reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Wyłączanie silnika na postoju: co daje i czy właściwie jest dobre?

Wyłączanie silnika na postoju: co daje i czy właściwie jest dobre?

Wyłączanie silnika na postoju stało się standardem w nowych autach. Co daje start stop, czy jest korzystny dla silnika i jak go wyłączyć?

Start stop system - jak działa?

Zasada działania systemu start stop jest bardzo prosta. Za każdym razem gdy auto zatrzymuje się, silnik zostaje wyłączony. Oczywiście start stop wymaga pewnych warunków pracy. Jednostka napędowa musi być w pewnym stopniu nagrzana, a akumulator naładowany w odpowiednim stopniu. Ponowny rozruch silnika następuje wtedy, gdy auto musi ruszyć, ewentualnie kończą się zapasy prądu w baterii.

Start stop system w przypadku skrzyni manualnej wymaga wrzucenia przekładni na luz i puszczenia sprzęgła. W przypadku skrzyni automatycznej działa po wyhamowaniu pojazdu - lub w trybie dryfowania już przy niewielkiej prędkości.

Start stop - po co jest stosowany?

System eco w samochodzie polegający na gaszeniu silnika na postoju ma dwa zastosowania praktyczne. Po pierwsze sprawia, że maleje spalanie w samochodzie. Momenty wygaszenia powodują, że motor potrzebuje mniejszą ilość paliwa na pokonanie określonego dystansu - głównie w mieście. Po drugie niższe spalanie oznacza niższą emisję szkodliwych związków do atmosfery. A to wiąże się z poprawą jakości powietrza w miastach.

Jak wyłączyć start stop?

Jak wyłączyć start stop? Na ogół to niezwykle proste. Wystarczy skorzystać z dedykowanego przycisku na tunelu centralnym, konsoli lub w okolicy kolumny kierowniczej. Czasami producenci ukrywają opcję wyłączającą start stop w ekranach multimedialnych. Co ważne, dezaktywacja start stop system musi być powtarzana podczas każdego przejazdu. Po wyłączeniu silnika kluczykiem, ustawienie zeruje się.

Wyłączanie silnika na postoju: dobre czy złe?

Korzyści wynikające z oszczędności na paliwie czy zysku ekologicznego są bez wątpienia ważne dla start stopa. Niestety system ma też drugą stronę medalu. Bo oznacza szereg potencjalnych problemów. Przykład? Nie dość, że akumulator stosowany w autach wyposażonych w start stop system jest większy i szybciej się zużywa, to okazuje się też droższy. Poza tym system eco w samochodzie jest w stanie odbić się na kondycji turbosprężarki czy powoduje obniżony komfort jazdy latem - po dezaktywacji silnika de facto przestaje pracować klimatyzacja.

System eco w samochodzie: start stop nie jest jedyny!

Start stop dziś nie wyczerpuje ekologicznej listy nowoczesnych układów montowanych w pojazdach. System eco w samochodzie to też m.in. filtr cząstek stałych, turbosprężarka, bezpośredni wtrysk paliwa, zawór EGR, konwerter katalityczny SCR czy tryby jazdy.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Data publikacji:

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Wyłączanie silnika na postoju: co daje i czy właściwie jest dobre?
Wyłączanie silnika na postoju: co daje i czy właściwie jest dobre?

Ulga na złe długi w VAT i podatkach dochodowych59.00 zł
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama
reklama

POLECANE

reklama

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

Minka .pl

oferuje ekologiczne tapety ścienne drukowane w technologii lateksowej HP

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama