reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Wymiana turbosprężarki w silniku benzynowym i Diesla - BMW 335i i 330d

Wymiana turbosprężarki w silniku benzynowym i Diesla - BMW 335i i 330d

Czy wymiana dwóch turbosprężarek może być tańsza niż jednej? Odpowiedź na to pytanie postaramy się znaleźć porównując ze sobą dwie świetne wersje modelu BMW - benzynową 335i oraz wysokoprężną 330d.

Sześciocylindrowe silniki BMW to sztandarowy produkt bawarskiego producenta aut. Cenione są za wysoką kulturę pracy, świetne osiągi, płynnie rozwijaną moc i relatywnie niskie zużycie paliwa. Praktyka pokazuje także, że są znacznie mniej problemowe od ich mniejszych, czterocylindrowych odpowiedników. Nic zatem dziwnego, że prawdziwi entuzjaści marki BMW w ogóle nie biorą pod uwagę innych jednostek napędowych poza rzędowymi „szóstkami”.

Zobacz też: Silnik Diesla – typowe usterki i problemy

Z tego powodu postanowiłem sprawdzić, jak drogie w eksploatacji są popularne 3-litrowe, turbodoładowane, sześciocylindrowe silniki stosowane w BMW serii 3 (e90-93). Pierwszy z nich to jednostka benzynowa N54, wyposażona dwie turbosprężarki, generująca moc 306 KM. Drugi to kultowy silnik M57, który za pomocą jednej turbiny osiąga 231 KM. Oba motory uważane są za najlepszy wybór do IV-generacji serii 3 ze względu na wysokie osiągi, duże możliwości podnoszenia mocy i bezawaryjność (silnik N54 miał co prawda pewne problemy z wysokociśnieniową pompą paliwa i wtryskiwaczami, ale BMW w ramach akcji naprawczej rozwiązało je wszystkie). Oba auta pochodzą z 2007 roku.

Zobacz też: Koszt wymiany turbosprężarki w BMW 335i i Audi A4 2.0 TFSI

Wymiana turbosprężarki: ceny części

Części BMW 335i 306 KM (benzyna) BMW 330d 231 KM (diesel)
nowa turbosprężarka (-ki) 2 x 2453 zł = 4906 zł 6 447 zł
przewód olejowy do turbosp. 152 zł 116 zł
uszczelki  12 sztuk = 285, 86 zł 122 zł
olej wraz z filtrem 616, 90 zł 698, 20 zł
filtr powietrza 126 zł 143 zł
Razem 6086, 76 zł 7526, 20 zł

Porównanie wersji 335i i 330d pozwala zauważyć, że koszt eksploatacji nowego silnika diesla jest wysoki. Zaskakujący jest zwłaszcza fakt, że w benzynowym motorze, dwie turbosprężarki są tańsze w zakupie niż jedna do jednostki wysokoprężnej. Różnica jest bardzo duża i sięga 23%. Co więcej, układ twin-turbo pozwala motorowi napędzanemu benzyną osiągnąć znacznie wyższą moc, mimo że koszt użytych do tego celu części jest niższy.

Zobacz też: Nagar w silniku z bezpośrednim wtryskiem paliwa - przyczyny

Wymiana turbosprężarki: robocizna

Robocizna BMW 335i 306 KM (benzyna) BMW 330d 231 KM (diesel)
wymiana turbosprężarki 3 786 zł 2 500 zł
wymiana oleju 100 zł 100 zł
wymiana filtru powietrza  34 zł 36 zł
Razem 3 920 zł 2 636 zł

Porównanie kosztów robocizny odsłania drugie oblicze obu aut. Układ twin-turbo, zastosowany w silniku benzynowym, jest bardziej pracochłonny w serwisowaniu. Dostęp do obu turbosprężarek nie jest łatwy i wymaga demontażu sporej ilości podzespołów silnika. ASO BMW ceni tę usługę na prawie 4 000 zł. W przypadku jednostki wysokoprężnej sytuacja wygląda lepiej. Jeśli jednak uwzględnimy, że na rynku przeciętny koszt wymiany jednej turbosprężarki w ASO opiewa na kwotę ok. 1200 zł to naprawa w BMW i tak jest droga. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z tego, że położenie silników w autach BMW jest ściśle określone wymogami jakie stawia idealny rozkład mas pomiędzy osie pojazdu (50:50). Choć koszt eksploatacji ulega przez to zwiększeniu, to znacznej poprawie ulega balans auta, a przez to precyzja jego prowadzenia, stabilność w zakrętach oraz komfort podróżowania. To dlatego prawdziwi entuzjaści motoryzacji gotowi są ponieść trochę wyższe koszty eksploatacji w zamian za idealne zachowanie samochodu na drodze.

Zobacz też: Jazda na zbyt niskich obrotach - usterki i awarie

Wymiana turbosprężarki: ceny cześci + robocizna

wymiana turbosprężarki BMW 335i benzyna BMW 330d diesel
części + robocizna 10006, 76 zł 10162, 20 zł

Sumaryczne koszty wymiany turbosprężarki w ostatecznym rozrachunku okazują się niemal identyczne zarówno w przypadku silnika benzynowego, jak i Diesla! Wniosek jest zatem taki - jeśli mamy dobrego mechanika specjalizującego się w naprawach BMW to warto kupić wersję benzynową, bowiem koszt jej eksploatacji powinien być niższy niż odmiany wysokoprężnej. W tej drugiej z czasem zawiodą wtryskiwacze i koła zamachowe. Prawdziwe koszty wiążę się za to z wymianą jej łańcuchów rozrządu w silniku Diesla. Ale tym zajmiemy się w niedalekiej przyszłości.

reklama

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama
reklama

POLECANE

reklama

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Lisak

Radca prawny, ekspert w dziedzinie prawa gospodarczego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama