Kategorie

Silnik 1.0 TSI VAG - awarie, problemy, opinie

Kuba Brzeziński
Silnik 1.0 TSI VAG - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.0 TSI VAG - awarie, problemy, opinie
Skoda
Jest małolitrażowy, całkiem dynamiczny, a do tego oszczędny. Tylko czy montaż 3-cylindrowego silnika 1.0 TSI w takich modelach jak Fabia, Golf i Q2 to dobry pomysł? Oto raport dotyczący topowej jednostki niemieckiej grupy.

W drugiej dekadzie XXI wieku jasne stało się to, że do osiągnięcia restrykcyjnych norm emisji spalin silników nie wystarczy samo ograniczanie pojemności. Konieczne jest też… ucinanie kolejnych cylindrów. I tak na tapetę powróciły jednostki dysponujące zaledwie trzema cylindrami. W ramach serii EA211 swój pomysł na tego typu motor jeszcze w roku 2015 zaprezentowała Grupa Volkswagena. Silnik 1.0 TSI charakteryzował się ograniczoną siłą tarcia, redukcją masy, dobrymi osiągami, ale też i niskim spalaniem. Niedługo po prezentacji zapadła decyzja o produkcji jednostki w czeskim zakładzie w Mlada Boleslav.

Jeżeli chodzi o szczegóły techniczne, silnik 1.0 TSI ma 999 cm2 pojemności, 3 cylindry i 12 zaworów. Dodatkowo korzysta z elektronicznie sterownej turbosprężarki generującej ciśnienie dochodzące do 1,6 bara oraz wtryskiwaczy bezpośrednich dostarczających paliwo do cylindrów pod ciśnieniem sięgającym nawet 350 barów. A na tym innowacje nie kończą się. Bo litrowy benzyniak może zostać wyposażony w filtr cząstek stałych i ma pasek rozrządu o trwałości określonej nawet na 210 tysięcy kilometrów. Jak to możliwe? Decyduje o tym fakt, że napęd pracuje w tzw. kąpieli olejowej.

Zobacz również: Używany Volkswagen Golf VII (od 2012) – czy warto go kupić?

Silnik 1.0 TSI VAG - lekki i… innowacyjny!

Blok i głowica nowego 3-cylindrowca Grupy Volkswagena zostały wykonane z aluminium. Ta i kolejne innowacje sprawiły, że masę wersji 95-konnej udało się utrzymać inżynierom na poziomie zaledwie 93 kilogramów. Kolejne ciekawostki? Wodna chłodnica powietrza została np. zintegrowana z kolektorem dolotowym. Dzięki temu twórcy mogli zredukować masę jednostki, a przy okazji skrócili czas potrzebny na osiągnięcie przez nią temperatury roboczej. Skutek? Silnik 1.0 TSI szybciej zaczyna dmuchać ciepłym powietrzem w kabinie zimą oraz szybciej… staje się oszczędny podczas jazdy zimą w mieście.

Silnik 1.0 TSI Grupy Volkswagena występuje w sumie w pięciu wariantach mocy. Na ich potrzeby inżynierowie przygotowali aż trzy przekładnie. Modele o mocy poniżej 95 koni mechanicznych są standardowo parowane ze skrzyniami dysponującymi pięcioma przełożeniami. Mocniejsze warianty otrzymują mechanizmy 6-biegowe. Opcjonalnie klienci Volkswagena, Seata, Skody i Audi mogą zdecydować się na przekładnię automatyczną. Mowa oczywiście o charakterystycznej dla niemieckiej grupy 7-biegowej dwusprzęgłówce typu DSG.

Silnik 1.0 TSI VAG - oznaczenia:

  • 86 KM - CHZK
  • 90 KM - CHZA, DKLC
  • 95 KM - CHZB, DKLD, CHZL
  • 110 KM - CHZC, DKRC
  • 115 KM - CHZJ, CHZD, DKJA, DKRF, DKRA

Zobacz również: Używane: Skoda Rapid (2012 - 2019) - opinie i typowe usterki

Czy 3 cylindry oznaczają niską kulturę pracy? Nie w przypadku silnika 1.0 TSI Grupy Volkswagena. Jeździłem wieloma autami wyposażonymi w ten motor i w żadnym nie pojawiało się np. charakterystyczne szarpanie na wolnych obrotach.  O to zadbali jednak inżynierowie już podczas projektowania jednostki. A wszystko za sprawą obniżenia masy wału korbowego oraz zastosowania tłumika drgań skrętnych. W ten sposób wyeliminowane zostały dodające masę, obniżające sprawność i często przedwcześnie zużywające się wałki wyrównoważające.

Silnik 1.0 TSI VAG - a wszystko zaczęło się od Golfa i Octavii

Tak przygotowany motor praktycznie z miejsca trafił do topowych modeli segmentu C - mowa o Octavii III i Golfie VII. Niedługo później zapanował nad całą gamą modelową Grupy Volkswagena w takich segmentach jak A, B, C i crossover. Co można powiedzieć o jeździe nim? Jest idealny przede wszystkim w samochodach segmentu B, ewentualnie crossoverach pokroju Kamiqa i T-Crossa. Oferuje wtedy najlepsze osiągi. W modelach takich jak Golf czy Scala sprawdza się w mieście, a w trasie dostaje zadyszki. Zapotrzebowanie na paliwo? Podczas jednej z jazd testowych Polo 1.0 TSI 115 KM osiągnąłem spalanie w trasie wynoszące poniżej 5 litrów benzyny. W cyklu mieszanym było to mniej więcej 6,5 - 6,7 litra.

Silnik 1.0 TSI VAG - modele samochodów:

  • Volkswagen: Up!, Polo, Golf, T-Cross, T-Roc
  • Skoda: Fabia, Rapid, Scala, Octavia, Kamiq, Karoq
  • Seat: Ibiza, Leon, Arona, Ateca
  • Audi: A1, A3, Q2

Silnik 1.0 TSI VAG - dane techniczne producentów:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
VW Golf VII 86 KM 160 Nm 11,9 s. 179 km/h 4,9
VW Up! 90 KM 160 Nm 9,9 s. 185 km/h 4,4
Seat Ibiza 95 KM 175 Nm 10,5 s. 182 km/h 4,7
Skoda Fabia III 110 KM 200 Nm 9,5 s. 196 km/h 4,4
Seat Arona 115 KM 200 Nm 9,8 s. 182 km/h 5,0

Zobacz również: Używane: Volkswagen Up!, Skoda Citigo, Seat Mii (2011 - 2020) - opinie i typowe usterki

Grupa Volkswagena określiła czas życia silnika 1.0 TSI na mniej więcej 200 tysięcy kilometrów. I choć jednostka nie jest jeszcze mocno popularna na rynku wtórnym, a większość egzemplarzy nie pokonała potężnych przebiegów, spokojnie można założyć że benzyniak powinien bezawaryjnie pokonać dużo większy dystans. Po pierwsze wolnossąca wersja motoru bez bezpośredniego wtrysku, która również była wyliczana przez inżynierów na 200 tysięcy kilometrów, bez większych problemów pokonuje w rękach przedstawicieli handlowych nawet 360 - 400 tysięcy kilometrów.

Silnik 1.0 TSI VAG - awarie? Jakie awarie?

Po drugie - i dużo ważniejsze - benzyniak w zasadzie nie ma żadnych chorób wieku dziecięcego. Przygotowując się do napisania tego materiału przejrzałem fora, na których dyskutowane były aspekty eksploatacyjne silnika 1.0 TSI - wypowiadali się na nich w większości użytkownicy aut z tym motorem. Tak naprawdę wyłącznie w jednym miejscu znalazłem informację o tym, że czasami w 3-cylindrowym benzyniaku Grupy Volkswagena luzuje się cybant przy intercoolerze. Skutek? Auto nie staje na poboczu, a traci moc. Co więcej, usterka jest prosta w namierzeniu i jeszcze łatwiejsza w usunięciu.

Niemcy mieli w ostatnich dwóch dekadach kilka dość głośnych wpadek na czele z takimi hitami sprzedaży jak 2.0 TDI i 1.4 TSI. Na szczęście silnik 1.0 TSI Grupy Volkswagena nie wpisuje się do tej kategorii. To nowoczesna, ale też i dopracowana jednostka, która jak na razie nie budzi większych wątpliwości serwisowych. Jaka jest recepta na trwałość tego benzyniaka? Te są tak naprawdę dwie. Pierwszą jest dbałość konstrukcyjna niemieckich inżynierów. Drugą dbałość serwisowa podejmowana przez kierowców. Zachowanie interwałów podstawowych serwisów sprawi, że motor raczej nie powinien powodować większych problemów w czasie eksploatacji.

Silnik 1.0 TSI VAG - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 16 zł
  • filtr powietrza - od 33 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 265 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 185 zł
  • sprzęgło komplet - od 870 zł
  • koło zamachowe - od 1496 zł
  • świeca zapłonowa - od 61 zł
  • cewka zapłonowa - od 121 zł
  • filtr cząstek stałych
  • sonda lambda - od 289 zł

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    22 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Audi Q4 Sportback e-tron: stylowy, elektryczny i dostępny w Polsce

    Audi Q4 Sportback e-tron wygląda jak typowe Audi. Ma wkurzone spojrzenie i mocno sportową linię nadwozia. Jedno nie daje jednak spokoju. Ta cisza...

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC: czy taka usługa jest rynkowym standardem? Jeżeli tak, to na czym konkretnie polega?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy. Jakie są zasady?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy należy się każdemu poszkodowanemu. Na jakiej zasadzie to działa? Zaraz o tym opowiemy.

    Filmowe gwiazdy za grosze. Top 5 moto-legend kina

    Samochody z filmów muszą być drogie? Zależy które wybierzesz. Dziś przygotowaliśmy listę pięciu modeli, które kosztują dziś mniej niż 30 tys. zł.

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy. To możliwe?

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy: kiedy otrzyma je kierowca? Gdy policjant uzna, że konieczne jest sprawdzenie kwalifikacji prowadzącego.

    Toyota Yaris Cross: hybrydowa i miejska. Co o niej wiadomo?

    Toyota Yaris Cross już w listopadzie zadebiutuje na polskim rynku. Już dziś marka zebrała blisko 1900 zamówień na to auto. Co o nim wiadomo?

    Jak Zafira z Zafirą, czyli porównanie generacji A i B

    Zafira A i B przypominają ojca i syna. Swoje odpracowali, następców się dorobili, więc czas posiedzieć i pogadać. Jak ojcu i synowi na emeryturze?

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

    Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

    Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

    Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

    Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

    Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

    Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

    Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

    Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

    Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

    Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?