REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik Diesla - typowe usterki i problemy cz. II

Jeśli trafimy na wyeksploatowany egzemplarz auta z silnikiem Diesla, zakres części wymagających wymiany może przerosnąć nasze wyobrażenia. Fot. Fotolia
Jeśli trafimy na wyeksploatowany egzemplarz auta z silnikiem Diesla, zakres części wymagających wymiany może przerosnąć nasze wyobrażenia. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Słabym punktem nowoczesnego silnika Diesla jest nie tylko turbosprężarka, układ zasilania paliwem czy filtr cząstek stałych. Warto zwrócić także uwagę na inne jego podzespoły.

Diesel kontra osiągi i ekologia

Wysilone silniki Diesla, muszą z jednej strony być dynamiczne a z drugiej, zużywać małe ilości paliwa. Normy czystości spalin wymuszają na nich także znacznie niższą emisję szkodliwych substancji do atmosfery (głównie cząstek sadzy). To wszystko sprawia, że usterkowość nowoczesnych silników Diesla jest znacznie wyższa niż miało to miejsce jeszcze 15 lat temu.

REKLAMA

W drugiej części naszego cyklu pt. Silnik Diesla- typowe usterki i problemy, przedstawiamy kolejne newralgiczne punkty silnika wysokoprężnego, na które warto zwrócić uwagę w trakcie eksploatacji auta z tego typu motorem pod maską.

Zobacz też: Silnik Diesla – typowe usterki

Dwumasowe koło zamachowe

Aby ograniczyć drgania występujące pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów inżynierowie w sporej części aut napędzanych jednostkami wysokoprężnymi zastosowali dwumasowe koła zamachowe. Problem polega na tym, że dynamiczne przyspieszanie dieslem na niskich obrotach, mimo że bardzo skuteczne (duży moment obrotowy) wpływa destrukcyjnie na tłumik drgań skrętnych koła dwumasowego. Przy wymianie koła dwumasowego wskazana jest wymiana również tarczy sprzęgła wraz dociskiem. Przeciętny koszt takiej naprawy to 3500z zł. (koło dwumasowe 2500 zł, sprzęgło i docisk to 800 zł).

Zobacz też: Jak sprawdzić czy auto ma koło dwumasowe? Czy można się go pozbyć?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Panewki korbowodów

Coraz częściej wśród typowych usterek silników wysokoprężnych mechanicy wymieniają obrócone panewki korbowodów. Ich usterki mają dwojaką przyczynę. Z jednej strony wina bardzo często leży po stronie samej konstrukcji silnika, która nie zapewnia prawidłowego smarowania poszczególnych panewek (np. silnik 1.9 dCi i czy 1.9 TDI BXE). Z drugiej strony spora wina leży po stronie użytkowników aut. Nieregularna wymiana oleju oraz przeciążanie silnika dynamiczną jazdą na niskich obrotach, powoduje duże przeciążenia korbowodów, a przez to i panewek, na których się poruszają. W przypadku Renault Laguny z silnikiem 1.9 dCi nowe panewki korbowodów to wydatek 400 zł.

Zobacz też: Obrócona panewka korbowa – przyczyny usterki i sposoby jej zapobiegania

Łańcuch rozrządu

Obecnie stosowane łańcuchy rozrządu wytrzymują przeciętnie przebieg ok. 300 tys. km. Nie jest jednak czymś niezwykłym jeśli łańcuch nie dotrwa nawet do 100 tys. km. Podobnie jak w przypadku koła dwumasowego oraz panewek korbowych łańcuchowi wyraźnie nie służy mocne wciskanie gazu na niskich obrotach (poniżej 2 tys. obr./min.) bowiem drgania, które wytwarza wtedy silnik wpływają na jego rozciąganie. Nowy łańcuch rozrządu kosztuje przeciętnie 1000 zł, ale np. w przypadku BMW 320d z silnikiem N47 koszt wymiany obu łańcuchów rozrządu to już 8000 zł, a przy tym powinno się wymienić także wał napędowy ze względu na zintegrowaną z wałem zębatkę łańcucha!

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: BMW 2.0d N47

Zawór recyrkulacji spalin EGR

Normy czystości spalin spowodowały, że producenci zaczęli stosować w silnikach swoich samochodów układy recyrkulacji spalin. Służy ku temu specjalny zawór EGR, który wprowadza do kolektora dolotowego część spalin pochodzących z kolektora wydechowego. Gdy zaczyna się zacinać należy go wymienić, bowiem zaczyna negatywnie wpływać na osiągi silnika i kulturę pracy jednostki napędowej (szarpanie w średnim i niskim zakresie obrotów). Koszt zaworu EGR do Laguny II 1.9 dCi 120KM to 860 zł.

Pierwsza część cyklu w linku poniżej:

Zobacz też: Silnik Diesla – typowe usterki i problemy

Źródło: wszystkie ceny części pochodzą z ASO.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA