REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koło dwumasowe: benzyna to też jego środowisko!

Koło dwumasowe: benzyna to też jego środowisko!
Koło dwumasowe: benzyna to też jego środowisko!
Volvo

REKLAMA

REKLAMA

Dziś porozmawiamy o jednym z ulubieńców kierowców ostatniego dwudziestolecia. Chodzi oczywiście o koło dwumasowe. Benzyna nie stanowi wyjątku. Silniki zasilane bezołowiową też są w nie wyposażane.

Koło dwumasowe na dobre zagościło w świadomości kierowców w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych. Powód? Inżynierowie zaczęli stosować je w nowoczesnych silnikach diesla. Jaka była ich rola? Oczywiście chodziło o dostarczenie energii koniecznej do realizacji czterech suwów. To jednak nie koniec. Ropniaki mają tendencję do generowania dużej ilości wibracji. Te są groźne dla układu przeniesienia napędu i ograniczają komfort jazdy. Jako że moce i wysilenie diesli zaczęło rosnąć, spotęgowana została i ilość drgań. A te wytłumić mogła tylko dwumasa.

REKLAMA

Koło dwumasowe: benzyna ma inne wymagania?

REKLAMA

Czemu koło dwumasowe jest kojarzone głównie z dieslami? Bo dość szybko trafiło na listę głównych wad silników wysokoprężnych. W niektórych motorach tego typu - np. 2-litrowy ropniak typu Bokser montowany w Subaru - potrafiło wymagać wymiany średnio co... 60 tysięcy kilometrów! A na tym nie koniec, bo niska trwałość dwumasy była dopiero pierwszym ze zmartwień kierowców. Drugim i zdecydowanie większym były koszty. Wymiana tłumika wraz ze sprzęgłem potrafi kosztować od 3 do 7 tysięcy złotych.

Choć kierowcom wydaje się, że środowiskiem naturalnym dwumasy są silniki diesla, to tylko połowa prawdy. Obecnie coraz częściej i druga strona świata motoryzacyjnego jest naznaczona kołem dwumasowym. Benzyniaki to też jego świat! Przykład? Najlepiej sytuację pokazuje legendarny już motor Volkswagena 1.8 Turbo. Czemu jednostki zasilane bezołowiową też wymagają stosowania tłumika drgań skrętnych? Powód jest taki sam jak w dieslu. Chodzi o małą pojemność i dużą moc.

Koło dwumasowe: benzyna - trwałe, ale nadal… drogie!

Dobra informacja jest taka, że w benzyniakach koło dwumasowe wytrzymuje większe przebiegi niż w dieslach. Zła informacja jest taka, że nadal jest kosztowne. Koło dwumasowe dedykowane silnikowi 1.4 Turbo o mocy 150 koni mechanicznych stosowanym np. w Oplu Astrze K kosztuje w sklepie motoryzacyjnym 906 złotych. Jeżeli doliczyć do kwoty zestaw sprzęgła o cenie przeszło 800 złotych oraz robociznę mechanika, niezwykle łatwo dojść do kwoty 2,5 tysiąca złotych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA