Kategorie

Silnik 3.2 V6 Busso Alfa Romeo - awarie, problemy, opinie

Kuba Brzeziński
Silnik 3.2 V6 Busso Alfa Romeo - awarie, problemy, opinie
Silnik 3.2 V6 Busso Alfa Romeo - awarie, problemy, opinie
Alfa Romeo
Włoskie dzieło sztuki inżynieryjnej było produkowane przez zaledwie 4 lata. Tak, wolnossącą V-szóstkę wykończyły normy emisji spalin. Kierowcy mogą jednak ocalić silnik 3.2 V6 Busso przed zapomnieniem. Szczególnie że warto!

We wczesnych latach siedemdziesiątych inżynier pochodzący z Turynu - Giuseppe Busso zaczął opracowywać nową jednostkę V6 na potrzeby Alfy Romeo. I co trzeba mocno podkreślić, człowiek ten miał pojęcie co robi - w końcu w jego CV można znaleźć m.in. współpracę z Ferrari! Efekty jego prac można było poznać w roku 1979 i ten moment stał się początkiem legendarnej linii V-szóstek określanych serią Busso. Lista aut korzystających z legendarnych motorów jest imponująca. Znajdują się na niej takie modele jak GTV, 155, Spider, 166, 164 czy awangardowe coupe i kabriolet SZ oraz RZ.

Silnik 3.2 V6 Busso - zaczęła historię od modelu GTA!

Reklama

Silnik 3.2 V6 Busso opisywany w tym materiale został zaprezentowany szerokiej publiczności 13 września 2001 roku podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. To wtedy Alfa Romeo pokazała model 156 GTA. Dane techniczne? Pojemność wynosiła 3179 cm3, inżynierowie standardowo zastosowali 6 cylindrów ustawionych w układzie V oraz uzupełnili je 24 zaworami, wielopunktowym wtryskiem paliwa oraz… chromowanymi i cudownie wyglądającymi dolotami! Motor prezentował się jak dzieło sztuki i jak dzieło sztuki jeździł. A wszystko za sprawą 250 koni mechanicznych mocy i 300 Nm momentu obrotowego.

Oczywiście na Alfie Romeo 156 GTA ekspansja silnika 3.2 V6 Busso nie zakończyła się. Motor był też montowany w modelu 147 GTA. I tu zrobił prawdziwą furorę! Za sprawą widlastego benzyniaka kompakt z Włoch stał się prawdziwym dzikusem. To samochód, z którym naprawdę nie warto zadzierać. I dotyczy to nie tylko innych pojazdów, ale także kierowcy. Przy pełnej mocy przedni napęd lekkiego hatchbacka nie do końca radzi sobie z przeniesieniem mocy. A to sprawia, że auto staje się szalone i nieprzewidywalne - szczególnie podczas dynamicznej jazdy w zakręcie.

Zobacz również: Używana Alfa Romeo 166: szpan za rozsądną cenę

Silnik 3.2 V6 Busso - wersje mocy:

  • 230 KM w Lancii
  • 240 KM i 250 KM w Alfie

Silnik 3.2 V6 Busso - modele samochodów:

  • Alfa Romeo: 147 GTA, 156 GTA, GTV, Spider, 166, GT
  • Lancia: Thesis

Silnik 3.2 V6 Busso - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
Alfa Romeo 147 GTA 250 KM 300 Nm 6,3 s. 246 km/h 12,1
Alfa Romeo 166 240 KM 289 Nm 7,4 s. 245 km/h 12,5
Lancia Thesis 230 KM 289 Nm 8,8 s. 240 km/h 14,9

Historia silników V6 Busso zakończyła się w roku 2005. To wtedy ich produkcja w fabryce Arese została wygaszona. Czemu mimo wszystko 3.2-litrowa V-szóstka była montowana do roku 2007? Bo Włosi wyprodukowali partię, która czekała w magazynie na montaż w autach. W tym momencie warto przytoczyć trzy fakty. Po pierwsze kilka dni po zakończeniu montażu zmarł twórca silników - Giuseppe Busso. Być może był to zwykły przypadek, a być może inżynierowi pękło serce z uwagi na uśmiercenie jego technologicznego dziecka. Tego akurat nie dowiemy się raczej nigdy.

Silnik 3.2 V6 Busso - jej miejsce zajął benzyniak GM, nieudany benzyniak…

Po drugie silniki V6 z serii Busso zostały zastąpione innymi V-szóstkami. Te były opracowane w dużej mierze na podstawie podzespołów dostarczonych przez technologicznego partnera - koncern General Motors i uzupełnione bezpośrednim wtryskiem paliwa. Skutek? Benzyniaki montowane m.in. w Brerze nie cieszą się dobrą opinią. Są problematyczne w obsłudze i awaryjne. Po trzecie linię produkcyjną silników Busso chciał kupić Cosworth. Brytyjczycy widzieli w nich potężny potencjał na polu sportowym. Fiat niestety nie wyraził zgody na sprzedaż, a to definitywnie zakończyło historię tej konstrukcji.

Zobacz również: Używana Alfa Romeo 147: styl, szyk i naprawy

Silnik 3.2 V6 z serii Busso montowany w Alfach Romeo ma serię zalet. Za sprawą dużej ilości chromu i czerwonych obudów wygląda dosłownie jak dzieło sztuki, a poza tym grzmi z wydechu grubym, rasowym dźwiękiem i nie brakuje mu mocy. Nie ma jednak róży bez kolców, a to oznacza tak naprawdę dwa problemy. Po pierwsze silnik bezwzględnie wymaga regularnego serwisu podstawowego. Wymiana oleju jest obowiązkiem właściciela co jakieś 15 tysięcy kilometrów lub raz w roku. Do rangi świętości wyrasta też wymiana paska rozrządu. Interwał najlepiej ustalić na 60 tysięcy kilometrów - napęd może się zerwać po dystansie dłuższym.

Silnik 3.2 V6 Busso - ponad wszystko jest spragniony paliwa!

Reklama

Drugi z problemów dotyczących silnika 3.2 V6 Busso odnosi się do… spalania! Motor nigdy nie był oszczędny. Podczas dynamicznej jazdy w mieście potrzebuje nawet blisko 20 litrów benzyny na pokonanie każdych stu kilometrów. Po wyjechaniu z terenu zabudowanego z zapotrzebowaniem na paliwo i tak nie uda się zejść poniżej 9 - 10 litrów. Tak, za sprawą wtrysku wielopunktowego V-szóstkę Busso można uzupełnić instalacją LPG. Po jej montażu koszty eksploatacji staną się dużo niższe. Warto jednak pamiętać o tym, aby oddać Alfę w ręce specjalisty, który ma wiedzę na temat tego motoru.

Silnik 3.2 V6 Busso przedstawia typowo włoską koncepcję inżynieryjną. Prezentuje się jak cudo, brzmi jak wściekły Posejdon, a do tego w nosie ma wszelkie konwenanse dotyczące apetytu. To motor, który przedstawia epokę w motoryzacji odchodzącą właśnie do lamusa. A to oznacza tylko i wyłącznie tyle, że zdecydowanie rośnie jego wartość. Czy włoska V-szóstka jest dla każdego? Z całą pewnością nie. Jej potencjał docenią tylko prawdziwi motomaniacy.

Silnik 3.2 V6 Busso - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 8 zł
  • filtr powietrza - od 25 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 801 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 264 zł
  • sprzęgło komplet - od 831 zł
  • świeca zapłonowa - od 18 zł
  • cewka zapłonowa - od 152 zł
  • sonda lambda - od 141 zł

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    5 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Migająca kontrolka płynu chłodniczego. Co oznacza?

    Migająca kontrolka płynu chłodniczego nie stanowi najlepszego sygnału. Może bowiem oznaczać, że silnik w aucie przegrzewa się.

    Rynek motoryzacyjny w Polsce. 5 razy więcej aut przez 30 lat

    Rynek motoryzacyjny w Polsce rozwija się. Ostatnie 30 lat minęło pod znakiem 5-krotnego wzrostu ilości samochodów i wzrostu długości dróg.

    Letnie rekordy wypadków drogowych. Jak jeździć, by uniknąć wypadku?

    Wypadki. Połowa wakacji za nami. W ubiegłym roku to właśnie sierpień był miesiącem z niechlubnym rekordem największej liczby wypadków. W tym roku w pierwszej połowie letniego sezonu urlopowego liczba zgłoszonych w ramach assistance spraw była wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Czy w 2021 r. idziemy na kolejny rekord? Jak jeździć, by uniknąć wypadku?

    Check engine: LPG winne pojawienia się kontrolki?

    Check engine: LPG może powodować świecenie się błędu? W niektórych przypadkach tak. To jednak nie wina instalacji, a na ogół gazownika lub usterki.

    Cennik Lexusa NX startuje od 200 tys. zł

    Cennik Lexusa NX został przygotowany dla polskiego rynku. Za bazową wersję hybrydową trzeba zapłacić co najmniej 200 tys. zł.

    Check engine: czy można jeździć?

    Check engine: czy można jeździć? Czasami tak, a czasami nie. To wszystko zależy od tego czy pojawieniu się kontrolki towarzyszą dodatkowe objawy.

    Kontrolka silnika: co oznacza?

    Kontrolka silnika: co oznacza? Jej zaświecenie się w czasie jazdy bez wątpienia stanowi ważny sygnał. Ale czy zawsze dalszą podróż należy przerwać?

    Wibracje w samochodzie: skąd się biorą?

    Wibracje w samochodzie, czyli dziś opowiemy o tym, skąd się biorą drgania w kabinie w czasie jazdy. A najczęstszym ich powodem są... opony!

    Przyczyny wypadków na autostradzie. Co mówią statystyki?

    Przyczyny wypadków na autostradzie? Dziś przyjrzymy się statystykom z polskich dróg. Na jakie nieprawidłowe zachowania kierowców wskazują?

    Nowy Peugeot 308 SW w Polsce. Znamy cennik francuskiego kombi!

    Nowy Peugeot 308 SW oficjalnie pojawił się w Polsce. Znamy cennik auta. Za francuskie kombi trzeba zapłacić co najmniej 91 800 zł.

    Volkswagen Passat GTE: test niemieckiej hybrydy plug-in

    Volkswagen Passat GTE ma przestronną kabinę i duży bagażnik. Czy rodzinne nadwozie uzupełnione hybrydą plug-in sprawdza się w praktyce?

    Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?

    Kredyt na samochód, czyli kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki. Która forma jest najlepsza?

    Bezpieczne wakacje 2021: o czym pamiętać?

    Bezpieczne wakacje 2021 to pojęcie, o którym w tym roku Policja powtarza do znudzenia. Te zasady naprawdę warto jednak przyswoić. Jak brzmią?

    e-Bilety Morskie Oko. Rezerwacja lub nie zaparkujesz!

    e-Bilety Morskie Oko - to jedyny sposób, aby w najbliższych dniach zostawić auto w Palenicy Białczańskiej. Muszą o tym wiedzieć odwiedzający TPN.

    Volkswagen Taigo: Niemcy stawiają na SUV-a coupe

    Volkswagen Taigo to nowa propozycja w ofercie marki w Europie. Czym jest Taigo? To tak naprawdę model T-Cross, jednak w wersji coupe.

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.