REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.0 T-GDi G3LC Kia, Hyundai - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.0 T-GDi G3LC Kia, Hyundai - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.0 T-GDi G3LC Kia, Hyundai - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Kia

REKLAMA

REKLAMA

Ma 3 cylindry, doładowanie i 120 koni mocy. A więc silnik 1.0 T-GDi jest idealnym pomysłem na trudne czasy ograniczania emisji szkodliwych związków. Czy motor Kii i Hyundaia to jednak dobra konstrukcja?

REKLAMA

Historia jednostki benzynowej G3LC występującej w gamie Kii i Hyundaia zaczęła się tak naprawdę w roku 2011 od prezentacji litrowego motoru posiadającego wielopunktowy wtrysk paliwa. Niespełna 70-konny silnik 1.0 MPi stał się bowiem bazą do dalszych prac rozwojowych. I choć benzyniak nie porażał mocą, był dość nowoczesny w swoim czasie i swoim segmencie. Przykład? Miał 3-cylindrową głowicę oraz układ podwójnych zmiennych faz rozrządu. Prezentacja silnika 1.0 T-GDi miała miejsce w roku 2014. Motor należy do rodziny Kappa III, otrzymał oznaczenie G3LC oraz został pokazany podczas targów w Paryżu.

REKLAMA

Inżynierowie Hyundaia i Kii w przypadku benzyniaka 1.0 T-GDi postawili na aluminiowy blok i głowicę. Przy czym głowica w stosunku do jednostki 1.0 MPi został dość zasadniczo przebudowana. Chodziło nie tylko o zrobienie miejsca dla bezpośrednich wtryskiwaczy, ale również np. zamontowanie chłodzonych wodą kolektorów wydechowych. Co one dają? Przyspieszają czas nagrzewania się silnika, ale też redukują obciążenie termiczne działające na turbosprężarkę. A jeżeli o turbo już mowa, Koreańczycy zamontowali w silniku G3LC prostą sprężarkę z elektronicznie sterowanym zaworem.

Silnik 1.0 T-GDi Kia, Hyundai - nietypowy układ chłodzenia

REKLAMA

Bardzo ważna innowacja w silniku 1.0 T-GDi Kii dotyczyła układu chłodzenia. Inżynierowie z Korei zastosowali oddzielne kanały dla bloku i głowicy. Oddzielne są również termostaty. W ten sposób blok może pracować przy utrzymaniu wyższej, a głowica niższej temperatury. Jeżeli chodzi o układ wtryskowy, 3-cylindrowy benzyniak korzysta z wtryskiwaczy posiadających sześć otworów wtryskowych. Co więcej, pompa wysokiego ciśnienia jest w stanie dostarczać paliwo do cylindrów pod ciśnieniem dochodzącym do 200 barów! Tak skomponowana jednostka ma pojemność 998 cm3 i 12 zaworów. Stopień sprężania to 10.0:1.

Koreańczycy zbudowali dwie wersje silnika 1.0 T-GDi G3LC. Słabsza ma 100 koni mechanicznych (przy 4500 obr./min.). Mocniejsza oferuje 120 koni mechanicznych (przy 6000 obr./min.). Moment obrotowy? Ten ma wartość 172 Nm i jest dostępny w zakresie od 1500 do 4500 obr./min. Standardowo jednostka była parowana z przekładnią manualną. Opcjonalnie np. w modelach segmentu C dało się ją jednak doposażyć w automat. Mowa oczywiście o 7-biegowej, dwusprzęgłowej skrzyni typu DCT. Miska olejowa silnika 1.0 T-GDi Kii i Hyundaia mieści 3,6 litra oleju. Jego wymianę należy realizować raz w roku lub co 15 tysięcy kilometrów.

Silnik 1.0 T-GDi - modele samochodów:

  • Hyundai: i10, i20, i30, Kona
  • Kia: Picanto, Rio, Ceed, Stonic, XCeed

Silnik 1.0 T-GDi - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
Hyundai i20 II 100 KM 172 Nm 10,8 s. 188 km/h 5,1
Kia Ceed II 120 KM 172 Nm 11,1 s. 190 km/h 5,0
Kia XCeed 120 KM 172 Nm 11,3 s. 186 km/h 6,6

Silnik 1.0 T-GDi Kii i Hyundaia jest dostępny na rynku już od 5 lat. A to oznacza, że można zacząć wypowiadać się na temat jego trwałości. Co przede wszystkim przeszkadza kierowcom? Ci głównie skarżą się na wysoki poziom hałasu w czasie jazdy oraz dużą ilość wibracji. Denerwująca się też praca sprzęgła - to potrafi szarpać zarówno podczas ruszania, jak i zmiany biegów. Poza tym jednostka zdecydowanie nie jest mocno awaryjna. To dopracowana konstrukcja, która bez większego trudu powinna pokonać jakieś 200 tysięcy kilometrów. Dopiero powyżej tej granicy pewnie pojawią się pierwsze usterki osprzętu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 1.0 T-GDi. A co z chłodnicą?

Na co uwagę zwracają mechanicy? Głównie na chłodnicę. W większości modeli Kii i Hyundaia niezwykle łatwo ją uszkodzić. A taka usterka może się skończyć tragicznie dla silnika benzynowego 1.0 T-GDi. Osłabione chłodzenie oznacza przegrzanie, a przegrzanie wiąże się z generalnym remontem jednostki napędowej. Ten z uwagi na wysoki poziom kosztów robocizny oraz fakt, że części zamienne w chwili obecnej są dostępne głównie w postaci oryginałów sprzedawanych w ASO, nie będzie zbyt mocno opłacalny.

Silnik 1.0 T-GDi sprawia wrażanie naprawdę dopracowanego. To nowoczesna konstrukcja, która łączy moc z przyzwoitym poziomem oszczędności. Z drugiej strony zaawansowanie świadczy o jeszcze jednym. Ten motor przy większych przebiegach z całą pewnością stanie się dość delikatny. Powyżej 200 tysięcy kilometrów będzie narażony na usterki doładowania, wtryskiwaczy czy sprzęgła. I powinni o tym pamiętać wszyscy poszukujący auta używanego na rynku wtórnym.

Silnik 1.0 T-GDi - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 12 zł
  • filtr powietrza - od 18 zł
  • filtr paliwa - od 50 zł
  • pasek wielorowkowy - od 57 zł
  • świeca zapłonowa - od 34 zł
  • sonda lambda - od 251 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA