REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.4 TwinPort Opel - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.4 TwinPort Opel - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.4 TwinPort Opel - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Opel

REKLAMA

REKLAMA

Ma 90 koni mocy, napędzał takie hity sprzedaży jak Corsa i Astra, a do tego… No właśnie, czy jest lubiany przez kierowców? Oto wszystko co musisz wiedzieć o silniku 1.4 TwinPort Opla o oznaczeniu Z14XEP.

W listopadzie roku 2002 światło dzienne ujrzała nowa paleta silników benzynowych Opla. Family 0 zyskało w ten sposób drugą generację, której niezwykle ważnym graczem stał się motor 1.4 TwinPort EcoTec (90 KM, 125 Nm). Na czym polegała nowość? Na zastosowaniu technologii TwinPort. Co to takiego? Jako że motor ma 4 cylindry i 16 zaworów, przy każdym cylindrze dwa zawory odpowiadają za dostarczanie mieszanki paliwowo-powietrznej. Niemcy w każdej z takich par zastosowali system zmiennej długości kanałów dolotowych. A ten przyjął postać niewielkiej przepustnicy wprowadzonej do kanału prowadzącego do jednego z zaworów.

REKLAMA

Twinport

Twinport

Opel TwinPort

Materiały prasowe Opel

Jak działa system TwinPort? Przy dużym obciążeniu - tj. powyżej 4000 obr./min. - obydwa zawory dolotowe w każdym z cylindrów są w pełni otwarte. Gdy obciążenie spada, w jednym z kanałów przymyka się przepustnica. Zredukowanie średnicy kanału przelotowego sprawia, że tworzone są wiry powietrzne. Te odpowiadają za niższa spalanie przy jednoczesnym maksymalizowaniu mocy silnika. Pomijając zmienną długość kanałów dolotowych i zastosowanie łańcucha rozrządu, silnik 1.4 TwinPort w zasadzie niczym nie różni się od jednostek typu EcoTec świetnie znanych z gamy Opla w latach dziewięćdziesiątych.

Zobacz również: Ford Fiesta czy Opel Corsa?

Silnik 1.4 TwinPort Opel - nadaje się do LPG?

REKLAMA

Silnik 1.4 TwinPort Opla ma oznaczenie Z14XEP. To stosunkowo prosta konstrukcja, która niestety ma pewne przywary charakterystyczne dla wolnossących benzyniaków. Przykład? Żeby zmusić motor zamontowany pod maską Astra II do dynamicznego przyspieszania, trzeba trzymać go na obrotach. To z kolei oznacza wysokie spalanie. W mieście zapotrzebowanie na paliwo może przekroczyć nawet 10 litrów! Całe szczęście motor o pojemności 1364 cm3 ma dla kierowcy dość dobrą informację. Regulacja luzu zaworowego jest hydrauliczna i automatyczna. A to otwiera drogę do montaż instalacji LPG.

Nie brakuje głosów mówiących o tym, że silnik 1.4 TwinPort Opla nie nadaje się do zasilania gazem. Nie brakuje jednak też zadowolonych kierowców, którzy z powodzeniem eksploatują instalację w swoich Astrach i Corsach. Co jest zatem potrzebne do sukcesu? Po pierwsze sprawny silnik. Po drugie dobrze dobrana instalacja LPG. Po trzecie gazownik, który ma duże pojęcie o swojej pracy. I po czwarte regularny serwis! Tak, układ zasilający dedykowany silnikowi Opla potrafi kosztować 2,5 tysiąca złotych. Z uwagi na dużą dysproporcję w cenach paliw, wydatek ten może się jednak zwrócić dość szybko.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 1.4 TwinPort Opel - modele samochodów:

  • Opel Astra II
  • Opel Astra III
  • Opel Corsa C
  • Opel Corsa D
  • Opel Combo C
  • Opel Meriva A

Zobacz również: Używany Opel Astra G (1998 – 2009) – typowe usterki

Silnik 1.4 TwinPort Opel - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
Opel Corsa C 90 KM 125 Nm 11,5 s. 179 km/h 5,9
Opel Astra II 90 KM 125 Nm 13,6 s. 182 km/h 6,0

Silnik 1.4 TwinPort Z14XEP idealnie wpisuje się w oplowski kanon. Co to oznacza? Że niestety bardzo lubi popijać w czasie eksploatacji olej! Początkowo zużycie smarowidła może się okazać marginalne. Z czasem apetyt benzyniaka będzie rósł i stanie się spory. Po pokonaniu każdego 1000 kilometrów z silnika potrafi ubywać nawet litr oleju. Żeby wysłać silnik Opla na olejową dietę konieczny jest remont. Ten w najlepszej opcji zostanie wyceniony przez mechanika na jakieś 2 tysiące złotych. Wysoka kwota w połączeniu z dużym wiekiem samochodów sprawia, że wielu kierowców woli zatem dolewki smarowidła w czasie eksploatacji.

Zobacz również: Używany Opel Corsa D - dobra passa trwa dalej

Silnik 1.4 TwinPort Opel - łańcuch rozrządu wieczny?

REKLAMA

Kolejny problem dotyczy łańcucha rozrządu. Producent twierdzi, że element jest bezobsługowy - to oznacza, że nie trzeba kontrolować jego stanu i powinien wystarczyć na całe życie silnika. W praktyce potrafi się rozciągnąć jeszcze przed przekroczeniem przebiegu na poziomie 150 - 160 tysięcy kilometrów. W takim przypadku hałasuje i powoduje wyraźny spadek mocy. Skąd tak niska trwałość łańcucha? Winny może być nie sam napęd, a raczej problem z „pożeraniem” oleju. Jeżeli kierowca nie będzie dbał o regularne dolewki, niski poziom smarowidła zatrze napinacz i doprowadzi do rozciągnięcia łańcucha.

W silniku 1.4 TwinPort Opla znane są też przypadki falowania obrotów. Te na ogół wynikają jednak z przytkania zaworów EGR. Niemiecki benzyniak pomijając słabość do zużywania oleju, wydaje się naprawdę trafioną konstrukcją. Jednostka bez poważniejszych napraw jest w stanie pokonać nawet 400 tysięcy kilometrów. A to nie koniec, bo dobrą informację dla właścicieli aut z tym motorem mają też sklepy motoryzacyjne. Ceny są naprawdę niskie! Przykład? Zestaw cewek dla czterech cylindrów kosztuje nieco ponad 200 złotych, komplet sprzęgła stanowi wydatek na poziomie 230 złotych, podczas gdy EGR zostanie wyceniony na 250 złotych.

Silnik 1.4 TwinPort Opel - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 10 zł
  • filtr powietrza - od 16 zł
  • filtr paliwa - od 12 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 196 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 204 zł
  • sprzęgło komplet - od 235 zł
  • zawór EGR - od 252 zł
  • świeca zapłonowa - od 9 zł
  • cewka zapłonowa - od 208 zł
  • sonda lambda - od 143 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

REKLAMA