REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zatarcie silnika
Zatarcie silnika
Ford

REKLAMA

REKLAMA

Zatarcie silnika to najczarniejszy scenariusz dla kierowcy. Oznacza generalny remont lub wymianę jednostki napędowej. Jak uniknąć problemów?

Zatarcie silnika: z czego wynika?

Elementy silnika w czasie pracy są poddawane przeciążeniom. Metalowe części trą o siebie, w wyniku czego wytwarza się temperatura. Taka charakterystyka pracy nałożyła na inżynierów dwa wymogi. Po pierwsze konieczny jest układ smarowania - redukuje tarcie i odprowadza temperaturę. Po drugie jednostka nie może się być bez układu chłodzenia. Jeżeli któryś z tych elementów zawiedzie (ze szczególnym naciskiem na układ smarowania), w prostej drodze prowadzi to kierowcę do zatarcia silnika i konieczności przeprowadzenia kosztownego, generalnego remontu.

REKLAMA

Zatarcie silnika: problem z pompą olejową

Czemu ustaje smarowanie i powstaje efekt zatarcia silnika? Powodów może być kilka. Na początek warto przyjrzeć się układowi smarowania. Idealny przykład stanowi diesel 2.0 TDI posiadający pompowtryskiwacze. W jego przypadku układ krążenia oleju przestaje pracować z uwagi na usterkę pompy oleju. Jej praca nie jest możliwa albo z powodu wytarcia się krzywki, albo łańcucha napędzającego ją. To prowadzi do nagłego zaniku ciśnienia oleju. Pojawienie się kontrolki informującej o usterce na tablicy zegarów zazwyczaj jest symptomem zbyt późnym. Chwilę później dochodzi bowiem do zatarcia silnika.

Zatarcie silnika: uwaga na stan oleju!

Zatarcie silnika z winy układu olejowego może powodować też np. zatkany smok pompy czy nawet zatarta turbosprężarka. Zatarcie silnika nie zawsze wynika jednak z usterki. Bardzo często jest też powodowane przez błędy popełnione przez kierowcę. Przykład? Tych nie brakuje! Eksploatacja jednostki napędowej bez długotrwałej wymiany środka smarnego sprawia, że olej traci właściwości i nie może prawidłowo chronić tłoków, pierścieni, wałów i turbosprężarki. Awaria jest zatem kwestią czasu. To samo dotyczy ewentualnych wycieków. Jeżeli te w porę nie zostaną wykryte i usunięte, prowadzą do drastycznego spadku ilości środka smarnego w silniku i mogą skutkować jego zatarciem.

Zatarcie silnika: masz diesla z DPF?

Czemu olej traci swoje właściwości? Nie zawsze winny jest brak regularnej wymiany. Szczególnie w nowoczesnych dieslach problem wynika z obecności suchego filtra cząstek stałych. Osadnik wymaga regularnego wypalenia, a do tego zwiększa dawkę paliwa dostarczaną do silnika. Jeżeli jednak auto akurat stoi w korku lub porusza się w ruchu miejskim, mieszanka nie zostanie spalona. Nadmiarowa dawka oleju napędowego w takim przypadku przedostaje się do oleju silnikowego, rozrzedza go i zmienia jego właściwości.

Zatarcie silnika - objawy:

  • głośna praca jednostki napędowej - np. terkotane, stukanie,
  • spadek osiągów silnika,
  • rosnąca temperatura silnika,
  • zwiększone zadymienie gazów wydechowych,
  • pojawienie się kontrolki informującej o usterce układu olejowego,
  • unieruchomienie silnika.

Zatarcie silnika - koszty naprawy:

Zatarcie silnika (czy całkowite, czy częściowe) oznacza dla kierowcy przede wszystkim poważne koszty! Generalny remont jednostki napędowej może oznaczać wydatek sięgający nawet kilkunastu tysięcy złotych. Nie ma się zatem co dziwić, że w przypadku zatarcia, mechanicy raczej polecają wymianę motoru na używany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak uniknąć zatarcia silnika?

  • warto pamiętać o okresowej kontroli elementów napędzających pompę,
    • warto sprawdzać stan łańcucha i np. wymieniać krzywkę napędzającą wraz z rozrządem,
  • należy kontrolować poziom oleju między wymianami,
    • jeżeli ubytki są duże, należy poprosić mechanika o pomoc w znalezieniu przyczyny ubytków,
  • należy uzupełniać ewentualne ubytki środka smarnego w silniku,
  • należy pamiętać o zalewaniu silnika olejem, który jest zgodny ze specyfikacją producenta,
    • chodzi o właściwości dotyczące smarowania i odporności temperaturowej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA