REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dwumasowe koło zamachowe – jak jeździć by działało dłużej?

Nawet jeśli nasze auto świetnie przyspiesza z nich obrotów, to lepiej unikać tego, bowiem przeciążeniu ulega wtedy m.in. dwumasowe koło zamachowe.
Nawet jeśli nasze auto świetnie przyspiesza z nich obrotów, to lepiej unikać tego, bowiem przeciążeniu ulega wtedy m.in. dwumasowe koło zamachowe.
Valeo

REKLAMA

REKLAMA

Obawa przed koniecznością wymiany koła dwumasowego sprawia, że wielu kierowców zmienia swój styl jazdy. Jeździ spokojnie, mało dynamicznie i stosuje zasady ekodrivingu. Jak się okazuje taka jazda jeszcze szybciej niszczy koło dwumasowe. Dlaczego?

Większość nowoczesnych aut z silnikami Diesla wyposażonych jest w koło dwumasowe. Służy ono przenoszeniu mocy i momentu obrotowego z silnika na skrzynię biegów. Oczywiście pośredniczy w tym także sprzęgło, ale w przypadku, gdy współpracuje ono z „dwumasem” , jego budowa jest prostsza, a praca mniej wytężona. To właśnie dwumasowe koło zamachowe przejmuje największe obciążenia i siły generowane przez silnik.

REKLAMA

Zobacz też: Zużyte dwumasowe koło zamachowe - objawy

Koło dwumasowe w wyniku gwałtownych obciążeń i wibracji generowanych przez silnik (zwłaszcza wysokoprężny) ulega zużyciu. Najczęściej zawodzi, a właściwie zawodzą, poliamidowe pierścienie łożyskujące część wtórną koła dwumasowego w jego części pierwotnej. Głównych powodów takiej sytuacji należy szukać w stylu jazdy kierowcy.

Znaki, mandaty i punkty karne 2014 (PDF)

Aby wydłużyć żywotność dwumasowego koła zamachowego należy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- unikać gwałtownego przyspieszania przy niskich obrotach silnika (mniejszych niż 2000 obr./min) – nawet jeśli nasze auto gładko przyspiesza np. od 1600-1700 obr./min to nie oznacza to, że jego podzespoły nie odczuwają tego. Przy tak niskich obrotach jednostka napędowa generuje wyraźne wibracje (zwłaszcza czterocylindrowa), a gwałtowne wyzwolenie energii przez silnik potęguje przeciążenia na poszczególnych elementach przeniesienia napędu;

Zobacz też: Jazda na zbyt niskich obrotach - usterki i awarie

- uruchamiać i wyłączać silnik przy wciśniętym pedale sprzęgła – koło dwumasowe nie będzie narażone na mocne szarpnięcie spowodowane różnicą prędkości pomiędzy rozkręconym wałkiem skrzyni biegów, a gwałtownie zatrzymanym wałem napędowym;

- zrezygnować z gwałtownego ruszania autem – ogromne siły jakie musi przenieść „dwumas” i sprzęgło na skrzynię drastycznie obniżają trwałość obu podzespołów;

- płynnie przyspieszać i zmieniać biegi bez szarpnięć – każde wyrównanie obrotów jakie musi wykonać sprzęgło wraz z kołem dwumasowym wpływa na ich szybsze zużycie, poza tym ruszanie na granicy zgaśnięcia silnika także negatywnie wpływa na stan koła zamachowego dlatego warto lepiej używać wyższych obrotów w trakcie ruszania

Zobacz też: Uszkodzona turbosprężarka - objawy cz. I

-unikać częstego zatrzymywania się – auta użytkowane poza miastem, głównie na trasach potrafią pokonać na jednym kole zamachowych dystans nawet 400-500 000 km. Te, które są eksploatowane w mieście najczęściej muszą mieć je wymienione na nowe po ok. 150 000 (czasem nawet po 70-80 000 km).

Koło dwumasowe a jazda z przyczepą

Negatywnie na kondycję koła dwumasowego wpływa także jazda autem z przyczepą. Obciążenie jakie musi ono przenieść zwłaszcza w trakcie ruszania zestawu jest bardzo duże. Jeśli musimy jeździć bardzo często z przyczepą to musimy zdać sobie sprawę, że interwał pomiędzy wymianami koła dwumasowego skróci się co najmniej o połowę (zwłaszcza jeśli poruszamy w się w obrębie zakorkowanych miast).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA