REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Downsizing a spalanie: czy eko-silniki są oszczędniejsze?

Downsizing a spalanie: czy eko-silniki są oszczędniejsze?
Downsizing a spalanie: czy eko-silniki są oszczędniejsze?
Materiały prasowe Kia

REKLAMA

REKLAMA

Downsizing a spalanie, czyli dziś zastanowimy się nad tym, czy modne zmniejszanie pojemności silników ma tak zasadniczy wpływ na wyniki spalania.

Downsizing: co to jest?

Czym jest downsizing? To nic innego jak redukowanie pojemności silników przy jednoczesnym zwiększaniu ich mocy. Jaki jest cel downsizingu? Producenci poszli tym tropem z oczywistego powodu - normy emisji spalin zmusiły firmy do budowy oszczędniejszych jednostek. A mniejsza pojemność w naturalny sposób powinna przełożyć się na mniejsze zapotrzebowanie na paliwo. Skutek? Dziś 3-cylindrowy doładowany silnik 1.0 EcoBoost potrafi osiągnąć 140 koni mechanicznych. Dwie dekady temu taką samą moc miały jednostki o pojemności dwukrotnie wyższej.

REKLAMA

Downsizing: co oznacza w praktyce?

Downsizingowane silniki otrzymują zmniejszoną pojemność, ale i zazwyczaj doładowanie czy bezpośredni wtrysk paliwa. W efekcie zaczynają pracować trochę jak diesle. Mają nisko ustawiony moment obrotowy, który daje im dobre osiągi zaraz po starcie. Wcześniej wspomniany silnik 1.0 EcoBoost rozpędza Focusa trzeciej generacji do pierwszej setki w 10,4 sekundy. Jednocześnie producent deklaruje spalanie w cyklu mieszanym na poziomie 4,9 litra.

Downsizing a spalanie: czy rzeczywiście ma wpływ?

A więc czy downsizing rzeczywiście oznacza niskie spalanie? Opinie kierowców są raczej jednoznaczne. Deklaracje producentów sprzed dekady można zatem spokojnie schować między bajki. Mówienie o tym, że kompakt w cyklu mieszanym spali niespełna 5 litrów benzyny nie ma wiele wspólnego z rzeczywistością. Wynik osiągany w realnych warunkach będzie przeciętnie o jakieś 2 do 3 litrów wyższy.

Wady downsizingu:

Kwestia zakrzywionych wyników spalania nie wyczerpuje wszystkich wad downsizingu. Bo silniki o wyższej mocy i niższej pojemności są w naturalny sposób bardziej wysilone. Co więcej, motory są też odchudzane i naszpikowane nowoczesną technologią. A to musi przełożyć się na ich niższą trwałość oraz wyższe koszty naprawy. Przykład? Tych nie brakuje. Łańcuch rozrządu w silnikach 1.4 TSI z początku produkcji nie wytrzymuje dłużej niż pasek, a silniki 1.0 EcoBoost z początku produkcji mają to do siebie, że lubią się przegrzewać (może w nich nawet dojść do stopienia się bloku!).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA