reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Oznaczenia silników 1.9 TDI. Wszystkie wersje legendy!

Oznaczenia silników 1.9 TDI. Wszystkie wersje legendy!

Klekot tego silnika fani motoryzacji poznają wszędzie. Tak, być może 1.9 TDI kopcił i nie był szczególnie mocy. Z drugiej strony pokonywał setki tysięcy kilometrów i nie psuł się. A to wystarczyło do zbudowania jego legendy w Europie!

Na początek może nieco o historii. A więc legendarny skrót TDI narodził się w gamie Grupy Volkswagena w roku 1989. Motor o pojemności 2.5 litra trafił pod maskę modelu Audi 100 i charakteryzował się ekstremalnie nowoczesną na tamte czasy elektronicznie sterowaną pompą wtryskującą olej napędowy. I choć motor 2.5 TDI jest znany do dziś, niestety nie przyniósł technologii Turbocharged Direct Injection najlepszej sławy. Coś całkowicie przeciwnego można powiedzieć o motorze 1.9 TDI zaprezentowanym we wrześniu roku 1991 w modelu Audi 80.

Diesel 1.9 TDI - miliony sztuk i… miliony kilometrów!

Legendarny silnik Volkswagena ma 1896 cm3 pojemności, 4 cylindry, 8 zaworów, turbosprężarkę i bezpośredni wtrysk oleju napędowego. W zależności od wersji Niemcy montowali sprzęgło bez lub z kołem dwumasowym, prostą sprężarkę lub turbo ze zmienną geometrią łopatek i intercoolerem. Początkowo stosowana była elektronicznie sterowana pompa rozdzielaczowa. Z czasem - a konkretnie w roku 1998 - po raz pierwszy w dieslu 1.9 TDI zastosowany został wynalazek Grupy Volkswagena, a konkretnie pompowtryskiwacze.

Najważniejszym elementem historii diesla 1.9 TDI jest jednak opinia... pancernika! Kierowcy byli więcej niż zadowoleni z trwałości niemieckiego silnika wysokoprężnego. Przykład? Znane są przypadki, w których motor bez generalnego remontu pokonał pod maską Skody Fabii aż 1,3 miliona kilometrów. Mechanicy standardowo oceniali trwałość jednostki na minimum 700 - 800 tysięcy kilometrów. Diesel 1.9 TDI utrzymał się w produkcji do roku 2009. A to oznacza, że był produkowany w sumie 18 lat. Czemu poległ? Winne były normy emisji spalin.

Oznaczenia silników 1.9 TDI - pompa rozdzielaczowa:

  • 75 KM, 155 Nm - CDX
  • 90 KM, 202 Nm - 1Z, AHU
  • 90 KM, 210 Nm - AGR, AHH, ALE, ALH
  • 110 KM, 235 Nm - AFN, AHF, ASV, AVG

Oznaczenia silników 1.9 TDI PD - pompowtryskiwacze:

  • 75 KM, 210 Nm - BSU
  • 90 KM, 210 Nm - BRU, BXF, BXJ
  • 90 KM, 240 Nm - ANU
  • 101 KM, 240 Nm - ATD, AXR, BEW, BMT
  • 101 KM, 250 Nm - AVB, AVQ
  • 105 KM, 240 Nm - BSW
  • 105 KM, 250 Nm - BJB, BKC, BLS, BSV, BXE
  • 116 KM, 250 Nm - BPZ
  • 116 KM, 285 Nm - AJM
  • 116 KM, 310 Nm - ATJ, AUY, BVK
  • 131 KM, 285 Nm - AWX
  • 131 KM, 310 Nm - ASZ, AVF, BLT
  • 150 KM, 320 Nm - ARL, BTB
  • 160 KM, 330 Nm - BPX, BUK

Diesel 1.9 TDI - interwały serwisowe:

  • wymiana oleju silnikowego wraz z filtrem oleju - 15 tys. km lub rok
  • wymiana filtra powietrza - co 60 tys. km
  • wymiana filtra paliwa - co 30 tys. km
  • wymiana płynu hamulcowego - co 2 lata
  • wymiana filtra kabinowego - co 2 lata
  • wymiana paska rozrządu - co 90 tys. km lub 4 lata
  • wymiana świec żarowych - co 100 tys. km
  • wymiana oleju przekładniowego w skrzyni manualnej - co 100 tys. km
  • kontrola stanu paska wieloklinowego, wymiana w razie oznak zużycia - 30 tys. km lub 2 lata

Diesel 1.9 TDI - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 12 zł
  • filtr powietrza - od 18 zł
  • filtr paliwa - od 20 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 283 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 138 zł
  • sprzęgło komplet - od 371 zł
  • koło dwumasowe - od 931 zł
  • pompa wtryskowa - od 3520 zł
  • zawór EGR - od 157 zł
  • świeca żarowa - od 25 zł
  • filtr cząstek stałych - od 1366 zł
  • sonda lambda - od 285 zł
  • turbosprężarka - od 1553 zł

reklama

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama
reklama

POLECANE

reklama

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

reklama

Prawne ciekawostki

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Anna Krenc

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama