Kategorie

Dwumasowe koło zamachowe – jak o nie dbać?

Tomasz Korniejew
koło dwumasowe budowa LUK
koło dwumasowe budowa LUK
LuK
Dwumasowe koło zamachowe to element spotykany w coraz większej liczbie współczesnych samochodów. I jak wiele innych podzespołów podlega eksploatacyjnemu zużyciu. Na co zwrócić uwagę, by wydłużyć okres eksploatacji dwumasowego koła zamachowego?

Współcześnie produkowane samochody, nie tylko modele segmentu Premium, ale także te z grupy popularnych są coraz częściej wyposażane przez producentów w skomplikowane jednostki napędowe, których koszty serwisowania są wysokie.

Zobacz też: Jazda na rezerwie i jej wpływ na pompę paliwa

Rosnące koszty napraw nowoczesnych silników

Jeszcze klika lat temu koszt naprawy sięgający pięciu czy sześciu tysięcy złotych był zarezerwowany jedynie dla topowych, zaawansowanych technologicznie modeli, których cena zakupu znacznie przekraczała dwieście tysięcy złotych. Niestety w dzisiejszych czasach, pięć, czy sześć tysięcy złotych może kosztować naprawa jednego z podzespołów silnika nowoczesnego samochodu segmentu C, a nierzadko również segmentu B.
Skomplikowane konstrukcje rozrządu, wtryskiwaczy, układów wydechowych, czy turbin czynią silniki wydajniejszymi, ale jednocześnie ich naprawy są bardzo drogie.
Dlatego niezwykle istotne jest, by każdy właściciel współczesnego samochodu zapoznał się z instrukcją obsługi i stosował do zaleceń producenta w zakresie eksploatacji jednostki napędowej.
Bo sposób użytkowania samochodu przez kierowcę ma często istotny wpływ na szybkość zużycia poszczególnych elementów silnika.

Zobacz też: Objawy zużytych świec żarowych

Na szybkość zużycia turbiny, czy dwumasowego koła zamachowego duży wpływ ma kierowca

Sztandarowym przykładem jest w tym przypadku kwestia awarii turbiny. Producenci przestrzegają, by silników z turbodoładowaniem nie wkręcać na wyższe obroty do czasu osiągnięcia przez jednostkę napędową optymalnej temperatury pracy, a przed wyłączeniem zapłonu odczekać na jałowym biegu co najmniej kilkadziesiąt sekund. Takie działanie ma na celu zapewnienie m.in. odpowiedniego smarowania turbiny i co za tym idzie wydłużenie jej okresu eksploatacji.
Kierowcy, którzy ignorują tego typu zalecenia mogą się spodziewać sporego wydatku na naprawę i to szybciej niż przypuszczają. 
Innym coraz powszechniejszym, a drogim w serwisowaniu elementem jest dwumasowe koło zamachowe. Co ciekawa spotykane coraz częściej również w silnikach benzynowych.
Okazuje się, że kierowca ma wpływ również na długość eksploatacji tego elementu.
Żeby dwumasowe koło zamachowe nie uległo przedwczesnemu zużyciu należy unikać zbyt gwałtownego puszczania pedału sprzęgła. W takim przypadku elementy koła uderzają o siebie powodując przedwczesne zużycie.
Warto też wspomnieć, że wszelkiego rodzaju chiptuning także skraca okres eksploatacji dwumasowego koła zamachowego. Zwiększony w ten sposób maksymalny moment obrotowy przeciąża koło i w efekcie skraca jego żywotność.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    3 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Volkswagen Passat GTE: test niemieckiej hybrydy plug-in

    Volkswagen Passat GTE ma przestronną kabinę i duży bagażnik. Czy rodzinne nadwozie uzupełnione hybrydą plug-in sprawdza się w praktyce?

    Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?

    Kredyt na samochód, czyli kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki. Która forma jest najlepsza?

    Bezpieczne wakacje 2021: o czym pamiętać?

    Bezpieczne wakacje 2021 to pojęcie, o którym w tym roku Policja powtarza do znudzenia. Te zasady naprawdę warto jednak przyswoić. Jak brzmią?

    e-Bilety Morskie Oko. Rezerwacja lub nie zaparkujesz!

    e-Bilety Morskie Oko - to jedyny sposób, aby w najbliższych dniach zostawić auto w Palenicy Białczańskiej. Muszą o tym wiedzieć odwiedzający TPN.

    Volkswagen Taigo: Niemcy stawiają na SUV-a coupe

    Volkswagen Taigo to nowa propozycja w ofercie marki w Europie. Czym jest Taigo? To tak naprawdę model T-Cross, jednak w wersji coupe.

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!