REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik Skyactiv-X Mazda - w jaki sposób działa benzynowy diesel?

Silnik Skyactiv-X Mazda - w jaki sposób działa benzynowy diesel?
Silnik Skyactiv-X Mazda - w jaki sposób działa benzynowy diesel?
Fot. Mazda

REKLAMA

REKLAMA

Mazda postawiła na technologiczne innowacje. Przykład? Dobry stanowi silnik Skyactiv-X. To benzyniak, który pracuje trochę jak diesel. Spala paliwo za pomocą iskry i… zapłonu samoczynnego. Jak to działa?

Na pierwszy rzut oka dane silnika Skyactiv-X Mazdy nie zwiastują większej rewolucji. Motor ma 2 litry pojemności, 4 cylindry i bezpośredni wtrysk paliwa. Do tego rozwija 180 koni mechanicznych i oferuje moment obrotowy o wartości 224 Nm (cóż za dokładność!), a jego praca jest wspomagana przez kompresor. I gdyby na tym zakończyć opowieść o japońskiej jednostce, interesujący dla potencjalnych nabywców Mazdy pozostałby tylko jeden fakt - niskie zapotrzebowanie na paliwo. Według deklaracji producenta motor Skyactiv-X zamontowany w modelu 3 spala średnio tylko 5,5 litra benzyny.

REKLAMA

Silnik Skyactiv-X Mazda - bo zapłon iskrowy nie ma dobrej efektywności…

REKLAMA

Czym jednak powodowana jest oszczędność? I w tym punkcie zaczyna się historia, którą da się podsumować tylko w jeden sposób - chodzi o zaawansowanie technologiczne. Japończycy poświęcili sposobowi pracy silnika Skyactiv-X wiele roboczogodzin. W efekcie stworzyli jednostkę benzynową, która pracuje trochę jak... diesel! Nie chodzi jednak o dźwięk pracy, a raczej sposób spalania mieszanki paliwowej. Konkrety? Mieszankę paliwową dostarczaną do cylindra w pierwszej kolejności zapala iskra ze świecy zapłonowej - jak w klasycznym benzyniaku.

Standardowy sposób pracy benzyniaka ma pewną ułomność. Niestety nie spala całej mieszaniny paliwowo-powietrznej. Dopalenie zubożałej pozostałości zostało zatem przypisane technologii samoczynnej. Drugi proces spalania zaczyna się w momencie, w którym w silniku po spalaniu iskrowym zaczyna zwiększać się ciśnienie w cylindrze. Wtedy wytwarzają się warunki pozwalające na wytworzenie zapłonu samoczynnego - do których zaliczyć można oczywiście wysokie ciśnienie, ale też i wysoką temperaturę.

Zobacz również: Top 10: Silniki wolnossące w nowych samochodach. Tak nadal można je spotkać!

Silnik Skyactiv-X Mazda - kiedy działa zapłon samoczynny SPCCI?

Kiedy jednostka przełącza się na dieslowski typ zapłonu? Zdaniem Japończyków dzieje się tak wtedy, gdy pojawią się odpowiednie warunki eksploatacyjne. A do tych zaliczyć można takie czynniki jak temperaturę powietrza i silnika. O przejściu w tryb samoczynnego spalania informuje specjalna kontrolka. Ważnym elementem procesu jest tzw. moduł dostarczania powietrza. W rzeczywistości to jednak kompresor napędzany paskiem, który jest uruchamiany za pomocą sprzęgła elektromagnetycznego i który delikatnie dodmuchuje powietrze do cylindra.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Technologia SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition) - system samoczynnego zapłonu sprężonej mieszanki sterowany świecą. Mazda mówi o "łączeniu oszczędności paliwa typowej dla silnika diesla z mocą i właściwościami jezdnymi zapewnianymi przez silnik benzynowy."

Silnik Skyactiv-X Mazdy to też... hybryda! Oczywiście mowa w tym przypadku o lekkiej hybrydzie. Sercem układu mild hybrid zastosowanego przez Japończyków jest niewielki silnik elektryczny - ten pełni rolę i alternatora, i rozrusznika. Poza tym zastosowana została 24V instalacja elektryczna. Zasada działania? M Hybrid w silniku Skyactiv-X Mazdy najpierw zbiera energię kinetyczną np. podczas hamowana, a następnie wykorzystuje ją do zasilania urządzeń pokładowych podczas postoju. Silnik elektryczny może też wspierać jednostkę konwencjonalną w czasie ruszania.

Zobacz również: Silnik 2.3 DISI Turbo Mazda - awarie, problemy, opinie

Silnik Skyactiv-X Mazda - dane techniczne producenta:

  • Silnik: R4, benzynowy z kompresorem
  • Pojemność silnika: 1998 cm3
  • Maksymalna moc: 180 KM (przy 6000 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 224 Nm (przy 3000 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 216 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 8,2 s.
  • Skrzynia biegów: manualna, 6 biegów (Skyactiv-MT) lub automatyczna, 6 biegów (Skyactiv-Drive)
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany - dotyczy modelu 3): 5,5

Silnik Skyactiv-X Mazdy z eksploatacyjnego punktu widzenia tak naprawdę nie oznacza żadnej dodatkowej procedury serwisowej dla kierowcy. Ten nadal będzie tankował na stacji 98-kę oraz raz w roku pojawiał się na przeglądzie olejowym w serwisie. Jakie zatem przynosi korzyści? Podstawową jest niskie spalanie. To według deklaracji producenta w przypadku Mazdy 3 nie powinno przekroczyć w cyklu mieszanym 5,5 litra benzyny. I wartość wydaje się naprawdę rozsądna - szczególnie gdy porównamy ją z klasycznym, benzynowym odpowiednikiem.

Zobacz również: Test: Mazda CX-5 2.5 SkyActiv-G SkyPassion w pełnej krasie

Silnik Skyactiv-X Mazda - jak duże są oszczędności na paliwie?

Mazda 3 może być skonfigurowana również z motorem 2.0 Skuactiv-G. Ten oferuje 122 konie mechaniczne oraz przyspiesza do pierwszej setki w 10,4 sekundy - czyli ma zauważalnie gorsze osiągi. Jednocześnie spala w cyklu mieszanym 6,2 litra - czyli o 0,7 litra więcej. Różnice da się wskazać również na poziomie emisji szkodliwych związków. Gdy Mazda 3 z silnikiem Skyactiv-X wydala poprzez wydech 131 gramów CO2 na kilometr, w przypadku wersji Skyactiv-G emitowane są 142 gramy.

W chwili obecnej Mazda skupia sprzedaż silnika Skyactiv-X na dwóch modelach. Pierwszym jest wcześniej wspomniany kompakt - Mazda 3. Kilka miesięcy temu innowacyjna jednostka pojawiła się pod maską kompaktowego SUV-a. Mowa o modelu Mazda CX-30. W przypadku Trójki cennik benzynowego diesla startuje od 112 900 złotych za wersję z przednim napędem, skrzynią manualną i pakietem Kai. W CX-30 silnik Skyactiv-X jest dostępny od drugiej wersji wyposażenia Kanjo. Ceny startują od 120 900 złotych - wersja 2WD i 6MT.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA