reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Sprzęgło hydrokinetyczne - co to takiego i jak działa?

Sprzęgło hydrokinetyczne - co to takiego i jak działa?

Chyba każdy kierowca pamięta przekładnie automatyczne starego typu. Tak, obniżały osiągi samochodu i podwyższały spalanie. Z drugiej strony były trwałe. A bezawaryjność gwarantowało im sprzęgło hydrokinetyczne.

Sprzęgło hydrokinetyczne pełni kluczową rolę w układzie napędowym. Przenosi bowiem moment obrotowy z jednego wału na drugi, a głównym elementem pośredniczącym jest... ciecz. Aby możliwe stało się wykorzystanie efektu bezwładności cieczy, zastosowana jest także pompa i łopatki. Pompa umieszczana jest przy wale korbowym, a turbina z łopatkami pojawiają się na wałku sprzęgłowym.

Sprzęgło hydrokinetyczne - pracuje gładko i kulturalnie

Sprzęgło hydrokinetyczne ma szereg zalet. Wykorzystanie go podczas budowy skrzyni automatycznej sprawia, że przepływ momentu obrotowego jest płynny, a przerzucanie kolejnych przełożeń gładkie. Poza tym mechanizm może być naprawdę trwały i nie obciąża elementów układu przeniesienia napędu - wydłużając tym samym czas ich życia. Co z wadami? Sprzęgło hydrokinetyczne przede wszystkim generuje dużą ilość ciepła - musi być zatem chłodzone. Dodatkowo jest duże i ciężkie oraz powoduje opóźnienia w przeniesieniu momentu obrotowego. W ten sposób obciąża auto, pogarsza jego osiągi i odbija się na wynikach spalania.

Sprzęgło hydrokinetyczne - awarie i wymiana oleju

Sprzęgło hydrokinetyczne zwane również konwerterem momentu obrotowego ma też pewne wymogi serwisowe. Podstawowy dotyczy regularnej wymiany oleju w układzie. Procedurę kosztującą od 600 - 700 do ponad 1000 złotych należy powtarzać średnio co 60 tysięcy kilometrów - chyba że zalecenia producenta mówią inaczej. Jakie objawy informują kierowcę o awarii sprzęgła hydrokinetycznego? Do głównych zalicza się pogorszenie się osiągów auta, przetrzymywanie biegów, falowanie obrotów silnika podczas jazdy ze stałą prędkością czy szarpana zmiana przełożeń.

reklama

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama
reklama

POLECANE

reklama

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

reklama

Prawne ciekawostki

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Artur Zych

Wiceprezes Zarządu i Dyrektor Handlowy BIK Brokers. Absolwent wydziału Zarządzania i Marketingu Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 1992-95 jeden z organizatorów i założycieli sieci restauracji KFC, Pizza Hut i Taco Bell należącej do PepsiCo.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama