REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 3.2 V6 Busso Alfa Romeo - awarie, problemy, opinie

Silnik 3.2 V6 Busso Alfa Romeo - awarie, problemy, opinie
Silnik 3.2 V6 Busso Alfa Romeo - awarie, problemy, opinie
Alfa Romeo

REKLAMA

REKLAMA

Włoskie dzieło sztuki inżynieryjnej było produkowane przez zaledwie 4 lata. Tak, wolnossącą V-szóstkę wykończyły normy emisji spalin. Kierowcy mogą jednak ocalić silnik 3.2 V6 Busso przed zapomnieniem. Szczególnie że warto!

We wczesnych latach siedemdziesiątych inżynier pochodzący z Turynu - Giuseppe Busso zaczął opracowywać nową jednostkę V6 na potrzeby Alfy Romeo. I co trzeba mocno podkreślić, człowiek ten miał pojęcie co robi - w końcu w jego CV można znaleźć m.in. współpracę z Ferrari! Efekty jego prac można było poznać w roku 1979 i ten moment stał się początkiem legendarnej linii V-szóstek określanych serią Busso. Lista aut korzystających z legendarnych motorów jest imponująca. Znajdują się na niej takie modele jak GTV, 155, Spider, 166, 164 czy awangardowe coupe i kabriolet SZ oraz RZ.

REKLAMA

Silnik 3.2 V6 Busso - zaczęła historię od modelu GTA!

REKLAMA

Silnik 3.2 V6 Busso opisywany w tym materiale został zaprezentowany szerokiej publiczności 13 września 2001 roku podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. To wtedy Alfa Romeo pokazała model 156 GTA. Dane techniczne? Pojemność wynosiła 3179 cm3, inżynierowie standardowo zastosowali 6 cylindrów ustawionych w układzie V oraz uzupełnili je 24 zaworami, wielopunktowym wtryskiem paliwa oraz… chromowanymi i cudownie wyglądającymi dolotami! Motor prezentował się jak dzieło sztuki i jak dzieło sztuki jeździł. A wszystko za sprawą 250 koni mechanicznych mocy i 300 Nm momentu obrotowego.

Oczywiście na Alfie Romeo 156 GTA ekspansja silnika 3.2 V6 Busso nie zakończyła się. Motor był też montowany w modelu 147 GTA. I tu zrobił prawdziwą furorę! Za sprawą widlastego benzyniaka kompakt z Włoch stał się prawdziwym dzikusem. To samochód, z którym naprawdę nie warto zadzierać. I dotyczy to nie tylko innych pojazdów, ale także kierowcy. Przy pełnej mocy przedni napęd lekkiego hatchbacka nie do końca radzi sobie z przeniesieniem mocy. A to sprawia, że auto staje się szalone i nieprzewidywalne - szczególnie podczas dynamicznej jazdy w zakręcie.

Zobacz również: Używana Alfa Romeo 166: szpan za rozsądną cenę

Silnik 3.2 V6 Busso - wersje mocy:

  • 230 KM w Lancii
  • 240 KM i 250 KM w Alfie

Silnik 3.2 V6 Busso - modele samochodów:

  • Alfa Romeo: 147 GTA, 156 GTA, GTV, Spider, 166, GT
  • Lancia: Thesis

Silnik 3.2 V6 Busso - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
Alfa Romeo 147 GTA 250 KM 300 Nm 6,3 s. 246 km/h 12,1
Alfa Romeo 166 240 KM 289 Nm 7,4 s. 245 km/h 12,5
Lancia Thesis 230 KM 289 Nm 8,8 s. 240 km/h 14,9

Historia silników V6 Busso zakończyła się w roku 2005. To wtedy ich produkcja w fabryce Arese została wygaszona. Czemu mimo wszystko 3.2-litrowa V-szóstka była montowana do roku 2007? Bo Włosi wyprodukowali partię, która czekała w magazynie na montaż w autach. W tym momencie warto przytoczyć trzy fakty. Po pierwsze kilka dni po zakończeniu montażu zmarł twórca silników - Giuseppe Busso. Być może był to zwykły przypadek, a być może inżynierowi pękło serce z uwagi na uśmiercenie jego technologicznego dziecka. Tego akurat nie dowiemy się raczej nigdy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 3.2 V6 Busso - jej miejsce zajął benzyniak GM, nieudany benzyniak…

Po drugie silniki V6 z serii Busso zostały zastąpione innymi V-szóstkami. Te były opracowane w dużej mierze na podstawie podzespołów dostarczonych przez technologicznego partnera - koncern General Motors i uzupełnione bezpośrednim wtryskiem paliwa. Skutek? Benzyniaki montowane m.in. w Brerze nie cieszą się dobrą opinią. Są problematyczne w obsłudze i awaryjne. Po trzecie linię produkcyjną silników Busso chciał kupić Cosworth. Brytyjczycy widzieli w nich potężny potencjał na polu sportowym. Fiat niestety nie wyraził zgody na sprzedaż, a to definitywnie zakończyło historię tej konstrukcji.

Zobacz również: Używana Alfa Romeo 147: styl, szyk i naprawy

Silnik 3.2 V6 z serii Busso montowany w Alfach Romeo ma serię zalet. Za sprawą dużej ilości chromu i czerwonych obudów wygląda dosłownie jak dzieło sztuki, a poza tym grzmi z wydechu grubym, rasowym dźwiękiem i nie brakuje mu mocy. Nie ma jednak róży bez kolców, a to oznacza tak naprawdę dwa problemy. Po pierwsze silnik bezwzględnie wymaga regularnego serwisu podstawowego. Wymiana oleju jest obowiązkiem właściciela co jakieś 15 tysięcy kilometrów lub raz w roku. Do rangi świętości wyrasta też wymiana paska rozrządu. Interwał najlepiej ustalić na 60 tysięcy kilometrów - napęd może się zerwać po dystansie dłuższym.

Silnik 3.2 V6 Busso - ponad wszystko jest spragniony paliwa!

REKLAMA

Drugi z problemów dotyczących silnika 3.2 V6 Busso odnosi się do… spalania! Motor nigdy nie był oszczędny. Podczas dynamicznej jazdy w mieście potrzebuje nawet blisko 20 litrów benzyny na pokonanie każdych stu kilometrów. Po wyjechaniu z terenu zabudowanego z zapotrzebowaniem na paliwo i tak nie uda się zejść poniżej 9 - 10 litrów. Tak, za sprawą wtrysku wielopunktowego V-szóstkę Busso można uzupełnić instalacją LPG. Po jej montażu koszty eksploatacji staną się dużo niższe. Warto jednak pamiętać o tym, aby oddać Alfę w ręce specjalisty, który ma wiedzę na temat tego motoru.

Silnik 3.2 V6 Busso przedstawia typowo włoską koncepcję inżynieryjną. Prezentuje się jak cudo, brzmi jak wściekły Posejdon, a do tego w nosie ma wszelkie konwenanse dotyczące apetytu. To motor, który przedstawia epokę w motoryzacji odchodzącą właśnie do lamusa. A to oznacza tylko i wyłącznie tyle, że zdecydowanie rośnie jego wartość. Czy włoska V-szóstka jest dla każdego? Z całą pewnością nie. Jej potencjał docenią tylko prawdziwi motomaniacy.

Silnik 3.2 V6 Busso - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 8 zł
  • filtr powietrza - od 25 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 801 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 264 zł
  • sprzęgło komplet - od 831 zł
  • świeca zapłonowa - od 18 zł
  • cewka zapłonowa - od 152 zł
  • sonda lambda - od 141 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

REKLAMA

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

REKLAMA