REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dwumasowe koło zamachowe – jak jeździć by działało dłużej?

Nawet jeśli nasze auto świetnie przyspiesza z nich obrotów, to lepiej unikać tego, bowiem przeciążeniu ulega wtedy m.in. dwumasowe koło zamachowe.
Nawet jeśli nasze auto świetnie przyspiesza z nich obrotów, to lepiej unikać tego, bowiem przeciążeniu ulega wtedy m.in. dwumasowe koło zamachowe.
Valeo

REKLAMA

REKLAMA

Obawa przed koniecznością wymiany koła dwumasowego sprawia, że wielu kierowców zmienia swój styl jazdy. Jeździ spokojnie, mało dynamicznie i stosuje zasady ekodrivingu. Jak się okazuje taka jazda jeszcze szybciej niszczy koło dwumasowe. Dlaczego?

Większość nowoczesnych aut z silnikami Diesla wyposażonych jest w koło dwumasowe. Służy ono przenoszeniu mocy i momentu obrotowego z silnika na skrzynię biegów. Oczywiście pośredniczy w tym także sprzęgło, ale w przypadku, gdy współpracuje ono z „dwumasem” , jego budowa jest prostsza, a praca mniej wytężona. To właśnie dwumasowe koło zamachowe przejmuje największe obciążenia i siły generowane przez silnik.

REKLAMA

Zobacz też: Zużyte dwumasowe koło zamachowe - objawy

Koło dwumasowe w wyniku gwałtownych obciążeń i wibracji generowanych przez silnik (zwłaszcza wysokoprężny) ulega zużyciu. Najczęściej zawodzi, a właściwie zawodzą, poliamidowe pierścienie łożyskujące część wtórną koła dwumasowego w jego części pierwotnej. Głównych powodów takiej sytuacji należy szukać w stylu jazdy kierowcy.

Znaki, mandaty i punkty karne 2014 (PDF)

Aby wydłużyć żywotność dwumasowego koła zamachowego należy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- unikać gwałtownego przyspieszania przy niskich obrotach silnika (mniejszych niż 2000 obr./min) – nawet jeśli nasze auto gładko przyspiesza np. od 1600-1700 obr./min to nie oznacza to, że jego podzespoły nie odczuwają tego. Przy tak niskich obrotach jednostka napędowa generuje wyraźne wibracje (zwłaszcza czterocylindrowa), a gwałtowne wyzwolenie energii przez silnik potęguje przeciążenia na poszczególnych elementach przeniesienia napędu;

Zobacz też: Jazda na zbyt niskich obrotach - usterki i awarie

- uruchamiać i wyłączać silnik przy wciśniętym pedale sprzęgła – koło dwumasowe nie będzie narażone na mocne szarpnięcie spowodowane różnicą prędkości pomiędzy rozkręconym wałkiem skrzyni biegów, a gwałtownie zatrzymanym wałem napędowym;

- zrezygnować z gwałtownego ruszania autem – ogromne siły jakie musi przenieść „dwumas” i sprzęgło na skrzynię drastycznie obniżają trwałość obu podzespołów;

- płynnie przyspieszać i zmieniać biegi bez szarpnięć – każde wyrównanie obrotów jakie musi wykonać sprzęgło wraz z kołem dwumasowym wpływa na ich szybsze zużycie, poza tym ruszanie na granicy zgaśnięcia silnika także negatywnie wpływa na stan koła zamachowego dlatego warto lepiej używać wyższych obrotów w trakcie ruszania

Zobacz też: Uszkodzona turbosprężarka - objawy cz. I

-unikać częstego zatrzymywania się – auta użytkowane poza miastem, głównie na trasach potrafią pokonać na jednym kole zamachowych dystans nawet 400-500 000 km. Te, które są eksploatowane w mieście najczęściej muszą mieć je wymienione na nowe po ok. 150 000 (czasem nawet po 70-80 000 km).

Koło dwumasowe a jazda z przyczepą

Negatywnie na kondycję koła dwumasowego wpływa także jazda autem z przyczepą. Obciążenie jakie musi ono przenieść zwłaszcza w trakcie ruszania zestawu jest bardzo duże. Jeśli musimy jeździć bardzo często z przyczepą to musimy zdać sobie sprawę, że interwał pomiędzy wymianami koła dwumasowego skróci się co najmniej o połowę (zwłaszcza jeśli poruszamy w się w obrębie zakorkowanych miast).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA