reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Nissan Xtronic - połączenie CVT i automatu o wielu przełożeniach

Nissan Xtronic - połączenie CVT i automatu o wielu przełożeniach

Kupując Nissana lub Renault kierowcy mogą naciąć się na nazwę Xtronic. Tak, oznacza ona automatyczną przekładnię. Tylko co tak właściwie mówi to określenie z eksploatacyjnego punktu widzenia?

Skrótem kluczowym do opisania skrzyni Xtronic Nissana jest CVT. Co on oznacza? To nic innego jak Continuously Variable Transmission. W teorii CVT powinno pracować bezstopniowo i zapewnia stały - bez przerw - dopływ momentu obrotowego. Powinno, bo w tym przypadku nie do końca tak to właśnie działa. Japończycy dodali bowiem specjalne oprogramowanie i sterownik D-Step Logic Control. A jego zadanie jest dość proste - ma imitować pojawienie się kilku biegów. W ten sposób kierowca jadący Nissanem lub Renault ze skrzynią Xtronic ma wrażenie, jakby prowadził samochód wyposażony w klasyczną przekładnię automatyczną o wielu przełożeniach.

Nissan Xtronic - CVT z wirtualnymi biegami

Zasada działania skrzyni Xtronic Nissana polega na tym, że biegi są utrzymywane komputerowo - śmiało można powiedzieć, że to daje coś na kształt wirtualnych przełożeń. W zależności od takich czynników jak prędkość, pozycja pedału gazu czy sposób dawkowania prędkości przez prowadzącego sterownik podejmuje decyzję o wahaniach wartości obrotów silnika. Zakres obrotów jest dobrany w taki sposób, aby był całkowicie dostosowany do aktualnych potrzeb kierowcy oraz sytuacji na drodze.

Zobacz również: Jak działa bezstopniowa skrzynia biegów?

W praktyce oznacza to mniej więcej tyle, że np. w czasie wyprzedzania lub szybkiego startu spod świateł przekładnia budzi się dość szybko i stosuje wirtualne przełożenia w taki sposób, aby moc była dostępna w pełni. Dzięki temu reakcja na wciśnięcia gazu okazuje się bardziej bezpośrednia, a samochód staje się bardziej dynamiczny i w stu procentach jest w stanie wykorzystać potencjał jednostki napędowej przy jednoczesnym minimalizowaniu spalania. Gdy jednak zapotrzebowanie na dynamiczną jazdę spada, silnik wchodzi na niskie obroty. Różnicę w stosunku do klasycznego CVT czuć podczas jazdy poza miastem - silnik pracuje ciszej i na niższych obrotach.

Nissan Xtronic - niższa masa i kompaktowe rozmiary

Poza tym skrzynia Xtronic Nissana ma kilka zalet z konstrukcyjnego punktu widzenia. A podstawową jest naprawdę kompaktowa forma. W porównaniu z klasyczną przekładnią CVT długość mechanizmu zmniejszyła się o 10 proc. Masa spadła o dodatkowe 13 proc. A to wartości o nieocenionym znaczeniu szczególnie w przypadku samochodów o kompaktowych rozmiarów, które dysponują ograniczoną przestrzenią w kwestii rozmieszczania elementów układu napędowego. Mniej skomplikowany jest też sam mechanizm. Druga z dużych zalet dotyczy najwyższego na świecie współczynnika przełożenia. A ten zapewnia lepszą zrywność i przyspieszenie.

Zobacz również: Nowy Renault Koleos - lifting dużego SUV-a

W skrzyniach CVT stosowanych przez Nissana do tej pory przełożenia miały współczynnik 6.0:1. Teraz jego wartość wzrosła o 20 proc. i wynosi 7.3:1. Co ciekawe, tak wysokie przełożenie jest większe niż to, które oferuje konwencjonalna siedmiobiegowa skrzynia stosowana w pojazdach wyposażonych w silniki o dużej pojemności skokowej.

reklama

Czytaj także

Data publikacji:

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Nissan Xtronic - połączenie CVT i automatu o wielu przełożeniach
Nissan Xtronic - połączenie CVT i automatu o wielu przełożeniach

Tarcza antykryzysowa – pomoc dla pracodawców poszkodowanych w wyniku pandemii koronawirusa (PDF)29.00 zł
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama
reklama

POLECANE

reklama

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

reklama

Prawne ciekawostki

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Pasierbek

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama