REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 4.4 V8 B8444S Volvo - awarie, problemy, opinie

Silnik 4.4 V8 B8444S Volvo - awarie, problemy, opinie
Silnik 4.4 V8 B8444S Volvo - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Volvo

REKLAMA

REKLAMA

Silnik B8444S Volvo to V-ósemka, jednak dość nietypowa. I nie chodzi tylko o to, że została zaprojektowana przez Yamahę. Czy jednak motor zagraża poważnymi awariami? Jeżeli kierowca dobrze wybierze, z całą pewnością nie!

Historia silników V8 występujących w gamie Volvo nie jest mocno bogata. Szczególnie że przed jednostką o oznaczeniu B8444S Szwedzi mieli tylko jeden motor tego typu. Silnik B36 zadebiutował w roku 1956 i przez dekadę był produkowany z myślą o samochodach... ciężarowych! Brak doświadczenia sprawił, że inżynierowie Volvo postanowili poszukać wsparcia podczas prac nad nowym, topowym benzyniakiem - tym bardziej, że miał on wpisywać się w potrzeby Europejczyków i Amerykanów. Wsparciem tym okazali się specjaliści Yamaha Motor.

REKLAMA

Silnik 4.4 Volvo - V-ósemka raczej nietypowa!

REKLAMA

Silnik 4.4 V8 B8444S Volvo ma pojemność 4414 cm3. Tak, oferuje 8 cylindrów ustawionych w układzie V, układ ten nie jest jednak typowy i to z dwóch powodów. Po pierwsze kąt rozwarcia cylindrów wynosi zaledwie 60 stopni - typowe V-ósemki mają 90 stopni. Po drugie cylindry nie są ustawione idealnie naprzeciwko siebie. Poza tym alternator został przymocowany bezpośrednio do bloku, a wałki rozrządu ssące i wydechowe połączone dodatkowym, małym łańcuchem. Skąd takie rozwiązania? Cel prac konstrukcyjnych był dość prosty. Chodziło o zbudowanie silnika o kompaktowych rozmiarach i takiego, który będzie można zamontować poprzecznie.

Skutkiem okazała się jedna z najmniejszych V-ósemek XXI wieku. Silnik ma nieco ponad 75 cm długości i 63,5 cm szerokości. Niewielkie rozmiary szły w parze z niską masą. Silnik 4.4 V8 B8444S Volvo pozbawiony płynów eksploatacyjnych ważył około 190 kilogramów - to mniej więcej dwa razy tyle, co 3-cylindrowy benzyniak 1.0 EcoBoost Forda. A kompaktowość nie była jedynym osiągnięciem szwedzkiego benzyniaka. To także pierwsza V-ósemka, która spełniła normę ULEV II. Dużą rolę w tym odgrywa fakt, że auto posiada aż cztery katalizatory. Konstrukcja szwedzkiego V8 zakłada montaż czterech wariatorów faz rozrządu oraz zastosowanie aluminiowego bloku i głowicy

Silnik B8444S Volvo - głównie XC90 i S80

REKLAMA

Główne części benzynowej V-ósemki powstawały w Japonii. Osprzęt natomiast był dodawany przez Volvo w Szwecji. Jednostka powstała z myślą o modelach budowanych na platformie P2. A to oznacza, że początkowo występował wyłącznie w gamie XC90. Z czasem paleta rozgrzeszyła się i silnik 4.4 B8444S Volvo pojawił się również w S80 drugiej generacji. Topowy benzyniak idealnie spisywał się w topowych modelach. Bo choć miał wolnossącą konstrukcję, oferował aż 315 koni mechanicznych mocy, moment obrotowy o wartości 440 Nm, a do tego gardłowy gang ośmiu cylindrów. Napęd był przekazywany na cztery koła za pomocą sprzęgła Haldex.

Produkcja benzyniaka trwała w od roku 2005 do 2011. I co ciekawe, życia jednostki wcale nie zakończyła niedoskonałość technologiczna. Powód był inny i bezpośrednio dotyczył zmian w składzie właścicieli szwedzkiej marki. W roku 2010 Ford sprzedał Volvo chińskiej firmie Geely. Nowi szefowie chcąc przywrócić firmę do rentowności, postanowili dość drastycznie ujednolicić gamę silnikową. Od teraz motory w pełnej gamie modeli Volvo miałby być przede wszystkim 4-cylindrowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 4.4 V8 B8444S Volvo - dane techniczne producenta:

Model Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
Volvo XC90 I 7,3 s. 210 km/h 13,5
Volvo S80 II 6,5 s. 250 km/h 11,9

Być może silnik B8444S nie był produkowany zbyt długo. Mimo wszystko Szwedzi cały czas dopracowywali jednostkę. Skutek? Ostatecznie udało im się wyeliminować np. problemy z układem smarowania (dlatego warto wybierać egzemplarze młodsze!). W ich ramach dochodziło do korozji łożyskowanie wałka wyrównoważającego. To z kolei prowadziło m.in. do rozciągania łańcucha rozrządu oraz konieczności przeprowadzenia remontu V-ósemki. Zalecenia? W egzemplarzach z początku produkcji należy bezwzględnie dbać o regularną wymianę oleju oraz należy stosować wyłącznie smarowidła najwyższej jakości.

Silnik 4.4 V8 Volvo - jednym ze zmartwień automatyczna skrzynia

Jedno z większych zmartwień silnika 4.4 V8 Volvo dotyczy przekładni automatycznej. Automat opracowany przez firmę Aisin wytrzymuje bez remontu maksymalnie 200 - 250 tysięcy kilometrów. Na tym dystansie mogą się ujawnić niesprawności układu sterowania lub objawy zużycia mechanicznego. Drugi z przypadków jest o tyle groźny, że oznacza naprawdę duże koszty ewentualnych napraw. Remont przekładni zostanie wyceniony przez mechanika na około 12 tysięcy złotych. Nowa skrzynia biegów wraz z montażem okaże się jeszcze droższa. W ASO będzie kosztować nawet 21 tysięcy złotych.

Pomijając niską trwałość przekładni automatycznej silnik 4.4 V8 B8444S Volvo ma jeszcze jedną słabość. Ta dotyczy... spalania! W modelu XC90 w mieście zapotrzebowanie na paliwo może dochodzić do 22 litrów. Wynik jest na tyle wysoki, że kosztów eksploatacyjnych w Polsce nie udźwignie nawet zapaleniec szwedzkiej marki. Alternatywa? Tą daje gazowanie. Jeżeli motor jest w pełni sprawny, a właściciel wybierze renomowany warsztat i dobrą instalację, układ zasilania LPG nie powinien generować większych problemów. Ile kosztuje montaż instalacji gazowej? Przeciętnie od 5 do nawet 8 tysięcy złotych.

Silnik 4.4 V8 B8444S Volvo - podsumowanie:

Silnik 4.4 V8 Volvo z całą pewnością był daleki od ideału - szczególnie w pierwszych dwóch latach produkcji. Konstrukcja była jednak doskonalona i miała dwie mocne zalety. Wystarczającą moc oraz piękny dźwięk. Nie ma się zatem co dziwić, że dość szybko wpisała się na listę marzeń wielbicieli szwedzkiej marki. Szkoda, że po tym jak inżynierowie uporali się z problemami ze smarowaniem, nowy właściciel Volvo odpalił kalkulator i doszedł do wniosku, że V-ósemkę należy uśmiercić. W ten sposób motor nie doczekał się i już nigdy nie doczeka się następcy…

Silnik 4.4 V8 B8444S Volvo - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 13 zł
  • filtr powietrza - od 57 zł
  • filtr paliwa - od 19 zł
  • pasek wielorowkowy - od 65 zł
  • świeca zapłonowa - od 19 zł
  • sonda lambda - od 125 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA