REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Silnik 1.0 TSI VAG - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.0 TSI VAG - awarie, problemy, opinie
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Jest małolitrażowy, całkiem dynamiczny, a do tego oszczędny. Tylko czy montaż 3-cylindrowego silnika 1.0 TSI w takich modelach jak Fabia, Golf i Q2 to dobry pomysł? Oto raport dotyczący topowej jednostki niemieckiej grupy.

REKLAMA

W drugiej dekadzie XXI wieku jasne stało się to, że do osiągnięcia restrykcyjnych norm emisji spalin silników nie wystarczy samo ograniczanie pojemności. Konieczne jest też… ucinanie kolejnych cylindrów. I tak na tapetę powróciły jednostki dysponujące zaledwie trzema cylindrami. W ramach serii EA211 swój pomysł na tego typu motor jeszcze w roku 2015 zaprezentowała Grupa Volkswagena. Silnik 1.0 TSI charakteryzował się ograniczoną siłą tarcia, redukcją masy, dobrymi osiągami, ale też i niskim spalaniem. Niedługo po prezentacji zapadła decyzja o produkcji jednostki w czeskim zakładzie w Mlada Boleslav.

REKLAMA

Jeżeli chodzi o szczegóły techniczne, silnik 1.0 TSI ma 999 cm2 pojemności, 3 cylindry i 12 zaworów. Dodatkowo korzysta z elektronicznie sterownej turbosprężarki generującej ciśnienie dochodzące do 1,6 bara oraz wtryskiwaczy bezpośrednich dostarczających paliwo do cylindrów pod ciśnieniem sięgającym nawet 350 barów. A na tym innowacje nie kończą się. Bo litrowy benzyniak może zostać wyposażony w filtr cząstek stałych i ma pasek rozrządu o trwałości określonej nawet na 210 tysięcy kilometrów. Jak to możliwe? Decyduje o tym fakt, że napęd pracuje w tzw. kąpieli olejowej.

Zobacz również: Używany Volkswagen Golf VII (od 2012) – czy warto go kupić?

Silnik 1.0 TSI VAG - lekki i… innowacyjny!

REKLAMA

Blok i głowica nowego 3-cylindrowca Grupy Volkswagena zostały wykonane z aluminium. Ta i kolejne innowacje sprawiły, że masę wersji 95-konnej udało się utrzymać inżynierom na poziomie zaledwie 93 kilogramów. Kolejne ciekawostki? Wodna chłodnica powietrza została np. zintegrowana z kolektorem dolotowym. Dzięki temu twórcy mogli zredukować masę jednostki, a przy okazji skrócili czas potrzebny na osiągnięcie przez nią temperatury roboczej. Skutek? Silnik 1.0 TSI szybciej zaczyna dmuchać ciepłym powietrzem w kabinie zimą oraz szybciej… staje się oszczędny podczas jazdy zimą w mieście.

Silnik 1.0 TSI Grupy Volkswagena występuje w sumie w pięciu wariantach mocy. Na ich potrzeby inżynierowie przygotowali aż trzy przekładnie. Modele o mocy poniżej 95 koni mechanicznych są standardowo parowane ze skrzyniami dysponującymi pięcioma przełożeniami. Mocniejsze warianty otrzymują mechanizmy 6-biegowe. Opcjonalnie klienci Volkswagena, Seata, Skody i Audi mogą zdecydować się na przekładnię automatyczną. Mowa oczywiście o charakterystycznej dla niemieckiej grupy 7-biegowej dwusprzęgłówce typu DSG.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 1.0 TSI VAG - oznaczenia:

  • 86 KM - CHZK
  • 90 KM - CHZA, DKLC
  • 95 KM - CHZB, DKLD, CHZL
  • 110 KM - CHZC, DKRC
  • 115 KM - CHZJ, CHZD, DKJA, DKRF, DKRA

Zobacz również: Używane: Skoda Rapid (2012 - 2019) - opinie i typowe usterki

Czy 3 cylindry oznaczają niską kulturę pracy? Nie w przypadku silnika 1.0 TSI Grupy Volkswagena. Jeździłem wieloma autami wyposażonymi w ten motor i w żadnym nie pojawiało się np. charakterystyczne szarpanie na wolnych obrotach.  O to zadbali jednak inżynierowie już podczas projektowania jednostki. A wszystko za sprawą obniżenia masy wału korbowego oraz zastosowania tłumika drgań skrętnych. W ten sposób wyeliminowane zostały dodające masę, obniżające sprawność i często przedwcześnie zużywające się wałki wyrównoważające.

Silnik 1.0 TSI VAG - a wszystko zaczęło się od Golfa i Octavii

Tak przygotowany motor praktycznie z miejsca trafił do topowych modeli segmentu C - mowa o Octavii III i Golfie VII. Niedługo później zapanował nad całą gamą modelową Grupy Volkswagena w takich segmentach jak A, B, C i crossover. Co można powiedzieć o jeździe nim? Jest idealny przede wszystkim w samochodach segmentu B, ewentualnie crossoverach pokroju Kamiqa i T-Crossa. Oferuje wtedy najlepsze osiągi. W modelach takich jak Golf czy Scala sprawdza się w mieście, a w trasie dostaje zadyszki. Zapotrzebowanie na paliwo? Podczas jednej z jazd testowych Polo 1.0 TSI 115 KM osiągnąłem spalanie w trasie wynoszące poniżej 5 litrów benzyny. W cyklu mieszanym było to mniej więcej 6,5 - 6,7 litra.

Silnik 1.0 TSI VAG - modele samochodów:

  • Volkswagen: Up!, Polo, Golf, T-Cross, T-Roc
  • Skoda: Fabia, Rapid, Scala, Octavia, Kamiq, Karoq
  • Seat: Ibiza, Leon, Arona, Ateca
  • Audi: A1, A3, Q2

Silnik 1.0 TSI VAG - dane techniczne producentów:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
VW Golf VII 86 KM 160 Nm 11,9 s. 179 km/h 4,9
VW Up! 90 KM 160 Nm 9,9 s. 185 km/h 4,4
Seat Ibiza 95 KM 175 Nm 10,5 s. 182 km/h 4,7
Skoda Fabia III 110 KM 200 Nm 9,5 s. 196 km/h 4,4
Seat Arona 115 KM 200 Nm 9,8 s. 182 km/h 5,0

Zobacz również: Używane: Volkswagen Up!, Skoda Citigo, Seat Mii (2011 - 2020) - opinie i typowe usterki

Grupa Volkswagena określiła czas życia silnika 1.0 TSI na mniej więcej 200 tysięcy kilometrów. I choć jednostka nie jest jeszcze mocno popularna na rynku wtórnym, a większość egzemplarzy nie pokonała potężnych przebiegów, spokojnie można założyć że benzyniak powinien bezawaryjnie pokonać dużo większy dystans. Po pierwsze wolnossąca wersja motoru bez bezpośredniego wtrysku, która również była wyliczana przez inżynierów na 200 tysięcy kilometrów, bez większych problemów pokonuje w rękach przedstawicieli handlowych nawet 360 - 400 tysięcy kilometrów.

Silnik 1.0 TSI VAG - awarie? Jakie awarie?

Po drugie - i dużo ważniejsze - benzyniak w zasadzie nie ma żadnych chorób wieku dziecięcego. Przygotowując się do napisania tego materiału przejrzałem fora, na których dyskutowane były aspekty eksploatacyjne silnika 1.0 TSI - wypowiadali się na nich w większości użytkownicy aut z tym motorem. Tak naprawdę wyłącznie w jednym miejscu znalazłem informację o tym, że czasami w 3-cylindrowym benzyniaku Grupy Volkswagena luzuje się cybant przy intercoolerze. Skutek? Auto nie staje na poboczu, a traci moc. Co więcej, usterka jest prosta w namierzeniu i jeszcze łatwiejsza w usunięciu.

Niemcy mieli w ostatnich dwóch dekadach kilka dość głośnych wpadek na czele z takimi hitami sprzedaży jak 2.0 TDI i 1.4 TSI. Na szczęście silnik 1.0 TSI Grupy Volkswagena nie wpisuje się do tej kategorii. To nowoczesna, ale też i dopracowana jednostka, która jak na razie nie budzi większych wątpliwości serwisowych. Jaka jest recepta na trwałość tego benzyniaka? Te są tak naprawdę dwie. Pierwszą jest dbałość konstrukcyjna niemieckich inżynierów. Drugą dbałość serwisowa podejmowana przez kierowców. Zachowanie interwałów podstawowych serwisów sprawi, że motor raczej nie powinien powodować większych problemów w czasie eksploatacji.

Silnik 1.0 TSI VAG - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 16 zł
  • filtr powietrza - od 33 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 265 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 185 zł
  • sprzęgło komplet - od 870 zł
  • koło zamachowe - od 1496 zł
  • świeca zapłonowa - od 61 zł
  • cewka zapłonowa - od 121 zł
  • filtr cząstek stałych
  • sonda lambda - od 289 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA