reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Dwumasowe koło zamachowe – jak jeździć by działało dłużej?

Dwumasowe koło zamachowe – jak jeździć by działało dłużej?

Obawa przed koniecznością wymiany koła dwumasowego sprawia, że wielu kierowców zmienia swój styl jazdy. Jeździ spokojnie, mało dynamicznie i stosuje zasady ekodrivingu. Jak się okazuje taka jazda jeszcze szybciej niszczy koło dwumasowe. Dlaczego?

Większość nowoczesnych aut z silnikami Diesla wyposażonych jest w koło dwumasowe. Służy ono przenoszeniu mocy i momentu obrotowego z silnika na skrzynię biegów. Oczywiście pośredniczy w tym także sprzęgło, ale w przypadku, gdy współpracuje ono z „dwumasem” , jego budowa jest prostsza, a praca mniej wytężona. To właśnie dwumasowe koło zamachowe przejmuje największe obciążenia i siły generowane przez silnik.

Zobacz też: Zużyte dwumasowe koło zamachowe - objawy

Koło dwumasowe w wyniku gwałtownych obciążeń i wibracji generowanych przez silnik (zwłaszcza wysokoprężny) ulega zużyciu. Najczęściej zawodzi, a właściwie zawodzą, poliamidowe pierścienie łożyskujące część wtórną koła dwumasowego w jego części pierwotnej. Głównych powodów takiej sytuacji należy szukać w stylu jazdy kierowcy.

Znaki, mandaty i punkty karne 2014 (PDF)

Aby wydłużyć żywotność dwumasowego koła zamachowego należy:

- unikać gwałtownego przyspieszania przy niskich obrotach silnika (mniejszych niż 2000 obr./min) – nawet jeśli nasze auto gładko przyspiesza np. od 1600-1700 obr./min to nie oznacza to, że jego podzespoły nie odczuwają tego. Przy tak niskich obrotach jednostka napędowa generuje wyraźne wibracje (zwłaszcza czterocylindrowa), a gwałtowne wyzwolenie energii przez silnik potęguje przeciążenia na poszczególnych elementach przeniesienia napędu;

Zobacz też: Jazda na zbyt niskich obrotach - usterki i awarie

- uruchamiać i wyłączać silnik przy wciśniętym pedale sprzęgła – koło dwumasowe nie będzie narażone na mocne szarpnięcie spowodowane różnicą prędkości pomiędzy rozkręconym wałkiem skrzyni biegów, a gwałtownie zatrzymanym wałem napędowym;

- zrezygnować z gwałtownego ruszania autem – ogromne siły jakie musi przenieść „dwumas” i sprzęgło na skrzynię drastycznie obniżają trwałość obu podzespołów;

- płynnie przyspieszać i zmieniać biegi bez szarpnięć – każde wyrównanie obrotów jakie musi wykonać sprzęgło wraz z kołem dwumasowym wpływa na ich szybsze zużycie, poza tym ruszanie na granicy zgaśnięcia silnika także negatywnie wpływa na stan koła zamachowego dlatego warto lepiej używać wyższych obrotów w trakcie ruszania

Zobacz też: Uszkodzona turbosprężarka - objawy cz. I

-unikać częstego zatrzymywania się – auta użytkowane poza miastem, głównie na trasach potrafią pokonać na jednym kole zamachowych dystans nawet 400-500 000 km. Te, które są eksploatowane w mieście najczęściej muszą mieć je wymienione na nowe po ok. 150 000 (czasem nawet po 70-80 000 km).

Koło dwumasowe a jazda z przyczepą

Negatywnie na kondycję koła dwumasowego wpływa także jazda autem z przyczepą. Obciążenie jakie musi ono przenieść zwłaszcza w trakcie ruszania zestawu jest bardzo duże. Jeśli musimy jeździć bardzo często z przyczepą to musimy zdać sobie sprawę, że interwał pomiędzy wymianami koła dwumasowego skróci się co najmniej o połowę (zwłaszcza jeśli poruszamy w się w obrębie zakorkowanych miast).

reklama

Czytaj także

Aktualizacja: 12.02.2015

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Nawet jeśli nasze auto świetnie przyspiesza z nich obrotów, to lepiej unikać tego, bowiem przeciążeniu ulega wtedy m.in. dwumasowe koło zamachowe.
Nawet jeśli nasze auto świetnie przyspiesza z nich obrotów, to lepiej unikać tego, bowiem przeciążeniu ulega wtedy m.in. dwumasowe koło zamachowe.

Kodeks pracy 2020. Praktyczny komentarz z przykładami129.00 zł
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama
reklama

POLECANE

reklama

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

reklama

Prawne ciekawostki

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Małopolski Instytut Studiów Podatkowych

Doradztwo podatkowe, rachunkowość, audyt, obsługa i pomoc w trakcie postępowań z organami podatkowymi, ceny transferowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama