reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Silnik 1.4 TwinPort Opel - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.4 TwinPort Opel - awarie, problemy, opinie

Ma 90 koni mocy, napędzał takie hity sprzedaży jak Corsa i Astra, a do tego… No właśnie, czy jest lubiany przez kierowców? Oto wszystko co musisz wiedzieć o silniku 1.4 TwinPort Opla o oznaczeniu Z14XEP.

W listopadzie roku 2002 światło dzienne ujrzała nowa paleta silników benzynowych Opla. Family 0 zyskało w ten sposób drugą generację, której niezwykle ważnym graczem stał się motor 1.4 TwinPort EcoTec (90 KM, 125 Nm). Na czym polegała nowość? Na zastosowaniu technologii TwinPort. Co to takiego? Jako że motor ma 4 cylindry i 16 zaworów, przy każdym cylindrze dwa zawory odpowiadają za dostarczanie mieszanki paliwowo-powietrznej. Niemcy w każdej z takich par zastosowali system zmiennej długości kanałów dolotowych. A ten przyjął postać niewielkiej przepustnicy wprowadzonej do kanału prowadzącego do jednego z zaworów.

Twinport

Opel TwinPort

Jak działa system TwinPort? Przy dużym obciążeniu - tj. powyżej 4000 obr./min. - obydwa zawory dolotowe w każdym z cylindrów są w pełni otwarte. Gdy obciążenie spada, w jednym z kanałów przymyka się przepustnica. Zredukowanie średnicy kanału przelotowego sprawia, że tworzone są wiry powietrzne. Te odpowiadają za niższa spalanie przy jednoczesnym maksymalizowaniu mocy silnika. Pomijając zmienną długość kanałów dolotowych i zastosowanie łańcucha rozrządu, silnik 1.4 TwinPort w zasadzie niczym nie różni się od jednostek typu EcoTec świetnie znanych z gamy Opla w latach dziewięćdziesiątych.

Zobacz również: Ford Fiesta czy Opel Corsa?

Silnik 1.4 TwinPort Opel - nadaje się do LPG?

Silnik 1.4 TwinPort Opla ma oznaczenie Z14XEP. To stosunkowo prosta konstrukcja, która niestety ma pewne przywary charakterystyczne dla wolnossących benzyniaków. Przykład? Żeby zmusić motor zamontowany pod maską Astra II do dynamicznego przyspieszania, trzeba trzymać go na obrotach. To z kolei oznacza wysokie spalanie. W mieście zapotrzebowanie na paliwo może przekroczyć nawet 10 litrów! Całe szczęście motor o pojemności 1364 cm3 ma dla kierowcy dość dobrą informację. Regulacja luzu zaworowego jest hydrauliczna i automatyczna. A to otwiera drogę do montaż instalacji LPG.

Nie brakuje głosów mówiących o tym, że silnik 1.4 TwinPort Opla nie nadaje się do zasilania gazem. Nie brakuje jednak też zadowolonych kierowców, którzy z powodzeniem eksploatują instalację w swoich Astrach i Corsach. Co jest zatem potrzebne do sukcesu? Po pierwsze sprawny silnik. Po drugie dobrze dobrana instalacja LPG. Po trzecie gazownik, który ma duże pojęcie o swojej pracy. I po czwarte regularny serwis! Tak, układ zasilający dedykowany silnikowi Opla potrafi kosztować 2,5 tysiąca złotych. Z uwagi na dużą dysproporcję w cenach paliw, wydatek ten może się jednak zwrócić dość szybko.

reklama

Czytaj także

Data publikacji:

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Silnik 1.4 TwinPort Opel - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.4 TwinPort Opel - awarie, problemy, opinie

Kodeks pracy 2020. Praktyczny komentarz z przykładami129.00 zł
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama
reklama

POLECANE

reklama

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

reklama

Prawne ciekawostki

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Jacek Kosiński Adwokaci i Radcowie Prawni

Ekspert prawa nieruchomości, prawa budowlanego oraz projektów infrastrukturalnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama