Kategorie

Silnik 2.2 Skyactiv-D Mazda - awarie, problemy, opinie

Kuba Brzeziński
Silnik 2.2 Skyactiv-D Mazdy - awarie, problemy, opinie
Silnik 2.2 Skyactiv-D Mazdy - awarie, problemy, opinie
Mazda
Ma dwie turbosprężarki, wysoką moc i okazuje się oszczędny. Te wszystkie wartości Japończycy osiągnęli w jeden sposób - naszpikowali silnik nowoczesną technologią. Jak zaawansowany motor sprawdza się w czasie eksploatacji?
Reklama

W XX wieku Mazda stosowała jeden wyznacznik technologiczny, a była nim… trwałość. W nowym millenium trwałość została uzupełniona innymi czynnikami - konkretnie zaawansowaniem technologicznym oraz nietuzinkowymi rozwiązaniami. To właśnie w głos tej idei powstała cała gama jednostek Skyactiv, a w tym diesel o pojemności 2.2 litra zaprezentowany w roku 2011. Znaczenie jednostki w gamie było kluczowe - to ona miała napędzać model 3, 6, CX-5 i CX-8. Inżynierowie doskonale wiedzieli zatem o tym, że muszą się mocno przyłożyć do prac nad motorem wysokoprężnym.

Silnik 2.2 Skyactiv-D Mazdy ma dokładnie 2191 cm3 pojemności. Do tego w aluminiowym bloku pracują 4 cylindry, a aluminiowej głowicy 16 zaworów. Paliwo jest dostarczane do komory spalania za pomocą piezoelektrycznych wtryskiwaczy typu common rail zbudowanych przez Denso. Te tworzą ciśnienie rzędu 2000 barów. Co więcej, aby usprawnić proces spalania, zawory wylotowe mają zmienne fazy rozrządu sterowane za pomocą bezobsługowego łańcucha, a doładowanie jest dwustopniowe. W japońskim dieslu pojawiają się dwie turbosprężarki - mała i duża. Mała pracuje na niskich, a duża na wysokich obrotach - nigdy nie pracują jednocześnie.

Silnik 2.2 Skyactiv-D: nowoczesny osprzęt i… i-Eloop

Aby układ doładowania w silniku 2.2 Skyactiv-D Mazdy pracował maksymalnie efektywnie, konieczne jest chłodzenie powietrza. To zadanie zostało powierzone intercoolerowi. Moc wytworzona przez motor trafia na koła (głównie RWD) za sprawą sprzęgła z kołem dwumasowym, a spaliny są filtrowane przez DPF i katalizator. Diesel z Japonii korzysta z jeszcze dwóch ciekawych systemów. i-Stop jest niczym innym jak układem Start-Stop, gaszącym silnik podczas postoju. i-Eloop odzyskuje energię kinetyczną za każdym razem, gdy auto zaczyna hamować lub np. zjeżdża ze wzniesienia.

Zobacz również: Silnik 2.2 SKYACTIV-D 150 KM - Mazda3

Silnik 2.2 Skyactiv-D Mazdy jest w pierwszej kolejności chwalony przez kierowców za ogromną siłę! 380 Nm dostępnych w wersji 150-konnej sprawia, że np. Mazda 6 sedan jest w stanie przyspieszyć do pierwszej setki już w 9 sekund. W modelu 175-konnym czas sprintu spada do zaledwie 7,9 sekundy. A na tym nie kończą się zalety japońskiego diesla, bo jednostka jest też chwalona przez kierowców za oszczędność. Być może średnie spalanie określone przez producenta na 4,2 litra oleju napędowego ma więcej wspólnego z bajką niż prawdą, mimo wszystko poza miastem da się osiągnąć wynik nieznacznie przekraczający 5 litrów.

Silnik 2.2 Skyactiv-D Mazdy - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
Mazda 6 150 KM przy 4500 obr./min. 380 Nm przy 1800 - 2600 obr./min. 9,0 s. 211 km/h 4,2
Mazda 6 175 KM przy 4500 obr./min. 420 Nm przy 2000 obr./min. 7,9 s. 223 km/h 4,5

Zalecenia serwisowe dotyczące silnika 2.2 Skyactiv-D Mazdy nie są mocno skomplikowane. Producent w pierwszej kolejności radzi, aby interwał przeglądu olejowego ustalić na rok, ewentualnie 20 tysięcy kilometrów. W wysokoprężnym motorze z Japonii mieści się około 5 litrów smarowidła. Czy są przypadki, w których interwał będzie krótszy? Właściciele Mazd 6 i CX-5 wskazują czasami na taki scenariusz. Ten dotyczy jednak przede wszystkim aut eksploatowanych głównie w mieście, w których jednostka nie ma możliwości prawidłowego wypalenia filtra cząstek stałych. To powoduje rozrzedzenie oleju paliwem i wzrost poziomu oleju.

Zobacz również: Używane: Mazda 6 III GJ GL (od 2012) - opinie i typowe usterki

Silnik 2.2 Skyactiv-D Mazdy - uszkodzenie wałków rozrządu?

Reklama

O ile wzrost poziomu smarowidła zależy od nawyków eksploatacyjnych, o tyle silnik 2.2 Skyactiv-D Mazdy miewa też poważniejsze kłopoty. Modele wyprodukowane w pierwszych dwóch latach dotyczą przypadki uszkodzenia wałków rozrządu. To ogranicza ciśnienie oleju oraz powoduje powstanie opiłków, które uszkadzają elementy silnika - w tym pompę podciśnienia, popychacze czy zawory. Objawy usterki? Diesel wyraźnie traci moc, podczas jego pracy słychać metaliczny odgłos, a poza tym w komputerze pokładowym pojawia się komunikat mówiący o niskim ciśnieniu oleju.

Problem z uszkodzeniem wałków rozrządu w silniku 2.2 Skyactiv-D jest o tyle duży, że koszty naprawy są liczone w tysiącach złotych! Często tak naprawdę taniej jest wymienić motor na nowy. Początkowo serwisy Mazdy nie przyznawały się do błędów jakościowych popełnionych przez producenta. Z czasem kierowcy wywalczyli jednak swoje prawa. Skutek? Otrzymywali nie tylko darmową naprawę, ale również mogli liczyć na wydłużoną gwarancję. Tą polski importer na ogół zwiększał o 3 lata, ale ograniczał przebiegiem na poziomie 130 tysięcy kilometrów.

Diesel 2.2 Skyactiv-D Mazdy - na ile jest trwały?

Pomijając oszczędności materiałowe występujące w początkowej serii silników, diesla 2.2 Skyactiv-D Mazdy należy uznać za więcej niż trwałego. Już dziś nietrudno znaleźć egzemplarz, który pokonał 300 czy nawet 350 tysięcy kilometrów bez większych trudności. Trwałość choć stanowi ważną cechę japońskiego motoru, będzie działać niestety tylko do pewnego czasu. Po kilku latach intensywnej eksploatacji nowoczesny osprzęt zastosowany w jednostce musi zacząć się psuć. A wtedy kierowca nie powinien liczyć na tanie naprawy. Szczególnie że większość elementów zamiennych ma wysokie ceny. Przykład? Komplet sprzęgła z kołem dwumasowym stanowi wydatek na poziomie ponad 3 tysięcy złotych!

Zobacz również: Używane: Mazda CX-5 I KE (2012 - 2017) - opinie i typowe usterki

Silnik 2.2 Skyactiv-D Mazdy jest mocno chwalony za osiągi i naprawdę rozsądnie brzmiące spalanie. Z drugiej strony konstrukcja ma już swoje lata, a jako że w dużym stopniu została nasączona nowoczesnym osprzętem, z czasem ten musi zacząć się psuć. Jakie są zatem kryteria wyboru zadbanego diesla z Japonii? Po pierwsze kierowca musi poszukać auta zadbanego i regularnie serwisowane. Po drugie powinien zwrócić uwagę na przebieg - bo nawet regularny serwis nie jest w stanie odwlec w czasie drogiej awarii naturalnie zużytego osprzętu.

Silnik 2.2 Skyactiv-D Mazdy - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 10 zł
  • filtr powietrza - od 28 zł
  • filtr paliwa - od 19 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 531 zł
  • sprzęgło komplet - od 897 zł
  • koło dwumasowe - od 2066 zł
  • końcówki wtrysku - od 1489 zł
  • świeca żarowa - od 74 zł

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    24 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych wymaga posiadania przez osobę specjalnych uprawnień. Wiedzieliście o tym?

    Jak zostać kierowcą autobusu?

    Jak zostać kierowcą autobusu? Kierowca musi spełnić kilka warunków i potwierdzić swoje predyspozycje właściwym wpisem w prawie jazdy.

    Na wakacje samochodem po Europie. O czym pamiętać?

    Na wakacje samochodem po Europie? Pamiętaj o limitach prędkości, gęstszej sieci fotoradarów i zdecydowanie droższych mandatach.

    Kradzież katalizatora. Autocasco pokryje koszty?

    Kradzież katalizatora. Autocasco obejmuje takie przypadki? Wszystko zależy od oferty przygotowanej przez firmę. Na co uważać kupując AC?

    Toyota Yaris Cross: start produkcji crossovera we Francji

    Toyota Yaris Cross to nowy crossover japońskiej marki. Auto powstało z myślą o Europie i w Europie będzie produkowane. Co wiadomo o modelu?

    Czy odpowiednie znaki drogowe to krok do redukcji CO2?

    Rozszerzony katalog znaków drogowych ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów niskoemisyjnych? Nie, to nie jest projekt Szwajcarów, Holendrów, Niemców czy Szwedów, ale rodzima inicjatywa, która zagwarantuje elektromobilności stałe miejsce w krajowym prawie drogowym.