Kategorie

Downsizing według Renault - nowe silniki z turbo

silnik 0.9 TCe 90 KM
silnik 0.9 TCe 90 KM
Renault
Moda na silniki o małej pojemności skokowej i turbodoładowaniu rozwija się w szybkim tempie. Renault już przedstawia swoje kolejne plany w zakresie downsizingu.

Downsizing jest nieunikniony?

Niezbędnym warunkiem zachowania pozycji lidera jest upowszechnienie downsizingu silników spalinowych. Będące pionierem systemów turbodoładowania w latach 70. dzięki udziałowi w Formule 1, Renault jest do dziś mistrzem tej technologii i stosuje ją we wszystkich swoich silnikach nowej generacji. Marka wprowadza trzy kolejne innowacje w swoich silnikach: 

  • zasadę podwójnego doładowania w celu dodatkowego zwiększenia osiągów przy równoczesnym obniżeniu zużycia paliwa i emisji CO2,
  • zasadę ustawienia silnika pod kątem, aby zajmował jak najmniej miejsca,
  • technologię stalowych tłoków o kształcie zbliżonym do tłoków stosowanych w Formule 1 w celu zmniejszenia oporów tarcia.technologię stalowych tłoków o kształcie zbliżonym do tłoków stosowanych w Formule 1 w celu zmniejszenia oporów tarcia.

Zobacz też: Dlaczego psuje się turbosprężarka?

Renault pracuje też nad wszelkimi sposobami zmniejszania masy pojazdów w celu wyeliminowania zbędnych kilogramów i zwiększenia sprawności energetycznej swoich modeli. Dąży do odciążania komponentów i podzespołów w celu dalszego zmniejszania zużycia paliwa. Przykładem tych działań jest tylna szyba klejona do lekkiej metalowej konstrukcji.

Silnik 0.9 TCe - 3-cylindry, turbo i nachylenie pod kątem 49 stopni

Innowacja polega na zmianie kąta nachylenia silnika Energy TCe 90 w celu jego pomieszczenia w zmniejszonej przestrzeni komory silnikowej pojazdu. Kąt nachylenia niezbędny do zmieszczenia silnika w nadwoziu pojazdu wymagał przeprojektowania około 50% części. Silnik ten jest wyposażony w elektryczny zawór „wastegate” (zawór upustowy spalin) umożliwiający precyzyjne sterowanie emisją CO2 z zachowaniem wysokiego poziomu przyjemności jazdy. Ponadto zastosowano w nim wszelkie innowacje służące zmniejszaniu oporów tarcia: pompę oleju o zmiennej pojemności, obróbkę powierzchniową, w szczególności popychaczy rozrządu i tłoków. Innowacja ta pozwoliła na zmniejszenie gabarytów jednostki napędowej i otworzyła drogę do nowych rozwiązań konstrukcyjnych pojazdu.

Zobacz też: Prawidłowa temperatura silnika – skutki niedogrzania

Dwustopniowe turbodoładowanie

System ten znajdzie zastosowanie w kolejnej generacji silnika wysokoprężnego 1.6 dCi  o podwyższonej mocy, w który będzie wyposażane Nowe Renault Trafic w 2014 r., a także w kolejnym wcieleniu Renault Espace.

Zasada podwójnego doładowania pozwala przesunąć jeszcze dalej granice downsizingu silników spalinowych. Celem jest tutaj zwiększenie przyjemności prowadzenia pojazdu przy zachowaniu umiarkowanego zużycia paliwa i emisji CO2. System ten, zastosowany w nowoczesnym silniku wysokoprężnym, składa się z dwóch turbosprężarek zamontowanych szeregowo i pozwalających zoptymalizować reakcje silnika w każdym zakresie obrotów:

Zobacz też: Gaszenie silnika z turbosprężarką - potencjalne problemy

- Pierwsza turbosprężarka o bardzo małej bezwładności służy uzyskaniu znacznego momentu obrotowego (powyżej 220 Nm/litr pojemności skokowej) dostępnego od najniższych obrotów, w celu zapewnienia natychmiastowej reakcji silnika przy ruszaniu z miejsca i zmianie biegów.

- Druga, większa turbosprężarka włącza się i wspomaga działanie pierwszej poczynając od średnich obrotów wzwyż w celu uzyskania wysokiej mocy silnika (rzędu 100 KM/litr pojemności skokowej) przy dużych obciążeniach.

System „twin-turbo” pozwala połączyć w silniku wysokoprężnym znaczny moment obrotowy przy niskich obrotach  z wysoką mocą w górnym zakresie obrotów, oferując kierowcy dużą przyjemność prowadzenia. Silnik pracuje w optymalnych przedziałach obrotów przy umiarkowanym poziomie zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do poziomu przyjemności prowadzenia, jaki oferuje.

Źródło: materiały prasowe Renault

silnik 1.6 dCi twin-turbo 2014
Renault
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    18 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

    Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

    Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

    Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

    Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

    Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

    Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

    Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

    Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

    Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

    Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. II część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć kolejnych propozycji.

    Cupra elektryczna? Wyłącznie elektryczna do 2030 roku!

    Cupra elektryczna? Tak, wszystko wskazuje na to, że piekło właśnie zamarzło. Rasowa, hiszpańska marka skupi się bowiem na e-napędach...

    Wyprzedzanie w tunelu. Co na to przepisy?

    Wyprzedzanie w tunelu: czy jest dozwolone, a jak tak to gdzie? Jak jest zabronione, to jaki grozi za nie mandat? Oto kompendium wiedzy.

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. I część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć pierwszych propozycji.

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna?

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna? To zależy od tego czy kierowca nie wpłacił nawet złotówki tytułem OC, czy np. nie opłacił jednej z rat.

    Aplikacja Na Wypadek, czyli czy sprawca ma ważne OC?

    Aplikacja Na Wypadek została stworzona przez UFG. Pozwala sprawdzić czy w danym momencie auto sprawcy wypadku ma ważne OC.

    SERES w Polsce. Elektryczny SUV z Chin debiutuje

    SERES w Polsce, czyli nowa marka wkracza nad Wisłę z ofertą wysokiej jakości elektrycznych SUV-ów w atrakcyjnych cenach. Na początek SERES 3.