Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Top 10: Nowoczesne silniki muszą być awaryjne? No właśnie nie!

Kuba Brzeziński
Top 10: Nowoczesne silniki muszą być awaryjne? No właśnie nie!
Top 10: Nowoczesne silniki muszą być awaryjne? No właśnie nie!
Materiały prasowe PSA
Bardzo często mówi się o tym, że nowoczesność… psuje motoryzację. To na szczęście nie zawsze prawda. Dziś przygotowaliśmy listę silników, które choć zaawansowane, oferują więcej niż dobrą trwałość!

1.8 HSD Toyota

Toyota Auris Touring Sports Hybrid

Kamil Fraszkiewicz

A zestawienie najbardziej trwałych, nowoczesnych jednostek zaczniemy od... hybrydy! Japończycy pod koniec lat dziewięćdziesiątych pokazali światu jak będzie wyglądać nowoczesność. I jednym z ważniejszych punktów tej historii stała się jednostka 1.8 Hybrid Synergy Drive. Motor jest hitem sprzedaży pod maską takich konstrukcji jak Prius, Auris czy C-HR. Rozwija 136 koni mechanicznych, a jednocześnie potrafi spalić tylko 3,5 litra benzyny w mieście. I tak, choć składa się z dość prostych elementów (benzyniak MPI, baterie niklowo-wodorkowe oraz prosty silnik elektryczny), mimo wszystko ma skomplikowane sterowanie.

Jak zatem Japończycy zagwarantowali jednostce 1.8 HSD trwałość? Toyota wyeliminowała wszystkie te elementy, które w samochodach konwencjonalnych psują się najszybciej. W hybrydzie nie ma pasków napędowych, sprzęgła, alternatora, rozrusznika, koła dwumasowego czy precyzyjnych wtryskiwaczy.

Zobacz również: Używane: Toyota Hybrid - awarie nie są takie oczywiste!

1.2 PureTech Citroen/Peugeot

Silnik 1.2 PureTech - awarie, problemy, opinie

Downsizing nie musi być niczym złym. I Francuzi udowodnili to w roku 2014. Zaprezentowali motor o pojemności 1.2 litra, który może dysponować turbosprężarką ze zmienną geometrią łopatek i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jednostka sprawdza się nie tylko w autach miejskich, ale też kompaktach czy crossoverach. A to tego jest niezwykle chwalona przez użytkowników. Choć benzyniak ma rozrząd napędzany paskiem, kąpiel olejowa wydłuża jego trwałość nawet do 180 tysięcy kilometrów. Poza tym w wersji wolnossącej MPI idealnie nadaje się do zasilania tanim gazem LPG. Słabe punkty? Ten dotyczy głównie paska osprzętu - należy go wymieniać co drugi przegląd olejowy. W skrócie to zaledwie drobiazg!

Zobacz również: Silnik 1.2 PureTech - awarie, problemy, opinie

1.2 TCe D4F Renault

Silnik 1.2 16v D4F Renault - awarie, problemy, opinie

Materiały prasowe Renault

W pierwszej dekadzie XXI wieku Renault bardzo chętnie eksperymentowało z doładowaniem. A skutkiem tego działania stał się m.in. silnik 1.2 TCe. To klasyczny, 4-cylindrowy benzyniak z pośrednim wtryskiem MPi, który dla podniesienia mocy i momentu obrotowego otrzymał turbosprężarkę. Skutek? Francuzi stworzyli motor oszczędny, oferujący dobrą dynamikę jazdy, idealny do zasilania LPG oraz niezwykle trwały - bez remontu pokonuje nawet 400 tysięcy kilometrów! Ewentualne awarie? To drobiazgi. Z czasem wymiany może wymagać cewka zapłonowa czy sonda lambda. Co ważne, tej wersji jednostki nie można mylić z nowocześniejszą. 1.2 TCe produkowany od roku 2012 to tak naprawdę silnik Nissana 1.2 DIG-T. A ten nie jest już tak trwały - ma kosztowne problemy ze spalaniem oleju silnikowego.

Zobacz również: Silnik 1.2 16v D4F Renault - awarie, problemy, opinie

1.4 T-Jet Fiat

Silnik 1.4 T-Jet Fiat - awarie, problemy, opinie

Fiat na początku nowego millenium potrzebował downsizingowanego benzyniaka. Odpowiedzią na tą potrzebę stała się jednostka 1.4 T-Jet. Choć motor wywodzi się z rodziny Fire znanej spod maski chociażby Pandy czy Punto I, oferuje od 105 do nawet 180 koni mechanicznych. A główną siłą sprawczą podczas podnoszenia mocy okazała się turbosprężarka. I choć korzysta ona również np. z kola dwumasowego przy sprzęgle, w tym samym czasie ma wtrysk pośredni. A to ogranicza ilość potencjalnych awarii i daje kierowcy możliwość montażu taniej w eksploatacji instalacji LPG. Wady? Znane są przypadku pękania obudowy sprężarki - usterki były naprawiane w ramach gwarancji. Poza tym kierowca powinien regularnie wymieniać filtr w układzie smarowania turbo oraz pogodzić się z drobnymi wyciekami płynów eksploatacyjnych. To wszystko!

Zobacz również: Silnik 1.4 T-Jet Fiat - awarie, problemy, opinie

2.0 TDI CR Grupa Volkswagena

Silnik 2.0 TDI CR VAG - awarie, problemy, opinie

Historia z nowoczesnymi dieslami nie skończyła się najlepiej dla Grupy Volkswagena. Marka zaprezentowała bowiem diesla 2.0 TDI PD, który miewał problemy ze smarowaniem i pękaniem głowicy. Dziejowa wpadka dość szybko wykasowała zachwyt kierowców powodowany legendarnym 1.9 TDI. Na szczęście Niemcy już po kilku latach pozbierali się. Stworzyli jednostkę 2.0 TDI, która korzystała z układu wtryskowego typu common rail. I stała się ona strzałem w dziesiątkę. Odejście od pompowtryskiwaczy dało serię zalet. Po pierwsze diesel Grupy Volkswagena stał się oszczędniejszy - w trasie może spalić tylko 4,5 - 5 litrów oleju napędowego.

Po drugie zdecydowanie poprawiła się jego kultura pracy. Teraz na postoju w kabinie jest tak cicho jak w benzyniaku! Po trzecie nowocześniejsza wersja pokonuje bez żadnych większych remontów przebiegi oscylujące w granicy 350 tysięcy kilometrów. A to naprawdę dobry wynik.

Zobacz również: Silnik 2.0 TDI CR VAG - awarie, problemy, opinie

1.0 EcoBoost Ford

silnik 1.0 ecoboost

Ford

Silnik 1.0 EcoBoost z serii Fox to naprawdę nowoczesna jednostka. Ma tylko litr pojemności, 3 cylindry, wtrysk bezpośredni, zmienne fazy rozrządu i oczywiście doładowanie. W efekcie rozwija 100 lub 125 koni mechanicznych i pojawia się pod maską całej serii samochodów Forda - od Fiesty przez Focusa aż po Mondeo! Pierwsze egzemplarze miały poważny problem z układem chłodzenia - wypalała się nie tylko uszczelka pod głowicą, ale i dochodziło do odkształcenia głowicy. Problem dość szybko został jednak usunięty - jednostki obecne już na rynku wymieniano w ramach gwarancji, a w dopiero produkowanych wprowadzono szereg zmian projektowych. Dzięki temu dziś bez trudu można znaleźć egzemplarze pojazdów, które z silnikiem 1.0 EcoBoost pod maską bezawaryjnie pokonały 250 czy 300 tysięcy kilometrów.

Zobacz również: Silnik 1.0 EcoBoost Ford - awarie, problemy, opinie

1.6 GDI Kia/Hyundai

Silnik 1.6 GDI G4FD Kia Hyundai - awarie, problemy, opinie

W roku 2010 do serii silników z rodziny Gamma dołączyła nowa konstrukcja - mowa o motorze 1.6 GDI. Benzyniak ma rozsądną pojemność, korzysta z bezpośredniego wtrysku paliwa i łańcucha rozrządu oraz może mieć turbosprężarkę. Moc? Ta waha się między wartością na poziomie 135 a 204 koni mechanicznych. Koreański benzyniak montowany w autach Kii i Hyundaia ma pewne wady. Główna dotyczy spalania - to wcale nie jest takie niskie. Z drugiej strony to niezwykle trwała konstrukcja. Dla przykładu w silniku 1.6 GDI nie słychać o przypadkach charakterystycznego dla bezpośredniego wtrysku zbierania się nagaru w głowicy.

Zobacz również: Silnik 1.6 GDI G4FD Kia Hyundai - awarie, problemy, opinie

2.0 Skyactiv-G Mazda

Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazda - awarie, problemy, opinie

Na pierwszy rzut oka wolnossący silnik Mazdy nie wydaje się szczególnie zaawansowany. To jednak wyłącznie pozory! Bo choć motor 2.0 Skyactiv-G spala benzynę, pracuje trochę jak diesel - a wszystko za sprawą wysokiego stopnia sprężania. Poza tym korzysta z cyklu Atkinsona - zupełnie jak hybrydy Toyoty, a do tego posiada dość zaawansowany system odzyskiwania energii kinetycznej podczas hamowania. Skutek? 2-litrowa jednostka z Japonii może mieć nawet 165 koni mechanicznych, oferuje dobrą dynamikę nawet modelowi 6, ale też jest oszczędna. Co ważne, przygotowując materiały do tego tekstu przejrzałem wpisy o tym benzyniaku na forach. I muszę przyznać, że nie brakuje informacji od kierowców, którzy eksploatują Mazdę z silnikiem 2.0 Skyactiv-G na dystansie 200 - 300 tysięcy kilometrów i do tej pory nie mieli żadnej usterki!

Zobacz również: Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazda - awarie, problemy, opinie

2.2 i-CTDi Honda

To może wydawać się nieco dziwne, ale jednostka 2.2 i-CTDi była pierwszym autorskim dieslem w historii Hondy! I trzeba przyznać, że Japończycy poszli po całości. Stworzyli bowiem motor, który korzystał praktycznie ze wszystkich zdobyty techniki - miał wtrysk typu common rail, doładowanie ze zmienną geometrią łopatek, zaawansowany EGR oraz kołu dwumasowe przy sprzęgle. Co ciekawe, Japończycy bardzo mocno musieli dopracować konstrukcję. W efekcie bezawaryjnie znosi ona zazwyczaj przebiegi dochodzące do 350 tysięcy kilometrów. Błędy? Tak naprawdę Honda popełniła jeden. Chodzi o zbyt dużą pojemność, która powoduje... wejście na poziom wyższej akcyzy.

Zobacz również: Wymiana łańcucha rozrządu - Honda Accord 2.2 i-CTDI (2.2 i-DTEC)

1.4 D-4D Toyota

Diesel 1.4 D-4D Toyota

Zestawienie zaczęliśmy od Toyoty i Toyotą skończymy. Początek nowego millenium nie był czasem najlepszym dla diesli japońskiej marki. Jednostki o pojemnościach 2.0 i 2.2 litra oferowały przede wszystkim... serię awarii. Całkowicie inaczej wygląda natomiast eksploatacja motoru 1.4 D-4D. Bo ten choć w ostatnich wersjach miał już wtryskiwacze piezoelektryczne, turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopatek czy koło dwumasowe, dzielnie znosił trudy eksploatacji na przebiegu wynoszącym przeciętnie 300 - 350 tysięcy kilometrów. O największej klasie tej konstrukcji niech świadczy fakt, że nie poddawał się nawet w sytuacji, w której stawał się narzędziem pracy polskiego przedstawiciela handlowego. A to już prawdziwy wyczyn!

Zobacz również: Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Mandat za parkowanie na drodze wewnętrznej
    Mandat za parkowanie na drodze wewnętrznej? Dziś zastanowimy się nad tym czy jest możliwy, a jak tak to ile wynosi. Co mówią przepisy?
    Ile jest fotoradarów w Polsce? A ile w Europie?
    Ile jest fotoradarów w Polsce? Dokładnie 587. Jak jednak ta liczba wypada na tle innych krajów Europy? W Wielkiej Brytanii jest ich 10-krotnie więcej.
    Przyczyny zużycia opon? Oto główni zabójcy ogumienia
    Przyczyny zużycia opon? Lista jest dość długa. Warto ją jednak poznać. W ten sposób kierujący może przedłużyć czas życia ogumienia w swoim aucie.
    Strefy czystego transportu w Polsce. Kto będzie pionierem?
    Strefy czystego transportu w Polsce. Co oznaczają? Czemu kierowcy ich nie chcą? I które miasto utworzy pierwszą? Sprawdźmy.
    Mandaty w wakacje 2022. Mamy rekordzistę. To OPP z Lublina
    Mandaty w wakacje 2022 nie będą niskie? Tylko w lipcu przekonało się o tym prawie 114 tys. kierowców. Tyle złapały rejestratory systemu CANARD ITD.
    Opłata za odholowanie pojazdu 2023. Nowe stawki!
    Opłata za odholowanie pojazdu 2023 jest już znana. Po 1 stycznia kierowcy mogą się spodziewać... podwyżek. Sprawdźmy jak duże będą.
    Rozbieżne stawki podatku od podziemnych miejsc garażowych. MF nie planuje zmian
    Nadal wpływają skargi do RPO na odmienne stawki podatku od podziemnych stanowisk garażowych w budynkach wielorodzinnych. Podatek zależy od tego, czy jest to odrębna własność, czy tzw. pomieszczenie przynależne do lokalu mieszkalnego. Marcin Wiącek zwraca uwagę na ten problem minister finansów Magdalenie Rzeczkowskiej.
    Płatność za paliwo przy dystrybutorze... jest możliwa!
    Płatność za paliwo przy dystrybutorze? To możliwe. Podjeżdżasz na stację, tankujesz paliwo, naciskasz przycisk w telefonie i odjeżdżasz.
    Kara za brak OC 2023. Podwyżka i to dwukrotna!
    Kara za brak OC w roku 2023 wzrośnie i to... dwukrotnie. Tak, dwukrotnie. Czemu tak się stanie i jak wysokiego skoku opłaty można się spodziewać?
    Strajk egzaminatorów WORD. Bez egzaminów od 8 sierpnia
    Strajk egzaminatorów WORD? Tak, powracają oni do protestu od poniedziałku 8 sierpnia. To oznacza, że egzaminy na prawo jazdy nie będą się odbywać.
    Benzyna E10. Czym jest i czy jest szkodliwa dla silnika?
    Benzyna E10. Ma się ona stać jednym z rozwiązań problemów paliwowych. Czym jednak tak właściwie jest i czy silniki w autach ją wytrzymają?
    Polski Ład 2.0 od lipca – czy przewoźnicy na nim zyskają?
    Rozliczanie pracowników od nowego roku 2022 przysporzyło problemów niejednemu pracodawcy i księgowemu. Chociaż z założenia Polski Ład miał uprościć dotychczasowy system podatkowy i obniżyć ich wysokość, zmiana przepisów od stycznia jeszcze bardziej go skomplikowała.
    Wakacyjne podróże samochodem a ubezpieczenie
    Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe dla posiadacza każdego pojazdu mechanicznego. Istnieją jednak jeszcze dobrowolne ubezpieczenia komunikacyjne, m.in. AC, Assistance i NNW. Wakacje to wzmożony okres korzystania z auta w Polsce i za granicą, więc warto się nad nimi zastanowić. Co należy wiedzieć, aby uniknąć niepotrzebnych kosztów nieprzewidzianego zdarzenia podczas podróży?
    Pierwsza obniżka cen na rynku samochodów używanych od dwóch lat
    AURES Holdings obniżył ceny 1700 aut używanych w sieci AAA AUTO, a łączna kwota aktualnych rabatów wynosi 2 mln złotych.
    Wakacyjna podróż samochodem elektrycznym, 5 rad na urlop bez stresu
    Coraz więcej kierowców wybiera samochody elektryczne. W czasie dalszych podróży zmagają się oni z ograniczeniami związanymi z zasięgiem oraz czasem ładowania pojazdów. Ekspert z SEAT S.A. daje 5 cennych wskazówek, jak w pełni wykorzystać podróże w 100% elektryczne. Planowanie trasy, racjonalne korzystanie z klimatyzacji i utrzymywanie poziomu naładowania baterii między 30% a 80% - to tylko niektóre z jego zaleceń.
    Polisa dla auta elektrycznego
    AC jest szczególnie ważne dla samochodów elektrycznych. Na co zwrócić uwagę?
    Jakie auta najchętniej wybierają przedsiębiorcy?
    Badania Automarket.pl wskazują, że 78 proc. przedsiębiorców poszukuje nowego auta, ale aktualna sytuacja powoduje, że skupiają się na rynku wtórnym – wg danych platformy ponad połowa przedsiębiorców decyduje się na pojazdy w wieku 4-5 lat, a tylko 12 proc. na roczne auta. Wg PZPM w czerwcu 2022 roku liczba rejestracji nowych aut osobowych na REGON była o 15,2 proc. niższa niż rok wcześniej. Przedsiębiorcy stanowią jednak 71 proc. rynku.
    Cena paliwa a pensja. Ile kilometrów można przejechać za średnią krajową w krajach UE
    Obywatel Luksemburga przejedzie za dzienny zarobek trzy razy więcej kilometrów niż Polak. Rosnące ceny benzyny ograniczają możliwości Europejczyków w kwestii podróżowania.
    Rośnie liczba wypadków na autostradach
    Autostrady są najbardziej niebezpieczne w okresie letnim. Liczba wypadków na nich rośnie z każdym rokiem.
    Polska coraz niżej w światowym rankingu jakości dróg
    Polska zajęła 26 miejsce w Europie i 43 na świecie w rankingu jakości infrastruktury drogowej. Spośród europejskich krajów wyprzedziliśmy tylko Bułgarię, Turcję, Rumunię i Chorwację. Lepiej jakość dróg została oceniona w Słowacji, Węgrzech, Litwie czy Czechach.
    Audiobooki zmniejszają ryzyko zaśnięcia za kółkiem w trasie
    Polacy nie mają czasu na czytanie książek, ale rokrocznie tracą po kilkadziesiąt godzin na stanie w korkach. Yanosik Autoplac wraz z Audioteką chcąc zwiększyć poziom czytania wśród polskich kierowców, rozpoczynają dużą kampanię udostępniania bezpłatnych audiobooków zmotoryzowanym Polakom, którzy mogą ich słuchać w trasie na wakacje, w korkach, w drodze do pracy, a nawet w trakcie jazdy do sklepu czy na zakupach.
    Jazda po drogach wewnętrznych bez OC i odszkodowania?
    Podczas wakacji boczne drogi kuszą nie tylko miłośników spacerów na łonie natury. Część takich dróg ma charakter prywatny - są to drogi wewnętrzne. Bywają one nieoznaczone i zaniedbane, co niestety sprzyja wypadkom. Warto zatem dowiedzieć się, czy w razie szkód związanych ze złym stanem drogi można kierować roszczenia względem jej właściciela. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl wyjaśniają również, czy na polnej (wewnętrznej) drodze będzie działało obowiązkowe OC. W tym kontekście warto omówić ciekawy wyrok, który niedawno zapadł przed Sądem Okręgowym w Katowicach.
    W którym mieście jeździ się najlepiej? Będziecie zdziwieni...
    W którym mieście jeździ się najlepiej? To pytanie, które zostało postawione przed kolejną edycją polskiego rankingu. Odpowiedź? Ta może zdziwić!
    Ile kosztuje OC 2022? Jest tanio, ale będzie... drożej! Musi być!
    Ile kosztuje OC 2022? Czasami polisę dla auta można kupić za 160 zł. Tyle że do takich cen przyczepił się KNF. Wniosek? Będzie drożej. I to niedługo.
    Auto zastępcze na czas naprawy? Tak! Tylko aut może brakować...
    Auto zastępcze na czas naprawy staje się rynkowym standardem. I choć kierowcy chętnie korzystają z tej opcji, firmy realizujące wynajmy mają problem.