REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najczęstsze usterki silnika

Najczęstsze usterki silnika.
Najczęstsze usterki silnika.
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są najczęstsze usterki silników (zarówno Diesla, jak i benzynowego)? Czy można się przed nimi ustrzec?

Najczęstsze usterki silnika

Tak jak profilaktyczne badania okresowe pozwalają nam monitorować stan zdrowia, tak systematyczna kontrola stanu pojazdu i silnika, pozwala uniknąć kosztownego leczenia, które jest konsekwencją zbyt późnej diagnozy niektórych chorób. Co ważne, regularnie przeprowadzane badania profilaktyczne, czyli wizyty w autoryzowanym serwisie, są niekiedy szansą na całkowite wyleczenie danej usterki, która jeszcze nie zdążyła się rozwinąć i negatywnie wpłynąć na pozostałe podzespoły. Jakie są najczęstsze wykrywane przez „samochodowych lekarzy” problemy i jak im zapobiegać? Specjaliści Shell Helix wskazują pięć najczęstszych problemów, które powodują nieprawidłową pracę silnika i radzą jak im zapobiec.

REKLAMA

Najczęstsze usterki silnika - usterki wtryskiwaczy

Jeszcze do niedawna problem ten dotyczył nowoczesnych diesli, ale obecnie coraz trudniej o silnik benzynowy, który nie posiadałby wtrysku bezpośredniego. Na kondycję wtryskiwaczy wpływa przede wszystkim jakość paliwa. W przypadku silników benzynowych z wtryskiem bezpośrednim, dość częstym problemem jest odkładanie się nagaru na zaworach i głowicy. Wynikać on może z wad wykonawczych lub być skutkiem złej jakości paliwa.

Zobacz też: Jak długo należy rozgrzewać silnik?

Najczęstsze usterki silnika - problemy z turbosprężarkami

REKLAMA

Jeśli silnik jest sercem samochodu, to turbosprężarka działa jak dodatkowe płuco, gdyż zapewnia odpowiednią ilość powietrza potrzebną do uzyskania maksymalnie mocy. Obecnie trudno kupić nowy samochód, który pozbawiony jest doładowania, dlatego warto wiedzieć jak o niego dbać, gdyż ten właśnie „organ” najczęściej mści się za wszystkie zaniedbania. Przede wszystkim warto zrezygnować z wkręcania silnika na wysokie obroty, jeśli nie jest rozgrzany, a także unikać natychmiastowego wyłączania auta po dłuższej lub dynamicznej podróży. Jeśli zależy nam na bezpiecznym, szybkim starcie, to najlepiej korzystać z olejów silnikowych o bardzo dobrych parametrach niskotemperaturowych, jak np. Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Posiadacze aut z turbosprężarkami o zmiennej geometrii, która źle znosi ciągłą jazdę na niskich obrotach, powinni być czujni szczególnie na „zacięcia” się układu. Za chłodzenie turbiny odpowiada w głównej mierze olej silnikowy, dlatego warto postawić na środek smarny najwyższej jakości i regularnie go wymieniać. Konieczność smarowania silnika w zróżnicowanych i wymagających warunkach pracy powoduje, że najlepszym rozwiązaniem zabezpieczającym turbosprężarkę jest stosowanie oleju syntetycznego.

Nie warto oszczędzać na oleju silnikowym, tak jak nie warto oszczędzać na zdrowiu. Prawidłowo dobrany środek smarny wysokiej jakości nie tylko zabezpieczy wszystkie elementy silnika przed nadmiernym zniszczeniem, ale także zadba o utrzymanie motoru w czystości, co przełoży się na jego bezawaryjne funkcjonowanie przez wiele lat. A to pozwoli nam zminimalizować ryzyko ewentualnej kosztownej awarii serca naszego samochodu – powiedział Cezary Wyszecki, ekspert techniczny Shell Polska.

Zobacz też: Zapieczone kierownice turbosprężarki - przyczyny

Najczęstsze usterki silnika - zawodne cewki zapłonowe

Nierówna praca silnika czy spadki jego mocy mogą wskazywać na uszkodzenie cewki zapłonowej.
Ich przedwczesne może być efektem montażu słabej jakości lub źle dobranych pod względem mocy świec albo nieprawidłowego funkcjonowania instalacji LPG. W tej sytuacji pozostaje nam jedynie zdiagnozowanie przyczyny awarii, jej naprawa i wymiana cewek na nowe.

Najczęstsze usterki silnika - dwumasowe koło zamachowe

Jeszcze do nie dawna problem ten dotyczył jedynie silników Diesla, ale obecnie dwumasowe koło zamachowe można znaleźć również w silnikach benzynowych, także tych wyposażonych w skrzynie automatyczne (np. zautomatyzowane przekładnie DSG). Zadaniem tego podzespołu jest ochrona sprzęgła i skrzyni biegów poprzez eliminowanie drgań silnika. Warto wiedzieć, że praca dwumasowego koła zamachowego w niskich częstotliwościach, czyli przy niskich obrotach silnika, przyspiesza jego zużycie i może prowadzić do kosztownej wymiany (zwykle około 2 000 złotych). Dlatego należy unikać długotrwałej jazdy na niskich obrotach.

Zobacz też: Dwumasowe koło zamachowe – jak o nie dbać?

Najczęstsze usterki silnika - kłopotliwa elektronika

Wszechobecna digitalizacja objęła również silniki samochodowe, których pracę nadzoruje cała masa czujników oraz systemów wspomagania i kontroli. Jeśli jednak któryś z nich zawiedzie, może okazać się, że mechanicznie sprawny silnik przestanie poprawnie funkcjonować. Wśród głównych winowajców tej nawracającej silnikowej infekcji należy wymienić: sondę lambda, czujnik położenia wału korbowego, wałków rozrządu, przepływomierz oraz czujnik spalania stukowego. Współpracy zawsze może też odmówić sterownik samego silnika. Na tego typu problemy trudno znaleźć uniwersalne antidotum. Tym, co może wywołać niepokojące objawy, jest niewłaściwy sposób eksploatacji samochodu, a także ingerencje w silnik – na przykład poprzez montaż instalacji LPG lub chiptuning.

Najczęstsze usterki silnika - profilaktyka ma znaczenie!

Często poważne choroby można przewidzieć, a nawet im zapobiec, dzięki odpowiedniej profilaktyce czy prawidłowym diagnozowaniu pierwszych symptomów zaburzeń. Dlatego tak ważne jest regularne serwisowanie samochodu. Zadbane auto odwdzięczy się bezproblemową eksploatacją i nie powinno zaskoczyć niespodziewaną i zwykle kosztowną awarią. Pojazd utrzymany w dobrym stanie będzie służył przez długie lata, a także łatwiej będzie go później sprzedać w dobrej cenie. Wielu kupujących szuka auta, które było właściwie eksploatowane i systematycznie serwisowane.

Źródło: Shell

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA