REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.6 turbo N13 BMW - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.6 turbo N13 BMW - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.6 turbo N13 BMW - awarie, problemy, opinie
BMW

REKLAMA

REKLAMA

To pierwszy doładowany benzyniak, który pojawił się w gamie BMW od lat siedemdziesiątych! A to sprawiło, że oczekiwania kierowców w stosunku do tej konstrukcji były spore. Czy bawarski silnik N13 sprostał wymaganiom? Przekonajmy się.

Silnik 1.6 Turbo BMW wywodzi się z rodziny Prince. A to grupa 4-cylindrowych jednostek doładowanych zbudowanych przez inżynierów bawarskiej marki i... koncernu PSA. Współpraca na linii Niemcy-Francja została ogłoszona w połowie roku 2002. Na jej efekty trzeba było jednak trochę poczekać. Motor THP ujrzał bowiem światło dzienne dopiero w roku 2006 i początkowo był montowany głównie w Peugeotach i Citroenach. Silnik w wersji N13 został zaprezentowany jeszcze później, bo dopiero w roku 2011. To wtedy też zaczął być importowany do gamy BMW.

REKLAMA

Motor N13B16 BMW - pierwszy doładowany silnik od lat!

REKLAMA

Ciekawostki dotyczące silnika 1.6 Turbo BMW? To pierwszy 4-cylindrowy, doładowany benzyniak, który pojawił się w gamie bawarskiej marki od roku 1974, czyli prezentacji modelu 2002 Turbo. Po drugie motor był produkowany stosunkowo krótko, bo do roku 2016. Po liftingu serii 1 generacji F20 przetrwała wyłącznie najmocniejsza, 177-konna odmiana. Poza nią w gamie spotykane były też warianty o mocy 102, 136 i 170 koni mechanicznych. Silnik N13 BMW ma 1598 cm3 pojemności, 4 cylindry i 16 zaworów. Blok został odlany z aluminium, a układ wtryskowy w każdej z wersji jest bezpośredni.

Konstrukcja była niezwykle nowoczesna. A wyznacznikiem tego stał się nie tylko sposób dostarczania paliwa do cylindrów. Benzyniak korzysta bowiem też z podwójnych zmiennych faz rozrządu typu VANOS oraz zmiennego wzniosu zaworowego Valvetronic trzeciej generacji. Poza tym inżynierowie zastosowali turbosprężarkę typu Twin-Scroll Garrett MGT1549ZDL. Ta choć posiada jedną sprężarkę, jest wyposażona w oddzielne kanały doprowadzające spaliny z cylindrów zewnętrznych i wewnętrznych. Skutek? Redukcja efektu turbodziury oraz poprawa osiągów i obniżenie spalania. Silnik N13 BMW posiada łańcuch rozrządu.

Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: 1,6 THP PSA/BMW

Silnik N13B16 BMW - modele samochodów:

  • seria 1 F20: 114i, 116i, 118i, 120i
  • seria 3 F30: 316i, 320i

Silnik N13B16 BMW - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie benzyny w litrach na 100 km
114i 102 KM 180 Nm 11,2 s. 195 km/h 5,7
316i 136 KM 220 Nm 8,9 s. 210 km/h 5,8
320i 170 KM 250 Nm 7,6 s. 230 km/h 5,3
120i 177 KM 250 Nm 7,4 s. 225 km/h 6,0

Pierwszy z problemów silnika BMW N13B16 dotyczy trwałości łańcucha rozrządu. Identycznie jak w przypadku jednostki THP montowanej w autach koncernu PSA wadliwy napinacz prowadzi do wyciągnięcia napędu. W tym przypadku należy się jednak pewne zastrzeżenie. Bo usterka ta dużo rzadziej przytrafia się autom z Bawarii niż francuskim. Na forach BMW nietrudno znaleźć informacje o modelach serii 1 F20, które z benzyniakiem 1.6 turbo pod maską pokonały grubo ponad 100 tysięcy czy nawet 200 tysięcy kilometrów i problemu z rozrządem nie mają. Czemu zatem wymiany łańcucha mimo wszystko zdarzają się? Kierowcy nastraszeni doniesieniami o usterkach wymieniają element profilaktycznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Oznaczenia silników BMW - kodowe oznaczenia silników benzynowych

Silnik N13 BMW - ma problemy z łańcuchem? Nie do końca!

REKLAMA

Usterkę rozrządu nawet w samochodach z motorami THP można odwlec w czasie. Mechanicy zalecają w tym celu skrócenie interwału wymiany oleju. Gdy smarowidło jest zmieniane raz w roku lub co 15 tysięcy kilometrów, napinacz dłużej pracuje bezawaryjnie i nie wpływa na przyspieszone zużycie łańcucha. Koszty ewentualnej wymiany? Gdy kierowca zdecyduje się na części oryginalne, cena wykonania procedury sięgnie 4 tysięcy złotych. W przypadku, w którym rozrząd zostanie wymieniony w oparciu o zamienniki, koszt naprawy można obniżyć do 2,5 - 2,6 tysiąca złotych.

Silnik N13B16 BMW boryka się również z nagarem zbierającym się na elementach głowicy. To jednak wynika z charakterystyki bezpośredniego wtrysku paliwa, w którym paliwo płynące dolotem nie czyści dolotu i zaworów. Co ważne, problemy z nagarem nie pojawiają się wcześniej niż po pokonaniu jakiś 100 tysięcy kilometrów. I sadza może też zabrudzić np. wtryskiwacze paliwa. W takim przypadku silnik może wibrować podczas jazdy. Czyszczenie doładowanego benzyniaka BMW w profesjonalnym warsztacie potrafi kosztować nawet 1000 złotych.

Silnik 1.6 Turbo BMW - zdarzają się wycieki płynu chłodzącego

Na forach użytkowników BMW serii 1 generacji F20 można znaleźć również informacje mówiące o wyciekach płynu chłodzącego w tylnej części głowicy. Najczęściej winne jest połączenie układu z czujnikiem temperatury. Raz że problem jest marginalny, a dwa że na ogół pojawia się jeszcze w okresie gwarancji. A to oznacza darmowe usunięcie usterki w ASO w ramach gwarancji. Poza tym na forach pojawiają się informacje dotyczące uszkodzeń wentylatorów dmuchawy. Elementy w większości przypadków są wymieniane na nowe również w ramach ochrony producenckiej.

Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: 2,0 M47 BMW

Silnik N13 BMW ma kilka zalety. Po pierwsze oferuje dobre osiągi, po drugie jest przyzwoicie oszczędny i po trzecie ma zminimalizowany efekt turbodziury. I choć konstrukcja z całą pewnością nie jest idealna, nie jest też na tyle problematyczna, aby kierowca musiał omijać ją na rynku wtórnym szerokim łukiem. Szczególnie dobrym świadectwem dla bawarskiej jednostki są opinie kierowców na forach. Ci nie wskazywali na większe problemy benzyniaka i w zasadzie chwalili trwałość tej konstrukcji.

Silnik N13B16 BMW - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 14 zł
  • filtr powietrza - od 29 zł
  • filtr paliwa - od 72 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 432 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 475 zł
  • sprzęgło komplet - od 974 zł
  • koło zamachowe - od 1956 zł
  • świeca zapłonowa - od 28 zł
  • cewka zapłonowa - od 84 zł
  • sonda lambda - od 236 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

REKLAMA

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

REKLAMA