REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.6 MIVEC 4A92 Mitsubishi - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.6 MIVEC 4A92 Mitsubishi - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.6 MIVEC 4A92 Mitsubishi - awarie, problemy, opinie
Fot. Mitsubishi

REKLAMA

REKLAMA

Ma rozsądną pojemność, zmienne fazy rozrządu i 117 koni mechanicznych. To też japoński hit sprzedaży montowany w tak popularnym aucie, jak Mitsubishi ASX. Co można powiedzieć o tej jednostce napędowej?

Opowiadając historię silnika 1.6 4A92 Mitsubishi należy się cofnąć do roku 1992. To wtedy na rynku zadebiutował system MIVEC. Co to takiego? Nic innego jak Mitsubishi Innovative Valve timing and lift Electronic Control, czyli system zmiennych faz rozrządu, który stopniowo jest w stanie regulować i wznios zaworowy, i czas otwarcia zaworów. Systematycznie modernizowane rozwiązanie w roku 2010 stało się częścią nowego, wolnossącego benzyniaka stworzonego przez inżynierów Mitsubishi. Początkowo silnik 1.6 litra pojawił się pod maską hitowego crosovera - ASX. Z czasem trafił też pod maskę Lancera. A na tym historia nie skończyła się.

REKLAMA

Silnik 4A92 Mitsubishi - z Japonii wprost do… Chin!

Już w roku 2011 konstrukcją zainteresowali się… Chińczycy! I tak benzyniak o oznaczeniu 4A92 zaczął być montowany w pojazdach takich firm, jak Dongfeng Motor, Brilliance czy Zotye. Motor ma dokładnie 1590 cm3 pojemności. Do tego generuje moc za pomocą 4 cylindrów ustawionych w rzędzie, 16 zaworów i wtrysku wielopunktowego. Napęd rozrządu został oparty o łańcuch. Element jest na tyle trwały, że Japończycy nie przewidują konieczności jego wymiany przez całe życie silnika. Dodatkowo w konstrukcji pojawiła się pewna ekologiczna nowość, a mianowicie system Automatic Stop & Go, który gasi benzyniaka podczas postoju.

Zobacz również: Używane: Mitsubishi ASX (od 2010) - opinie i typowe usterki

Silnik 1.6 MIVEC 4A92 pod maską ASX-a i Lancera nie jest demonem prędkości. Oferuje tylko 117 koni mechanicznych, a to tak naprawdę dopiero początek problemów. Moc jest bowiem dostępna dopiero przy 6000 obr./min. Niewiele lepiej sprawa wygląda w przypadku momentu obrotowego. Maksymalna jego wartość to 154 Nm, przy czym jest ona osiągana dopiero przy 4000 obr./min. W mieście osiągi silnika benzynowego Mitsubishi są całkowicie wystarczające. Jednostka staje się wyraźnie za słaba dopiero podczas jazdy w trasie. Do wyprzedzenia konieczna jest redukcja, a po zdjęciu jednego lub dwóch przełożeń motor staje się naprawdę hałaśliwy.

Silnik 1.6 MIVEC Mitsubishi - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
ASX 117 KM 154 Nm 11,5 s. 183 km/h 5,7
Lancer 117 KM 154 Nm 10,7 s. 191 km/h 5,7

Mitsubishi przez lata słynęło z solidnej technologii. I technologia budowy silnika 1.6 MIVEC wydaje się naprawdę dopracowana! Motor został wykonany w zgodzie z zasadami tzw. starej szkoły inżynieryjnej, a jedyną fanaberią tak naprawdę okazuje się układ start/stop. Skutek? Przy zachowaniu regularnych interwałów podstawowego serwisu, jednostka powinna spokojnie pokonać bez poważnych napraw nawet 500 czy 600 tysięcy kilometrów. Kierowca musi pamiętać np. o wymianie oleju raz w roku lub co 20 tysięcy kilometrów oraz wymianie oleju w skrzyni biegów co 200 tysięcy kilometrów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Używane: Mitsubishi Lancer VIII (2007 - 2017) - opinie i typowe usterki

Silnik 1.6 MIVEC a instalacja LPG?

REKLAMA

Silnik 1.6 MIVEC 4A92 z całą pewnością nie jest benzyniakiem, który bezproblemowo współpracuje z instalacjami LPG. To motor, który choć da się zagazować, będzie wymagać specjalnej troski. Mechanicy w pierwszej kolejności zalecają skrócenie interwału regulacji luzu zaworowego. Ten należy kontrolować maksymalnie co 40 tysięcy kilometrów. W przeciwnym razie już po pokonaniu 60 do 100 tysięcy kilometrów może dość do wypalenia gniazd zaworowych i kosztownej naprawy! Poza tym znane są przypadki, w których silnik 1.6 MIVEC faluje obrotami podczas zasilania LPG.

W japońskim benzyniaku niezwykle ważne jest to, że pomijając małą sympatię do zasilania gazem i raczej ospałą charakterystykę przepływu mocy, ten silnik tak naprawdę nie ma większych wad. Awarie? Konstrukcja jest użytkowana przez kierowców od dekady. W tym czasie mechanicy zarejestrowali tylko jeden problem. W niektórych modelach jednostki 4A92 Mitsubishi pojawia się niesprawność polegająca na niedomaganiu sterownika silnika. Urządzenia na szczęście nie trzeba wymieniać. Wystarczy wykonać wartą maksymalnie 200 - 250 złotych aktualizację programu sterującego.

Zobacz również: S-AWC Mitsubishi - jak działa japońskie 4x4?

Silnik 1.6 MIVEC 4A92 Mitsubishi - podsumowanie:

Podczas prac nad silnikiem 1.6 MIVEC Japończycy wykonali kawał dobrej pracy. Benzyniak podczas spokojnej jazdy może być oszczędny i świetnie sprawdza się w mieście. A do tego jest absolutnie bezawaryjny i pozwala na pokonanie naprawdę potężnych przebiegów. Warto jednak pamiętać o tym, że trwałość ma w tym przypadku swoją cenę. A tą są… osiągi. Jednostka o oznaczeniu 4A92 to zdecydowanie propozycja dla spokojnych kierowców.

Silnik 1.6 MIVEC Mitsubishi - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 9 zł
  • filtr powietrza - od 18 zł
  • filtr paliwa - od 89 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 257 zł
  • pasek wielorowkowy - od 32 zł
  • sprzęgło komplet - od 729 zł
  • świeca zapłonowa - od 41 zł
  • cewka zapłonowa - od 129 zł
  • sonda lambda - od 134 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA