| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Olej w układzie dolotowym silnika – skutki

Olej w układzie dolotowym silnika – skutki

Zaleganie oleju w kanałach dolotowych silnika jest zjawiskiem niepożądanym, a jego skutki mogą być bardzo groźne dla stanu jednostki napędowej. Dlaczego?

Olej w układzie dolotowym silnik

Olej silnikowy zapewnia poszczególnym podzespołom silnika prawidłowe smarowanie ograniczając w ten sposób ich nadmierne zużycie. Zapewnia także odpowiednią temperaturą pracy jednostki napędowej, będąc swoistym odbiornikiem ciepła. Są jednak miejsca, w których olej nie powinien się znajdować. Jednym z nich jest układ dolotowy.

Zobacz też: Olej w układzie dolotowym silnika - przyczyny

Przyczyny zalegania oleju w kanałach dolotowych motoru skupiają się przede wszystkim wokół zużytej turbosprężarki, pierścieni tłokowych czy separatora oleju w odmie. Warto pamiętać, że wraz z wykryciem usterki trzeba podjąć szybką naprawę, bo konsekwencje mogą być poważne.

Zobacz też: Dlaczego psuje się turbosprężarka?

Rozbieganie silnika

Największe ryzyko związane z przedostającym się do układu dolotowego olejem ponoszą użytkownicy aut z jednostką Diesla. Coraz częściej pojawiają się bowiem awarie związane z tzw. rozbieganiem silnika. Problem ten polega na samoczynnym wejściu jednostki napędowej na maksymalne obroty. Jest to spowodowane tym, że motor wysokoprężny, w przeciwieństwie do benzynowego, może pracować na oleju silnikowym. Jeśli ten dostaje się do silnika w wyniku np. nieszczelnej turbiny, motor zaczyna pracować jakby dostał dodatkową dawkę paliwa i podnoszą się jego obroty. Im są one większe, tym zużyta turbina przepuszcza coraz więcej oleju, a jednostka napędowa pracuje coraz intensywniej, aż do osiągnięcia maksymalnych obrotów. Jeśli kierowca nie zdławi silnika poprzez np. zatkanie kolektora dolotowego to w przypadku większości diesli silnik albo eksploduje (korbowody przebiją blok silnika), albo uleganie zatarciu w wyniku braku oleju.

Zobacz też: Rozbieganie silnika - co to jest i na czym polega?

Zapchany filtr cząstek stałych DPF

Nie zawsze skutki jazdy z przedostającym się do dolotu olejem silnikowym są tak poważne i błyskawiczne do zaobserwowania. Bardzo często do komory cylindra dostają się tylko nieznaczne jego ilości. Również i one mogą wyrządzić sporo problemów. Spalanie oleju silnikowego powoduje bowiem, że intensywnemu zapychaniu ulegają katalizatory auta, w tym osławiony filtr cząstek stałych. Cena nowego katalizatora czy filtra DPF jest często tak wysoka, że nie opłaca się go wymieniać na nowy.

Zobacz też: Wymiana turbosprężarki w silniku benzynowym i Diesla - BMW 335i i 330d

Nagar w silniku

Spalanie oleju silnikowego powoduje także powstawanie dużych ilości nagaru, który potrafi wyrządzić sporo szkód w aucie. Zapycha on kolektor ssący, uszkadza zawór EGR, przyczynia się do niszczenia gładzi tulei cylindrów czy turbosprężarki. Sukcesywnie obniża też wydajność świec zapłonowych czy katalizatorów.

Zobacz też: Czyszczenie filtra DPF – koszty i metody

Jeśli zatem w kanałach dolotowych zalega spora ilość oleju silnikowego, koniecznie trzeba znaleźć przyczynę tego zjawiska i szybko ją wyeliminować. Jego bagatelizowanie może doprowadzić do poważnej awarii silnika, łącznie z jego zniszczeniem.

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

GACH MIZIŃSKA Kancelaria prawna

Kancelaria GACH MIZIŃSKA spółka jawna to kancelaria specjalizująca się w doradztwie podatkowym oraz w doradztwie prawnym na rzecz przedsiębiorców.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »