REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Diesel do miasta. Czy to dobry pomysł?
Diesel do miasta. Czy to dobry pomysł?
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Diesel do miasta? Oto pytanie, które postawiliśmy przed dzisiejszym materiałem. A więc czy silnik wysokoprężny nadaje się co eksploatacji miejskiej?

Jazda dieslem po mieście: o czym warto wiedzieć?

Aby kierowcy dobrze jeździło się dieslem po mieście, powinien pamiętać o kilku aspektach. Poniżej opisujemy każdy z nich.

REKLAMA

  • jazda dieslem po mieście wymaga pamiętania o turbosprężarce,
    • do osiągnięcia temperatury roboczej lepiej nie wykorzystywać w zbyt dużym stopniu mocy silnika,
  • jazda dieslem po mieście to też dbałość o filtr cząstek stałych,
    • miasto nie tworzy warunków do jego wypalenia,
    • auto warto zatem od czasu do czasu zabrać na intensywny "spacer" poza miasto - np. na obwodnicę,
  • jazda dieslem po mieście jest raczej powolna, a to szybko prowadzi do usterki zaworu EGR,
    • zawór jest zalepiany przez nadprodukcję sadzy przy niskim obciążeniu,
  • jazda dieslem po mieście to też wyższe obciążenie dla sprzęgła i koła dwumasowego.

Diesel do miasta: wszystkie za i przeciw

Czy warto kupić diesla gdy jeździ się głównie w mieście? To wszystko tak naprawdę zależy od przebiegu. Bo czasami miasto oznacza dystans 4 kilometrów, a czasami 40 kilometrów dziennie. Przy 4 nie warto zawracać sobie głowy dieslem, przy 40 gra już może być warta świeczki. Bo na takim dystansie silnik nagrzeje się, stanie się oszczędny, a dodatkowo kierowca będzie się mógł cieszyć z wysokiego momentu obrotowego. Wady? Przy symbolicznych przebiegach kierowca nie skorzysta z oszczędności diesla, a do tego powinien się liczyć z problemami z zaworem EGR, filtrem cząstek stałych oraz sprzęgłem i kołem dwumasowym.

Warto sprawdzić jak jeździć dieslem, aby obniżyć w nim postępujące zużycie elementów, a tym samym zminimalizować ewentualne koszty napraw.

Jak jeździć dieslem na krótkich odcinkach?

O tym zagadnieniu szerzej opowiadamy w innym naszym materiale: Jak jeździć dieslem na krótkich odcinkach?

Diesel a benzyna: różnice w jeździe czy kosztach?

Diesel a benzyna: różnice w jeździe są obecnie najmniej wyczuwalne. Powód? Benzyniaki mają nisko ustawiony moment osobowy, posiadają doładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa. Diesle z kolei zdecydowanie poprawiły kulturę pracy i już dawno temu przestały obficie kopcić podczas przyspieszania. Co z kosztami? Benzyniaki mimo nowoczesnego osprzętu nadal są nieco bardziej paliwożerne od diesli. Warto jednak pamiętać o tym, że na potrzeby tego tekstu analizujemy głównie warunki miejskie, a w tym przewaga ropniaka topnieje. Powód? Diesel na krótkich dystansach nie rozgrzewa się do temperatury roboczej (szczególnie zimą). A to oznacza podwyższone spalanie. Skutek? Różnica w kosztach zakupu paliwa między dieslem a benzyną może wcale nie być taka duża.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najmniej awaryjne silniki diesla: oto lista!

  • 1.4 D-4D - współczesne wersje motoru z Japonii są naszpikowane elektroniką. To im jednak nie przeszkadza w tym, aby wejść do galerii pt. najmniej awaryjne silniki diesla. Małolitrażowa jednostka jest oszczędna i bez większych trudności bezawaryjnie pokonuje często grubo ponad 300 tysięcy kilometrów.
  • 1.6 TDI - diesel Grupy Volkswagena ma wysoką kulturę pracy, gwarantuje dobre osiągi, a do tego ma ograniczony apetyt na paliwo. Do tego cieszy się dobrą opinią wśród kierowców. Przy tankowaniu paliwa dobrej jakości fabryczne wtryskiwacze common rail są w stanie pokonać nawet 300 - 350 tysięcy kilometrów.
  • 1.6 HDI - koncern PSA miał w swojej historii kilka strzałów w dziesiątkę i silnik 1.6 HDI bez wątpienia jest jednym z nich. Tak, motor nie lubi paliwa niskiej jakości i czasami miewa problemy z nieszczelnością wtryskiwaczy. Mimo wszystko uwielbia potężne przebiegi. Najmniej awaryjne silniki diesla z Francji pokonują bez remontu nawet 350 - 400 tysięcy kilometrów.
  • 1.6 CRDi - Jeszcze w latach dziewięćdziesiątych słowo koreański było synonimem przeciętnej jakości. Dziś tak nie jest. A udowadnia to chociażby diesel 1.6 CRDi. Pracuje cicho i oszczędnie, a do tego w słabszych wersjach nie ma koła dwumasowego. To wszystko sprawiło, że silnik Kii i Hyundaia trafił na listę najmniej awaryjnych silników diesla.

Czy warto kupić diesla?

Normy emisji spalin mniej więcej od półtorej dekady próbują wyłączyć silniki diesla z eksploatacji w Europie. Czy warto kupić diesla w takiej perspektywie? To wszystko zależy od tego, jaką rolę będzie miał przypisaną diesel. Samochód tego typu powinien dużo jeździć. Wtedy stopa zwrotu inwestycji jest najwyższa - ropniak okazuje się ekonomiczny i pozwala na spore oszczędności na paliwie. Poza tym warto sprawdzić np. jakie są najmniej awaryjne silniki diesla. Z czym należy się liczyć? Niestety, ale samochody o napędzie wysokoprężnym mają coraz wyższą utratę wartości.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA