku? Fot. Fotolia
Żywotność poszczególnych podzespołów silnika zależy w największym stopniu od jakości ich smarowania. Gdy w układzie brakuje oleju lub ma on zmienione właściwości to nietrudno o zatarcie silnika. Które elementy motoru są najbardziej narażone na zacieranie?

Co ulega najczęściej zatarciu w silniku?

Prawidłowa eksploatacja samochodu zaczyna się już pierwszego dnia po jego nabyciu. O ile jest to nowy pojazd, to większego problemu z nią nie ma. W przypadku używanego auta należy do sprawy podejść w sposób kompleksowy. Zacząć trzeba na pewno od wymiany oleju i dokładnych jego oględzin. Użytkowanie silnika na zużytym, rozcieńczonym lub zmieszany z płynem chłodniczym oleju grozi zatarciem silnika, bądź jego podzespołów.

Zobacz też: Dlaczego silnik może się zatrzeć?

Zatarcie silnika to oczywiście ostateczność, ale wcale nie tak rzadka jak mogłoby się Wam wydawać. Nowoczesne silniki, mocno wyżyłowane, są bardzo podatne na jakość oleju i terminową wymianę części eksploatacyjnych. Jednak proces zatarcia jest dość złożony i tak naprawdę dotyczy poszczególnych podzespołów go budujących. Dlatego mówiąc o zatarciu silnika należy raczej skupić się na konkretnym jego elemencie.

Panewki korbowe

Najczęściej zatarciu ulegając elementy układu korbowo-tłokowego. W przypadku braku właściwego smarowania najczęściej dochodzi do zatarcia panewek korbowodowych. Problem ten jest bardzo poważny, bowiem grozi zablokowaniem korbowodu pracującego na wale i jego wybiciem poza blok silnika. W rezultacie silnik wymaga wymiany na nowy. Sek w tym, że wbrew pozorom problem ten jest zaskakująco częsty. Powinni pamiętać o nim m.in. właściciele aut z silnikiem 1.9 TDI z pechowej serii BXE. Problem ten boryka także starsze silniki 2.0 TDI oraz francuskie diesle 1.9 dCi i 1.5 dCi. Nie oznacza to jednak, że zacierające się panewki to awaria typowa dla silników wysokoprężnych. Trapi ona także benzynowe silniki BMW (np. M5 E60) czy Nissana (np. Nissan 200SX, Almera 1.5 i 1.8).

Tłoki i wał korbowy

Poza panewkami na zatarcie narażone są także tłoki silnika i wał korbowy, na którym one pracują. W przypadku braku smarowania motoru zatarte zostają zarówno tłoki jak i wał korbowy czy panewki. Z racji silnego zintegrowania tych podzespołów ze sobą awarie tylko jednej z wymienionych części następują niezwykle rzadko. To właśnie dlatego koszt naprawy takiego silnika jest bardzo wysoki.

Wałki rozrządu

Częstym problem niewłaściwego smarowania silnika spowodowanego np. usterką pompy oleju czy zatkanym filtrem oleju są ścierające się wałki rozrządu. Pracują one z ogromną prędkością obrotową generując wysoką temperaturę. Aby je schłodzić potrzebują oleju, który ogranicza siły tarcia pomiędzy krzywkami wałku a dźwigienkami zaworowymi oraz odprowadza od nich ciepło. Najgorsze jest to, że w chwili kiedy wałki zaczynają być słabiej smarowane zaczynają się ścierać, a powstałe opiłki zatykają kanały olejowe silnik i samą pompę. W rezultacie może dojść do zniszczenie jednostki napędowej.

Turbosprężarka

Turbosprężarka stała się elementem, którego wielu kierowców zaczyna unikać jak ognia. Liczne wpisy na forach samochodowych sugerują ogromną usterkowość tego podzespołu oraz oczywiście niemałe koszty jego naprawy/wymiany. Faktycznie, te ostatnie nie są małe. W zależności od silnika koszt wymiany turbosprężarki waha się w granicach 3-8 tys. zł. Większość awarii tego podzespołu wynika jednak z niewłaściwej eksploatacji auta z turbodoładowanym silnikiem.

Zobacz też: Gaszenie silnika z turbosprężarką - potencjalne problemy

Aby wydłużyć żywotność turbosprężarki warto zadbać o prawidłowe jej smarowanie. Pracuje ona na tym samym oleju co silnik, dlatego im lepszy jego stan, tym lepiej dla turbodoładowania. Stary olej będzie szybciej zatykał kanaliki olejowe turbosprężarki i gorzej smarował jej łożyska, przez co nie trudno o uszkodzenie np. bieżni wałka turbosprężarki. Jeśli masz zatem silnik z turbosprężarką i użytkujesz auto głównie na krótkich trasach w mieście, to skróć interwał wymiany oleju silnikowego do 10 tys. km.

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    25 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Czy można zobaczyć nagranie z egzaminu na prawo jazdy?

    Czy można zobaczyć nagranie z egzaminu na prawo jazdy? Jak najbardziej. Niestety tylko w przypadku, w którym kandydat... nie zda egzaminu.

    Kurs reedukacyjny: co to jest?

    Kurs reedukacyjny: co to jest i w jakich przypadkach jest konieczny? Dziś opowiemy o szkoleniach organizowanych przez WORD-y.

    Ile kosztuje licencja taxi?

    Ile kosztuje licencja taxi? Kierowca musi spełnić parę wymogów formalnych. Na jaki wydatek musi się przygotować? Kilkaset złotych.

    Jak zostać kierowcą Ubera? To w pewnym sensie proste...

    Jak zostać kierowcą Ubera? Choć wymogi nie są zaporowe, jest kilka punktów, które musi wypełnić kandydat. Zaraz opowiemy o procesie autoryzacji.

    Qashqai zostaje w Wielkiej Brytanii. Sunderland zaczyna produkcję

    Qashqai zostaje w Wielkiej Brytanii. Pomimo brexitu Nissan nie zdecydował się na przeniesienie produkcji z Wysp Brytyjskich.

    Zgoda na nadanie numeru VIN. Kiedy jest wydawana?

    Zgoda na nadanie numeru VIN jest wydawana przez wydział komunikacji w określonych przypadkach. Jakich? O tym opowiemy za chwilę.

    Dopisanie współwłaściciela do dowodu rejestracyjnego

    Dopisanie współwłaściciela do dowodu rejestracyjnego: jak załatwić formalności? Warto dobrze przygotować się do wizyty w wydziale komunikacji.

    Jak zostać instruktorem nauki jazdy?

    Jak zostać instruktorem nauki jazdy? Na drodze do tzw. "L-ki" kierowcy stoi przede wszystkim kurs organizowany głównie w WORD-ach.

    Pozwolenie na kierowanie tramwajem. Co musisz o nim wiedzieć?

    Pozwolenie na kierowanie tramwajem to tak naprawdę prawo jazdy na tramwaj. Jak się je zdobywa i jakie warunki należy spełnić?

    Nowy Peugeot 308 SW - jest po prostu piękny!

    Nowy Peugeot 308 SW został oficjalnie zaprezentowany. Powabne kombi ma 600-litrowy bagażnik i paletę pięciu silników.

    Peugeot 2008 [TEST]: mały, miejski lew dorósł!

    Peugeot 2008 jest miejskim crossoverem. Niech jednak ten tytuł Was nie zmyli. Bo auto jest bardziej dojrzałe, niż mogłoby się wydawać!

    Brak tabliczki znamionowej w przyczepie. No i jest problem...

    Brak tabliczki znamionowej w przyczepie? Kierowcę czeka wizyta w wydziale komunikacji, stacji kontroli pojazdów i znowu wydziale komunikacji.

    Zastaw rejestrowy na samochodzie. Jak sprawdzić auto?

    Zastaw rejestrowy na samochodzie. Jak sprawdzić czy używane auto nie jest obciążone prawami osób trzecich? Są na to tak naprawdę trzy sposoby.

    Zgubiłem numer PKK. Co zrobić w takiej sytuacji?

    Zgubiłem numer PKK. Jak go odzyskać? No i tu pojawia się spory problem, bo kandydata na kierowcę czeka... No właśnie co?

    Sprzedaż części używanych na oku fiskusa. Ruszają kontrole.

    Sprzedaż części używanych na celowniku skarbówki. Powód? Wielu sprzedawców albo nie zarejestrowało nawet firmy, albo zaniża dochody ze sprzedaży.

    Ile elektryk przejedzie na rezerwie?

    Firma Edmunds sprawdziła, jaki dystans może pokonać samochód elektryczny, gdy komputer pokładowy pokazuje, że mają 0 km zasięgu.

    Audi RS e-tron GT: w 3,2 sek. do setki w elektryku! Pierwsza jazda.

    Audi e-tron GT choć jest elektryczny, powstaje w tej samej fabryce co R8. Choć nie emituje spalin, generuje potężną ilość emocji.

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czym jest i kiedy jest wpisywany?

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czyli dziś opowiemy o tym, czemu pojawia się taka adnotacja w dokumentach pojazdu i jak się jej pozbyć.

    Nadanie nowego numeru VIN. Na czym polega?

    Nadanie nowego numeru VIN może być konieczne po poważnej modyfikacji pojazdu. jak przeprowadzić procedurę zgodnie z przepisami?

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje. Czyli jak odzyskać dokumenty pojazdu po kontroli funkcjonariuszy?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co to oznacza?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co oznacza taki komunikat pojawiający się w systemie info-car.pl? Kandydat na kierowcę nie ma się co martwić.

    Mitsubishi L200 po tuningu. Po fabrycznym tuningu!

    Mitsubishi L200 świetnie radzi sobie w terenie. Ma jednak pewną słabość. 150 koni to niezbyt dużo. Na szczęście Japończycy mogą coś na to poradzić.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.