Japończycy w roku 2012 zaprezentowali nowy typ silnika benzynowego. Motor 2.0 Skyactiv-G Mazdy był dość rewolucyjny, bo choć nie oferuje doładowania, ma bezpośredni wtrysk (wtryskiwacze wielootworowe) i niespotykanie wysoką wartość stopnia sprężania na poziomie 14.0:1. Co więcej, jednostka napędowa pracuje trochę na zasadzie diesla. Za sprawą wysokiego ciśnienia i temperatury dokonuje samozapłonu benzyny. Kluczem do sukcesu okazuje się też eliminacja spalania stukowego - osiągnięta poprzez nowy kształt tłoków i dłuższe kolektory wydechowe zapobiegające dodatkowemu nagrzewaniu się bloku.
Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazdy - trochę z hybrydy, trochę z diesla, trochę z… F1!
Na tym jednak nie kończy się lista innowacji silnika Skyactiv-G Mazdy. Bo jednostka pracuje w oparciu o cykl… Atkinsona. To ten sam, który szeroko wykorzystują chociażby hybrydy Toyoty. Niedomykanie zaworów w początkowym cyklu pracy gwarantuje wysoką sprawność benzyniakowi. Poza tym niektóre wersje Mazdy 6 były uzupełniane systemem i-ELOOP. To rozwiązanie inspirowane Formułą 1, które odzyskuje energię kinetyczną podczas jazdy samochodem. Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazdy ma 1998 cm3 pojemności, cztery cylindry ustawione w rzędzie, łańcuch rozrządu oraz aluminiową głowicę i blok.
reklama
reklama
Charakterystyka pracy silnika 2.0 Skyactiv-G Mazdy jest dość specyficzna. Silnik choć wolnossący, może mieć nawet 165 koni mechanicznych mocy. Poza tym ma płasko przebiegający moment obrotowy oraz oferuje dobrą dynamikę, jednak w szczególności przy niższych prędkościach. Gdy samochód porusza się np. po autostradzie, przyspieszanie staje się coraz bardziej leniwe. Szczególnie w przypadku, w którym kierowca podczas konfigurowania pojazdu zdecyduje się na przekładnię automatyczną - ta choć ma łopatki, nie w każdej sytuacji pozwala kierowcy np. na redukcję przełożenia. Zalety? Benzyniak jest cichy i naprawdę oszczędny.
Zobacz również: Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazda - wersje mocy:
- 120 KM, 210 Nm
- 122 KM, 213 Nm
- 145 KM, 210 Nm
- 150 KM, 204 Nm
- 165 KM, 210 Nm
Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazda - modele:
- Mazda 3
- Mazda CX-3
- Mazda CX-30
- Mazda 5
- Mazda 6
- Mazda CX-5
- Mazda MX-5
Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazda - dane techniczne producenta:
Model | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Średnie spalanie w litrach na 100 km |
Mazda 3 III | 120 KM | 210 Nm | 8,9 s. | 195 km/h | 5,1 |
Mazda CX-3 | 150 KM | 204 Nm | 8,7 s. | 200 km/h | 6,4 |
Mazda 6 III | 165 KM | 210 Nm | 9,1 s. | 216 km/h | 6,0 |