REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Szpera to blokada mechanizmu różnicowego. Fot. Fotolia
Szpera to blokada mechanizmu różnicowego. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W żargonie kierowców często daje się usłyszeć termin "Szpera". Co to jest szpera i czym różni się od szpery elektronicznej?

Szpera, a mechanizm różnicowy

Mechanizm różnicowy (dyferencjał) występuje w każdym samochodzie. Działanie mechanizmu różnicowego można opisać następująco: dzięki niemu rozdzielany jest napęd pomiędzy kołami osi napędzanej lub także między osiami (w przypadku samochodów z napędem na obie osie). W sytuacji, gdy samochód skręca, każde z kół konkretnej osi dzięki dyferencjałowi kręci się z inną prędkością. Takie rozwiązanie sprawdza się podczas tradycyjnej eksploatacji pojazdów. Niestety w warunkach niesprzyjających np. na śliskiej nawierzchni lub podczas szybkiej jazdy po zakrętach, w przypadku poślizgu jednego z kół, mechanizm różnicowy sprawia, że pełna moc jest przekazywana właśnie na koło, które się obraca z najmniejszym oporem. Jest to przyczyną problemów związanych np. z wyjechaniem śnieżnej zaspy, czy dużej podsterowności pojazdu przy skręcie.

REKLAMA

Zobacz też: Rozbieganie silnika - co to jest i na czym polega?

Konstruktorzy znaleźli sposób na to, by w pożądanych sytuacjach ograniczyć działanie mechanizmu różnicowego, tak by w razie potrzeby odpowiednio napędzane były koła, które mają lepszą przyczepność. Ta blokada działania mechanizmu różnicowego (dyferencjału) jest potocznie nazywana Szperą.

Szpera mechaniczna, a szpera elektroniczna

Niestety mechaniczna szpera, czyli wspomniana blokada dyferencjału to rozwiązanie z jednej strony drogie, z drugiej ulegające eksploatacyjnemu zużyciu. Toteż konstruktorzy samochodów wpadli na pomysł, żeby stworzyć tzw. szperę elektroniczną, czyli system blokujący działanie mechanizmu różnicowego, ale na innej zasadzie niż działa blokada mechaniczna. W przypadku szpery elektronicznej wykorzystywany jest układ hamulcowy, który przyhamowuje koło, które straciło przyczepność. Rozwiązanie okazało się tzw. strzałem w dziesiątkę. Nie dość, że jest tańsze w produkcji i eksploatacji, to jeszcze działa bardzo sprawnie.

Zobacz też: Zużyte dwumasowe koło zamachowe - objawy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA